Srovnání: Klasické kolo nebo elektrokolo? Na kterém si máknete víc a s kterým dojedete dále?

25.7.2025
Je zažitým mýtem, že na elektrickém kole se člověk méně nadře. Z vlastní zkušenosti vím, že záleží na tom, jak kdo motoru využívá. Můžete makat úplně stejně a dojet dále, nebo ujet stejně, ale s menším nasazením
Trek Fuel EXe

Toto není typický zůstupce elektrokol, má slabý motor a malou baterii. Právě proto mi vyhovuje - pomůže, ale odpočinout mě nenechá


První elektrokolo jsem si pořídil záhy po operaci, protože můj zdravotní mi prostě nedovolí makat na maximum stejně jako dřív. A časem jsem objevil jeho kouzlo - člověk dojede dál, může si naplánovat delší a zajímavější trasu, nevyhýbá se tolik kopcům a některé traily si dá i mahoru a místo toho, aby se sedřel, tak si užije spoustu zábavy.

Tip: Elektrokolo: Návrat do sedla po úraze či nemoci, ale i nástroj pro super zábavu

Těžká, ale i lehká

Jsou různé typy elektrokol. Kromě klasického full power Trek Rail se silným motorem Bosch CX5, který má maximální výkon 750 W a 100 Nm točivého momentu (před updatem 600 W a 85 Nm) mám ještě druhé kolo, které jezdím jako svoje hlavní, a to Trek Fuel EXe. To se označuje jako light e-MTB a v konfiguraci, v níž ho mám, váží 18 kg vč. pedálů. 

Nepřehlédněte test kola Fuel Exe

Maximání výkon motoru TQ HPR-50 je 300 W, max. točivý moment 50 Nm. Motor vč. baterie 360 Wh váží pod 4 kg, takže toto kolo bez motoru by mělo krásně pod 14 kg. Já mám nastaveny tyto tři režimy motoru:

  • Eco - 90 W, asistence 80 %, odezva pedálů pomalejší
  • Mid - 150 W, asistence 100 %, odezva střední 
  • High - 210 W, asistence 120 %, odezva rychlejší 

Zjistil jsem, že naprosto nepotřebuju maximální výkon ani asistenci, naopak, ocením delší výdrž baterie. Nemám problém na jedno nabití ujet cca 80 km a 1 100 m výškových. Pokud jedu dále, mám booster se 160 Wh, celkem tedy 520 Wh a s tím už si dávám bez problému 120-140 km trasy v méně náročném terénu. Většinu času trávím v Eco režimu, delší kopce pak v režimu Mid. Nejvyšší si dávám jen v náročném terénu.

Výhodou motoru TQ HPR-50 je možnost připojit hodinky nebo Edge přes ANT+ a výkon sledovat nejen na displeji, ale také jej zaznamenat v rámci trasy a díky tomu mám i metriky jako VO2max či cyklistická výkonnost. Lépe také pracuje Stav tréninku, určování zátěže apod. A s tímto lehkým ebajkem makám pocitově stejně jako na analogovém kole, jen jsem rychlejší.

Další podrobnosti: Elektrokolo s ANT+ a Garmin: Připojení, sledování dojezdu a baterie, měření výkonu a cyklistické metriky

 

Makáš, ale můžeš jet i pijánko 

Elektrokolo totiž v žádném případě neznamená, že se budete při jízdě flákat. Všechno záleží na tom, jak moc si necháte od motoru pomáhat a jak náročný je terén. Je rozdíl, kdy někdo jede s ebajkem po asfaltové cyklostezce kolem jezera, nebo řeže traily a sjezdy někde v bajkparku a ještě tam dojde po vlastních. 

Když jedu náročný terén na Railu s Boschem CX, užívám si většího výkonu pod kapotou a vyjedu fakt všechno, protože ten motor, to je prostě motorka. Jenže když s ním někde řádím čtyři pět hodin a ujedu 120 km v terénu, tak jsem stejně sedřenej jako kůň. Sice ušetřím něco na výjezdech, ale těžký bajk na širokých penu (2,8/2,6") je zase náročnější na sjezdech a trailech a rovinkách.

