Srovnání: Klasické kolo nebo elektrokolo? Na kterém si máknete víc a s kterým dojedete dále?
Hlavní záložky
První elektrokolo jsem si pořídil záhy po operaci, protože můj zdravotní mi prostě nedovolí makat na maximum stejně jako dřív. A časem jsem objevil jeho kouzlo - člověk dojede dál, může si naplánovat delší a zajímavější trasu, nevyhýbá se tolik kopcům a některé traily si dá i mahoru a místo toho, aby se sedřel, tak si užije spoustu zábavy.
Tip: Elektrokolo: Návrat do sedla po úraze či nemoci, ale i nástroj pro super zábavu
Těžká, ale i lehká
Jsou různé typy elektrokol. Kromě klasického full power Trek Rail se silným motorem Bosch CX5, který má maximální výkon 750 W a 100 Nm točivého momentu (před updatem 600 W a 85 Nm) mám ještě druhé kolo, které jezdím jako svoje hlavní, a to Trek Fuel EXe. To se označuje jako light e-MTB a v konfiguraci, v níž ho mám, váží 18 kg vč. pedálů.
Nepřehlédněte test kola Fuel Exe
Maximání výkon motoru TQ HPR-50 je 300 W, max. točivý moment 50 Nm. Motor vč. baterie 360 Wh váží pod 4 kg, takže toto kolo bez motoru by mělo krásně pod 14 kg. Já mám nastaveny tyto tři režimy motoru:
- Eco - 90 W, asistence 80 %, odezva pedálů pomalejší
- Mid - 150 W, asistence 100 %, odezva střední
- High - 210 W, asistence 120 %, odezva rychlejší
Zjistil jsem, že naprosto nepotřebuju maximální výkon ani asistenci, naopak, ocením delší výdrž baterie. Nemám problém na jedno nabití ujet cca 80 km a 1 100 m výškových. Pokud jedu dále, mám booster se 160 Wh, celkem tedy 520 Wh a s tím už si dávám bez problému 120-140 km trasy v méně náročném terénu. Většinu času trávím v Eco režimu, delší kopce pak v režimu Mid. Nejvyšší si dávám jen v náročném terénu.
Výhodou motoru TQ HPR-50 je možnost připojit hodinky nebo Edge přes ANT+ a výkon sledovat nejen na displeji, ale také jej zaznamenat v rámci trasy a díky tomu mám i metriky jako VO2max či cyklistická výkonnost. Lépe také pracuje Stav tréninku, určování zátěže apod. A s tímto lehkým ebajkem makám pocitově stejně jako na analogovém kole, jen jsem rychlejší.
Další podrobnosti: Elektrokolo s ANT+ a Garmin: Připojení, sledování dojezdu a baterie, měření výkonu a cyklistické metriky
Makáš, ale můžeš jet i pijánko
Elektrokolo totiž v žádném případě neznamená, že se budete při jízdě flákat. Všechno záleží na tom, jak moc si necháte od motoru pomáhat a jak náročný je terén. Je rozdíl, kdy někdo jede s ebajkem po asfaltové cyklostezce kolem jezera, nebo řeže traily a sjezdy někde v bajkparku a ještě tam dojde po vlastních.
Když jedu náročný terén na Railu s Boschem CX, užívám si většího výkonu pod kapotou a vyjedu fakt všechno, protože ten motor, to je prostě motorka. Jenže když s ním někde řádím čtyři pět hodin a ujedu 120 km v terénu, tak jsem stejně sedřenej jako kůň. Sice ušetřím něco na výjezdech, ale těžký bajk na širokých penu (2,8/2,6") je zase náročnější na sjezdech a trailech a rovinkách.
Čili ano, mám elektrokola, ale jezdím s takovým výkonem, abych měl stále pocit, že ještě nepatřím do důchodu. Současně to však nepřeháním, přece jen umělá aorta není žádná legrace a musím to brát vážně. A protože už delší dobu mě docela zajímalo, jak by dopadlo srovnání jízdy na elektrice a analogového kola, potěšilo mě video, v němž toto srovnání udělal Trail Hunter.
Nepřehlédněte: Celé video s testem na Youtube
Elektrokolo, nebo klasika?
Vzal enduro kolo, lehký hardtail a elektrokolo, vybavil je měřiči výkonu a objížděl stejnou trasu po trailech (Singlekras Jedovnice) přesně dvě hodiny. Měřil výkon, tepovku a zjišťoval, kolik toho najede. A co zjistil? Že se elektrokolem nejenže zvládl nejvíce, čili užil si nejvíce zábavy v daném čase, ale současně makal stejně nebo dokonce více než na analogových kolech.
Ostatně dobře je to vidět v tabulce. Změřený výkon i tepová frekvence jsou na všech kolech velmi podobné, ba skoro stejné. Z toho plyne jediné - kdo chce, nebude se ani s motorem flákat, a užije si za stejný čas více legrace. Naopak, s motorem můžete s lehčí nohou ujet stejně jako na analogu, ale tolik se nenadřete. Záleží na tom, co od ebajku čekáte.
Diskuse k článku (28)
Přidat komentář
Komentáře k článku
Zpět na článekA co těch dalších 160 km
No, pokud člověk jezdí na
V tabuľke ako môžes podať
Co hodinky změří, to hodinky
Tomu rozumiem ze na ebike
Jenže průměr není totéž co
Asi tam boli úseky kde išla
Jak bylo řečeno, jste
Ja si naopak myslim, ze
Já to mám podobně. Traily v
Měl jsem kdysi stejný pohled.
Ano je mizivé procento,
Na druhou stranu, nám přece
To video jsem viděl. A ano,
Možná. Ale můj web je imho
Ruku na srdce, kolik ebikeru
To nikdo nerozporuje. Každý
A v Dansku zase nejezdi nikdo
Alpy? Kopce? Tady zase někdo
Jezdím na elektrokole už dva
Jsem zdravý, za tři roky bych
Přesně toto řeším, málo času
Fazua 60 taky. Jedine na Edge
Co jsem zjišťoval, tak Fazua
https://fazua.com/en/support
jj, vím - měl jsem Fazua 50.
Jinak jezdim na Focus Vam SL2
Jezdím na ebajku už přes tři