Minuty intenzivní aktivity: Jak vás Garmin chce donutit k pohybu

11.10.2022
Pokud máte hodinky Garminu s vestavěným optickým snímačem tepu, případně novější cyklonavigaci ve spojení s hrudním pásem, získáváte během pohybu nebo aktivity minuty intenzivní aktivity. Ty vás mohou motivovat k vyšším výkonům
Minuty intenzivní aktivity

Minuty intenzivní aktivity vás mají motivovat k pohybu. Základem je 150, sportovci jich získají během týden ale násobně více


Podle různých zdravotnických organizací jako je WHO (World Health Organisation) by člověk měl strávit týdně alespoň 150 minut trošku náročnější fyzickou aktivitou (svižná chůze), případně 75 minut skutečně intenzivním pohybem - takovým, kdy se vaše tepová frekvence dostane do zóny 4. To je například běh nebo jízda na kole do kopce.

Abyste se pořádně hýbali

Abyste měli přehled, jestli opravdu hýbete dostatečně, mají nové hodinky funkci Minuty intezivní aktivity, neboli Intensity minutes. Tento údaj se jedna přenáší do deníku Connect, kde je vidět hned na hlavní obrazovce, jednak se zobrazuje v doplňcích na hodinkách Můj den (Fénix 6 a starší modely) a Minuty intenzivní aktivity. Tento doplněk byl na Fénix 6 zcela přepracován podle Fénix 7, takže zatímco dříve byl týdenní graf sloupcový, nyní je spojnicový. Přibyly také další obrazovky s podrobnostmi (viz obrázky). 

To, jak svůj cíl plníte, je vidět v „grafu“ - lince, která se nachází ve zkráceném výpisu nad číslem vyjadřujícím aktuální hodnotu MIA. Vpravo je pak týdenní cíl, kterého chcete dosáhnout. Ten si můžete libovolně měnit v aplikaci Connect, mezi námi, 150 minut je otázka jedné náročnější nebo trochu delší aktivity. Cíl je stejně tak vidět i po zobrazení podrobností v doplňku.

Podle Garminu by bylo ideální plnění tohoto cíle rozdělit v průběhu týdne rovnoměrně, například 30 minut rychlé chůze 5× týdně (což dělá oněch 150 minut). Samozřejmě nic vám nebrání dát si jeden 75minutový běh a cíl si splnit během jedné aktivity. Důležité je, abyste zkrátka udělali pro svoje tělo „něco“.

Minuty intezivní aktivity se neměří ale jen v průběhu aktivity, pokud máte tepový senzor zapnutý neustále, stačí se jen hýbat a zvýšit tepovku, aniž byste spouštěli nějakou aktivitu z aplikací (kolo, běh...). Aby se zvýšená tepovka započítala do intenzivních minut, je třeba aktivitu vykonávat déle, Garmin uvádí alespoň 10 minut. Pokud tedy chodíte jako já během dne po kanceláři, připadně odpoledne po zahradě, žádné MIA vám se zapnutým tepákem nepřibudou.

Mimochodem, minuty intenzivní aktivity jsou součástí synchronizace TrueUp, takže pokud použiváte více zařízení, propisují se navzájem. MIA získané na jednom z nich se následně zobrazí na tom druhém nebo třetím a naopak. 

Ale! Jde to i bez tepu

Když máte vypnutý optický snímač, počítají se minuty intenzivní aktivity také: a to z počtu ušlých kroků. Hodinky se totiž učí - pokud jste měli dříve zapnutý snímač tepovky, hodinky odhadují podle historicky dosažených výsledků, kolik kroků zhruba odpovídá kolika minutám intezivní aktivity. Jedná se ale skutečně jen o orientační číslo. Když nachodíte 10 000 kroků za den, přibude vám několik desítek minut intenzivní aktivity. A je jedno, jestli šlo o procházku nebo o rychlou chůzi nebo dokonce běh. 

A teď si představte situaci: máte vypnutý optický snímač tepu, ale při běhu nebo jízdě na kole (a dalších aktivitách) máte hrudní pás - a tedy měříte frekvenci tepu. V tomto případě budete získávat MIA za kroky a další MIA za vysoký srdeční tep během aktivity. Ve výsledku tak budete mít o poznání více MIA, než pokud byste měli snímač tepu zapnutý po celý den. O této situaci jsem psal ostatně už dříve. 

Někdy MIA prostě nefungují

Po několika měsících používání hodinek Fénix 6X Pro Solar se mi přestaly počítat minuty intenzivní aktivity. Resp. dostal jsem tu a tam nějakou minutu za to, že jsem se při aktivitě dostal do zóny Z5 (cca 165 a více).  

Dlouho jsem pátral, proč tomu tak je, až jsem vyzkoušel postup z příspěvku na Facebooku - místo automatiky, která zjevně nefungovala, jsem nastavil manuální výpočet MIA. Na Fénix 6X jsem v aplikaci Connect - Zařízení - Sledování aktivity - Minuty intenzivní aktivity jsem zapnul počítání podle zón srdečního tepu. Zde si můžete i nastavit, která zóna se počítá jako střední a která jako vysoká.

Nechal jsem zde původní nastavení Z2 a Z3 a hle, MIA se najednou začaly počítat. takže jsem toto nastavení nechal, jen jsem si upravil (zvýšil) hodnoty tepu podle laktátového prahu a je to. Pro Fénix 7 a novější hodinky toto nastavení najdete v menu Zdraví a wellness, Minuty intenzivní aktivity/týden. Nicméně zde je možnost manuálního nastavení podle zón tepu zapnutá standardně, takže výše popsaný problém by se u Fénix 7/Epix projevovat neměl. 

Rozdíl mezi hodinkami a cyklonavigací

Zajímavým problémem, nebo spíše vlastností, na kterou jsem narazil u navigace Edge 1040, je odlišné počítání MIA oproti hodinkám. Zkrátka, aktivity s Edge 1040 mi přidávají méně minut intenzivní aktivity, než bych očekával. Od té doby, co jezdím jenom s Edge a bez hodinek na ruce, se mi zdálo, že MIA je prostě málo - když vám tříhodinová aktivita přidá jen nějakých sto padesát minut, je to prostě podezřelé.

Když jsem si pak hodinky nechal na ruce a sledoval, kolik MIA budu mít po aktivitě, podezření se potvrdilo. Před aktivitou měly obě zařízení stejně - funguje zde TrueUp, takže MIA se propisují do všech zařízení, které používám. Po aktivitě ale hodinky ukázaly o více než polovinu více. Například u konkrétní aktivity, která je zobrazena na obrázku, mi hodinky připočítaly 412 minut, zatímco Edge jen 245. Na řešení problému zatím stále pracuji...