Čili ano, mám elektrokola, ale jezdím s takovým výkonem, abych měl stále pocit, že ještě nepatřím do důchodu. Současně to však nepřeháním, přece jen umělá aorta není žádná legrace a musím to brát vážně. A protože už delší dobu mě docela zajímalo, jak by dopadlo srovnání jízdy na elektrice a analogového kola, potěšilo mě video, v němž toto srovnání udělal Trail Hunter.

Nepřehlédněte: Celé video s testem na Youtube

Elektrokolo, nebo klasika?

Vzal enduro kolo, lehký hardtail a elektrokolo, vybavil je měřiči výkonu a objížděl stejnou trasu po trailech (Singlekras Jedovnice) přesně dvě hodiny. Měřil výkon, tepovku a zjišťoval, kolik toho najede. A co zjistil? Že se elektrokolem nejenže zvládl nejvíce, čili užil si nejvíce zábavy v daném čase, ale současně makal stejně nebo dokonce více než na analogových kolech.

Ostatně dobře je to vidět v tabulce. Změřený výkon i tepová frekvence jsou na všech kolech velmi podobné, ba skoro stejné. Z toho plyne jediné - kdo chce, nebude se ani s motorem flákat, a užije si za stejný čas více legrace. Naopak, s motorem můžete s lehčí nohou ujet stejně jako na analogu, ale tolik se nenadřete. Záleží na tom, co od ebajku čekáte. 


Diskuse k článku (33)


Přidat komentář



Komentáře k článku

Zpět na článek

A jaka je vlastne spokojenost s kolem? Mne se ted nejvic libi Yeti MTe,pripadne Propain Sresh SL, asi idealne s tou vetsi baterkou. Kdyz uz, tak uz. Ale jsou to oboje novinky, tak jsou jeste strasne drahy, tak budu muset jeste asi chvili za svy (tim myslim ujet min nebo si platit lanovky).
Vaše jméno, přezdívka: 
Václav

na TQ-HPR50 mám najetou 11 tisíc km (rok a půl), prvních deset úplně v pohodě, teď začal být motor už hlučnější a hlavně je slyšet spojka při těch 25 km/h, jak spíná a rozepíná, což dřív nedělalo. Ale jinak furt super bajk. Jen jsem dal novou vidlici (RS Psylo 160 mm), tu starou mám na analogu na doježdění (RS 35 Gold 150 mm). Těch 360 Wh baterie mi většinu času stačí + mám 160 Wh booster. Mám omezený výkon, takže to baterii tolik nežere a dost jezdím i za svoje (rovinky a mírné dokopce). Mám i Bosch CX, ale to je motor total brutal a hlavně to kolo má 24 kg, zatímco můj Fuel EXe jen 18 kg s XC výplety a 18,8 kg s trailovými (oba karbony).
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

A co těch dalších 160 km kolik bych musel mít baterek v batohu. Na 40 km nemá cenu vyndavat kolo z garáže
Vaše jméno, přezdívka: 
Jk

No, pokud člověk jezdí na silničním kole, tak se elektrika moc nevyplatí. Na rovině je to pomalejší a silniční kolo je obecně rychlejší i do mírnějších kopců. Ale já tu celou dobu píšu o ebajku a trailech, ne o silnici. Nicméně už nyní jsou superlehké silnice 10-11 kg s motorem o výkonu max. 200W, momentu 40 nm a dojezdem k 200 km, protože většinu času motor hezky spinká. Já obecně silnici s ebajkem moc nejezdím, ale těch 150 km s tím dám, když na to přijde.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

V tabuľke ako môžes podať rovnaký výkon rovnaké pulzy rovnaký čas a mat rozdielny trainning efect?
Vaše jméno, přezdívka: 
Giles


Co hodinky změří, to hodinky změří...Já mám někdy skoro stejné hodnoty, ale jiný tréninkový efekt. Do metrik vstupuje řada údajů, nejenom výkon či tepovka. Na ebajku dal TH za stejný čas více výjezdů, čili to mohlo mít vliv na anaerobní efekt atd.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

Tomu rozumiem ze na ebike prešiel viac. Skôr pri tých prvých dvoch ma to prekvapilo lebo dĺžka trvania rovnaká aj úsilie vo watoch
Vaše jméno, přezdívka: 
Giles

Jenže průměr není totéž co průběh. Tam určitě došlo k řadě rozdílům, navíc nebyly stejně dlouhé výjezdy ani sjezdy atd. Prostě jsou to naprosto rozdílné jízdy, kde mají ale podobné průměry tepovky a výkonu.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

