Minuty intenzivní aktivity: Jak vás Garmin chce donutit k pohybu

30.3.2021
Pokud máte hodinky Garminu s vestavěným optickým snímačem tepu, máte možnost si hlídat svou celkovou aktivitu nejen pomocí ušlých kroků, ale také minutami intenzivní aktivity. Co to je?
Minuty intenzivní aktivity

Za každou trochu náročnější aktivitu si „vyděláte“ odměnu ve formě MIA - minut intenzivní aktivity


Podle různých zdravotnických organizací jako je WHO (World Health Organisation) by člověk měl strávit týdně alespoň 150 minut trošku náročnější fyzickou aktivitou (svižná chůze), případně 75 minut skutečně intenzivním pohybem - takovým, kdy se vaše tepová frekvence dostane do zóny 4 (cca 150–170 tepů za minutu). To je například běh nebo jízda na kole do kopce.

Abyste se pořádně hýbali

Abyste měli přehled, jestli opravdu hýbete dostatečně, mají nové hodinky funkci Minuty intezivní aktivity, neboli Intensity minutes. Tento údaj se jedna přenáší do deníku Connect, kde je vidět hned na hlavní obrazovce, jednak se zobrazuje v doplňcích na hodinkách Můj den a Minuty intenzivní aktivity. Jakmile svůj cíl – 75 nebo 150 minut - splníte, zobrazí se u tohoto údaje v doplňku Můj den „zatržítko“, u doplňku intezivních minut pak text, že cíl byl splněn. Do té doby vidíte, kolik minut vám ještě zbývá. (Cíl si samozřejmě můžete libovolně zvýšit.)

Podle Garminu by bylo ideální plnění tohoto cíle rozdělit v průběhu týdne rovnoměrně, například 30 minut rychlé chůze 5× týdně (což dělá oněch 150 minut). Samozřejmě nic vám nebrání dát si jeden 75minutový běh a cíl si splnit během jedné aktivity. Důležité je, abyste zkrátka udělali pro svoje tělo „něco“.

Minuty intezivní aktivity se neměří ale jen v průběhu aktivity, pokud máte tepový senzor zapnutý neustále, stačí se jen hýbat a zvýšit tepovku, aniž byste spouštěli nějakou aktivitu z aplikací (kolo, běh...). Aby se zvýšená tepovka započítala do intenzivních minut, je třeba aktivitu vykonávat déle, Garmin uvádí alespoň 10 minut. Pokud tedy chodíte jako já během dne po kanceláři, připadně odpoledne po zahradě, žádné MIA vám se zapnutým tepákem nepřibudou.

Ale! Jde to i bez tepu

Když máte vypnutý optický snímač, počítají se minuty intenzivní aktivity také: a to z počtu ušlých kroků. Hodinky se totiž učí - pokud jste měli dříve zapnutý snímač tepovky, hodinky odhadují podle historicky dosažených výsledků, kolik kroků zhruba odpovídá kolika minutám intezivní aktivity. Jedná se ale skutečně jen o orientační číslo. Když nachodíte 10 000 kroků za den, přibude vám několik desítek minut intenzivní aktivity. A je jedno, jestli šlo o procházku nebo o rychlou chůzi nebo dokonce běh. 

A teď si představte situaci: máte vypnutý optický snímač tepu, ale při běhu nebo jízdě na kole (a dalších aktivitách) máte hrudní pás - a tedy měříte frekvenci tepu. V tomto případě budete získávat MIA za kroky a další MIA za vysoký srdeční tep během aktivity. Ve výsledku tak budete mít o poznání více MIA, než pokud byste měli snímač tepu zapnutý po celý den. O této situaci jsem psal ostatně už dříve. 

Někdy MIA prostě nefungují

Po několika měsících používání hodinek Fénix 6X Pro Solar se mi přestaly počítat minuty intenzivní aktivity. Resp. dostal jsem tu a tam nějakou minutu za to, že jsem se při aktivitě dostal do zóny Z5 (cca 165 a více).  

Dlouho jsem pátral, proč tomu tak je, až jsem vyzkoušel postup z příspěvku na Facebooku - místo automatiky, která zjevně nefungovala, jsem nastavil manuální výpočet MIA. V aplikace Connect - Zařízení - Sledování aktivity - Minuty intenzivní aktivity jsem zapnul počítání podle zón srdečního tepu. Zde si můžete i nastavit, která zóna se počítá jako střední a která jako vysoká.

Nechal jsem zde původní nastavení Z2 a Z3 a hle, MIA se najednou začaly počítat. takže jsem tooto nastavení nechal, jen jsem si upravil (zvýšil) hodnoty tepu podle laktátového prahu a je to. Více ve starším článku.

Poznámka: Pokud při jízdě na kole používáte cyklonavigaci a současně nemáte hodinky s tepákem na ruce, přijdete o MIA - to je totiž jen funkce hodinek, nikoliv cyklonavigace.