Asi tam boli úseky kde išla stamina viac dole to by dávalo logiku
Vaše jméno, přezdívka: 
Giles

Jak bylo řečeno, jste procento nebo možná promile, kdo to tak bere. Jinak elektro je pro lidi, co nechteji makat, ono to je i videt, kdo na nich jezdí a jak vypadá. A něktěří si dokonce myslí, že jsou sportovci. Zverstvo je, když na tom jezdí deti, aby nemusely šlapat, vidím to každý den. Hodně mladých si to přečipuje a jsou nebezpeční sobe i okolí a slapat nemusí, mají to jako babetu, víme všichni, že to lze. Další nebezpečná kategorie jsou staří, kterí už nemaji na to, aby jezdili na klasickém kole, nemají sílu, rovnováhu, koordinaci, reflexy, ale elektro jim neco z toho dá a pak to je hooodně nebezpečné. Radeji ujedu o pár km méně, ale chci být cyklistou....ne elektriářem. Je fajn, že někteří to využívají jako vy, ale to je naprosté minimum. Osatatní na otazku proč maji elektro, odpovídají, přece se nebudu dřít, když to jede samo.
Vaše jméno, přezdívka: 
Zdenek

Ja si naopak myslim, ze takovych jich bude casem nakonec vetsina. Kdo nejezdil na obyc kole a myslel si, ze ho spasi elektrokolo, tak zjistil, ze se taky musi slapat a nakonec pravidelne nejezdi ani na tom elektrokole. A ze si na nem zajezdi na nejakym obcasnym vylete? Tak at... Treba ja jezdim na kole pro zabavu, neni mi cizi se zpotit, ale mam na kolo omezeny cas. Znamena to pro vzit auto, nalozit kolo, dojet do Trutnova na traily, tam tri hodiny pojezdit a domu se zas venovat ostatnim povinostem ci zabave. A jelikoz si tohle nemuzu dovolit kazdy den, ale max jednou tydne, cyklisticka vykonnost se extra neposune. No a je rozdil, kdyz za ty tri hodiny to vyjedu ctyrikrat nebo sedmkrat. A o tom to je...
Vaše jméno, přezdívka: 
Václav

Já to mám podobně. Traily v Jedovnici v Moravském krasu jsou na kole 22 km. Můžu vzít auto, jet tam 30 minut (musí se to objet, což dělá cca 35 km), tam pojezdit (3-4 výjezdy a člověk toho má dost) a zase 30 minut zpět plus nakládání kola. Nebo to vezmu na ebajku, dojedu tam po vlastních, dám klidně 5-6 výjezdů a zase zpět (krásným krasovým údolím). Místo 30 km budu mít 80 km a časově mě to vyjde skoro na stejno. A sjezdy jsou leckdy náročnější než výjezdy, čili sedřenej jsem taky. Ale jinak než na kardiu - na stehnech a nohách obecně.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

Měl jsem kdysi stejný pohled. Taky jsem si myslel, že s ebajkem ze mě už nebude cyklista a za motor jsem se pár týdnů dokonce styděl. Je to ale všecko jen jen o lidech a o tom, jak kola využívají. Ne každý chce jezdit na kole proto, aby měl pohyb a byl sportovcem. Má ho jako dopravní prostředek stejně jako el. koloběžku nebo skútr. Není třeba hned všechny odsuzovat jen proto, že mají pod zadkem motor. Třeba mému tchánovi a tchyni el. kolo výrazně rozšířilo možnosti a mají znovuobjevenou radost z pohybu.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

Ano je mizivé procento, kterým ano. Dělají jsem s tím podvody v cyklosoutěžích a pod. Ten smer, kterým se to ubírá je jasné, ale v globálu to žene lidi od sportu pryč, ale komerce je zválcuje, jako většinu co odolávali. Jeden z party se nechá zmanipulovat a ostatní už mu nestačí, protože má pod zadkem podvůdek a u dětí a lenochů to je jasné... Kazdému, co jeho jest. ;-)
Vaše jméno, přezdívka: 
Zdenek

Na druhou stranu, nám přece může být jedno, kdo na čem nebo čím jezdí, důležité je, jak to máme my. Také neřeším, že soused má Teslu nebo BMW, když já mám Forda. Je mi to jedno, na můj život to nemá žádný vliv. A stejné to mám s kolem.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

To možná ano, ale elektrokolo vždy bude větší nebo menší podvod, ale stále podvod. A tahá lidi od sportu k pohodlnosti. Když pojedete na kole a budete se držet nejakého auta, taky se nebudete moc citit jako sportovec, když máte elektrokolo, tak je to to samé, ale je tam snobské pozlátko. Když už pomineme viz co jsme psali. Elektrokolo je masové, hlavně pro nesportovce (až na výjimky) a lidi co už fyzicky ani jinak na kolo nemají a tím jsou velice nebezpeční. Hodne se diskutuje zdali vůbec maji elektrikári jezdit po cyklo, protože už to není vlastní pohon... ale to je otázka legislativy, ne sportu.
Vaše jméno, přezdívka: 
Zdenek

Podvod? Co je to za podvod, že lidi šlapou a pomáhá jim u toho motor? Podvod je něco, co je proti pravidlům. Když někdo jezdí segmenty a nepřizná to na Stravě, že má ebajk, tak je to podvod. Ale jinak ať asi každý jezdí na čem chce a s čím chce. Já mám umělou aortu, nedomykavou chlopeň, ale sportuju každý den a používám elektrokolo. Jsem snad podvodník? Sorry, ale toto už mě fakt vytočilo. A mimochodem, po cyklostezkách často jezdí traktory či jiné zemědělské stroje, protože se tak dostanou na pole, nebo majitelé chat. To je jako zakážeme, protože mají motor? Ufff teda...
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

Asi mohl pouzit jineho vyjádření nez podvod, ale chapu, jak to myslel. Na analogu musi clovek plánovat, aby vystacily na cestu zpet, u ebiku nemusim, dojezdy byvaji velke a i moznosti dobiti. Kdyz mi dojdou síly, pozapinam pripomoc a vymalovane, dojedu vzdy. Lide se ohaneji dojezdem, ze uz na nic nemaji cas, jak je ebike vratil do hry, ze se konecne zacli hybat, ale v mnoha případech je to lenost. Nase kolegyne v praci tez povida, ze chodi po horach. Nahoru lanovkou a dolů po svych. Ale po horach chodi.... I kdyz citime, ze ne asi tim pravym zpusobem.
Vaše jméno, přezdívka: 
Peta

To video jsem viděl. A ano, takhle to funguje u sportovně založených jako je právě TH. Jenže, drtivá většina lidí, co si pořídí ékolo ho chtějí právě proto, aby si máknout nemuseli. Pokud by v testu jel stejnou dobu nebo stejnou vzdálenost vedle člověka na normálním kole, bude mít výdej ve watech nižší, čímž se dostáváme k tomu, že ne, skutečně ta námaha není stejná. Video je určeno spíše pro různé výletníky, co dojedou kolem rybníka k výčepu, aby se mohli při pochlastávání poplácávat po zádech, jak si to dávají. V závěru TH pěkně srhnul svoje myšlení a to, o co lidem jako on hlavně jde a co považují za ten správnější biking.
Vaše jméno, přezdívka: 
Hrudkin

Možná. Ale můj web je imho pro lidi, co si máknout chtějí. A těm se podobné srovnání může hodit. Protože z něj uvidí, že i na ebajku si můžou máknout a současně dojedou dál a výš.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

Ruku na srdce, kolik ebikeru to tak ma? Max 10%, kteri si na tom opravdu maknou. Zbytek se jen veze. Jezdim v Beskydech a ebikeru mam plne pozadi. Nepozdravi, zavodi proti analogu, je jich vsude hromada, takze kde byl kdysi klid a ovek tam potkal leda turisty a nebo fyzicky zdatne bikery, dnes clivek potkává pupkace, kteri se spolu bavi o tom, jak tomu dneska dali a jak je fajn, ze ebike maji, oac se dostanou tam, kde kdysi ani nedokazali vyjit. A kdyz uz clovek vyjede kamsi nahoru na kopec , tak jsou zhrzení, ze tam nekdo vyjel nahoru svou silou, a jiz zminovany pozdrav ani nereaguji. Takze trosku druha strana mince. Mam analagoveho trailoveho pevnaka a take jsem řešil koupi druheho kola. Koupil jsem analogoveho trail fulla a max spokojenost. Po x letech jezdeni mi hltacka km prisla jako veprarna, casem uz se neni jam posouvat a pomohl by jedine gravel nebo silnice. Zacal jsem jezdit na zabavu a neresim, ze byvh diky ebiku mohl i par km dale. Naopak jsem ve 45 zacal jezdit na vyskove metry a treba loni mi pekne cinklo 72000, sotoliny, lesy, coz potesi mnohem vic, kdyz to davam za sve.
Vaše jméno, přezdívka: 
Martin

To nikdo nerozporuje. Každý využívá kolo jinak, stejně jako auto nebo mobilní telefon. Třeba v Rakousku na analogu nejezdí skoro nikdo, tedy aspoň v Alpách. A u nás se ten trend taky obrací, kdesi jsem četl rozhovor s výrobcem kol, že do analogu se dnes už skoro ani nevyplatí investovat... Za mě je bajk s lehkým a málo výkonným motorem super pro ty, co mají buď drobné zdravotní potíže nebo málo času, aby na analogu někam dojeli a užili si to. A motor TQ HOR-50 je přesně to, co na svém kole chci. A když mám náladu, tak si vezmu analog (mám 2 ks) a jedu za svoje - ale už ne tak jako dřív. Prostě tělo není robot a nefunguje věčně stejně.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

A v Dansku zase nejezdi nikdo na ebike. Rakousko je necim vyjimecne?
Vaše jméno, přezdívka: 
Qyq

Alpy? Kopce? Tady zase někdo trolí.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

Jezdím na elektrokole už dva roky a nelituju toho, i když neřeším zdravotní důvody jako vy. Prostě můžu si dát delší vyjížďku ve stejném čase (mám rodinu) a hlavně si dávám kopce, který by mě dřív ani nenapadly.
Vaše jméno, přezdívka: 
Michal

Jsem zdravý, za tři roky bych si chtěl koupit nové kolo (bude mi 45) a přesně tohle řeším. Koupit normál, nebo elektro. Už jen kvůli tomu, že když jdu na dvě hodiny na kolo, tak to elektro mi dokáže zvýšit dojezd, protože se nebudu do kopců plácat 10km/h. A jak je vidno, dokáže se na tom člověk zhuntovat, nebo si to udělat jako regeneraci.
Vaše jméno, přezdívka: 
Archik

Přesně toto řeším, málo času a zbytečná únava na výjezdech na traily. Už delší dobu pokukuju po lehkém ebajku, ve výběru mám Bosch CX, TQ a Fazua 60. Na TQ se mi líbí, že se dá napojit na Garmin, což Bosch zdá se neumí a Fazua asi taky ne. Nebo?
Vaše jméno, přezdívka: 
Petr

Fazua 60 taky. Jedine na Edge 840 jako jednu z mala nejde a tu zrovna mam. Ale to neresim.
Vaše jméno, přezdívka: 
Milan

Co jsem zjišťoval, tak Fazua podporuje pouze Edge a ne hodinky, připojení je pouze Bluetooth a jen přes aplikaci Connect IQ, ne nativní datové obrazovky.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

https://fazua.com/en/support/help-center/knowledge-base/fazua-garmin-dashboard/
Vaše jméno, přezdívka: 
Milan

jj, vím - měl jsem Fazua 50. Ale s hodinkama mi to chodit nechtělo a přes ANT+ to taky nespolupracuje. TQ HPR-50 je v tomto pohledu nejlepší volba - s Garminem chodí nejlépe.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

Jinak jezdim na Focus Vam SL2 9.8 a je to lehky e-bike a moc pekne pojezdeni.
Vaše jméno, přezdívka: 
Milan

Jezdím na ebajku už přes tři roky a i kdybych byl zdravý, tak bych jezdil také. Je to super, když si člověk dojedete 20 km na traily, pojezdí si, dojede zpátky a ještě má dost síly na to, aby šel porýt zahradu :-) Dá se makat i jezdit na pohodu, a super je, že si můžu vybrat. Což na analogu nejde, tam člověk prostě maká a hotovo. Před pár dny jsem dojel z chalupy na kole (asfalt, 100 km, 900 m výškových, 25 km/h) a byl jsem docela zdrchanej. Dnes ráno 90 km po trailech na ebajku, 25,5 km/h a tepovka dokonce vyšší. Rohlík na xichtu a záhy jsem zapadl do posilky... Nohy v lepším stavu než po cestě z chalupy.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem
Zpět na článek