Srovnání: Klasické kolo nebo elektrokolo? Na kterém si máknete víc a s kterým dojedete dále?
Hlavní záložky
První elektrokolo jsem si pořídil záhy po operaci, protože můj zdravotní mi prostě nedovolí makat na maximum stejně jako dřív. A časem jsem objevil jeho kouzlo - člověk dojede dál, může si naplánovat delší a zajímavější trasu, nevyhýbá se tolik kopcům a některé traily si dá i mahoru a místo toho, aby se sedřel, tak si užije spoustu zábavy.
Tip: Elektrokolo: Návrat do sedla po úraze či nemoci, ale i nástroj pro super zábavu
Těžká, ale i lehká
Jsou různé typy elektrokol. Kromě klasického full power Trek Rail se silným motorem Bosch CX5, který má maximální výkon 750 W a 100 Nm točivého momentu (před updatem 600 W a 85 Nm) mám ještě druhé kolo, které jezdím jako svoje hlavní, a to Trek Fuel EXe. To se označuje jako light e-MTB a v konfiguraci, v níž ho mám, váží 18 kg vč. pedálů.
Nepřehlédněte test kola Fuel Exe
Maximání výkon motoru TQ HPR-50 je 300 W, max. točivý moment 50 Nm. Motor vč. baterie 360 Wh váží pod 4 kg, takže toto kolo bez motoru by mělo krásně pod 14 kg. Já mám nastaveny tyto tři režimy motoru:
- Eco - 90 W, asistence 80 %, odezva pedálů pomalejší
- Mid - 150 W, asistence 100 %, odezva střední
- High - 210 W, asistence 120 %, odezva rychlejší
Zjistil jsem, že naprosto nepotřebuju maximální výkon ani asistenci, naopak, ocením delší výdrž baterie. Nemám problém na jedno nabití ujet cca 80 km a 1 100 m výškových. Pokud jedu dále, mám booster se 160 Wh, celkem tedy 520 Wh a s tím už si dávám bez problému 120-140 km trasy v méně náročném terénu. Většinu času trávím v Eco režimu, delší kopce pak v režimu Mid. Nejvyšší si dávám jen v náročném terénu.
Výhodou motoru TQ HPR-50 je možnost připojit hodinky nebo Edge přes ANT+ a výkon sledovat nejen na displeji, ale také jej zaznamenat v rámci trasy a díky tomu mám i metriky jako VO2max či cyklistická výkonnost. Lépe také pracuje Stav tréninku, určování zátěže apod. A s tímto lehkým ebajkem makám pocitově stejně jako na analogovém kole, jen jsem rychlejší.
Další podrobnosti: Elektrokolo s ANT+ a Garmin: Připojení, sledování dojezdu a baterie, měření výkonu a cyklistické metriky
Makáš, ale můžeš jet i pijánko
Elektrokolo totiž v žádném případě neznamená, že se budete při jízdě flákat. Všechno záleží na tom, jak moc si necháte od motoru pomáhat a jak náročný je terén. Je rozdíl, kdy někdo jede s ebajkem po asfaltové cyklostezce kolem jezera, nebo řeže traily a sjezdy někde v bajkparku a ještě tam dojde po vlastních.
Když jedu náročný terén na Railu s Boschem CX, užívám si většího výkonu pod kapotou a vyjedu fakt všechno, protože ten motor, to je prostě motorka. Jenže když s ním někde řádím čtyři pět hodin a ujedu 120 km v terénu, tak jsem stejně sedřenej jako kůň. Sice ušetřím něco na výjezdech, ale těžký bajk na širokých penu (2,8/2,6") je zase náročnější na sjezdech a trailech a rovinkách.
Čili ano, mám elektrokola, ale jezdím s takovým výkonem, abych měl stále pocit, že ještě nepatřím do důchodu. Současně to však nepřeháním, přece jen umělá aorta není žádná legrace a musím to brát vážně. A protože už delší dobu mě docela zajímalo, jak by dopadlo srovnání jízdy na elektrice a analogového kola, potěšilo mě video, v němž toto srovnání udělal Trail Hunter.
Nepřehlédněte: Celé video s testem na Youtube
Elektrokolo, nebo klasika?
Vzal enduro kolo, lehký hardtail a elektrokolo, vybavil je měřiči výkonu a objížděl stejnou trasu po trailech (Singlekras Jedovnice) přesně dvě hodiny. Měřil výkon, tepovku a zjišťoval, kolik toho najede. A co zjistil? Že se elektrokolem nejenže zvládl nejvíce, čili užil si nejvíce zábavy v daném čase, ale současně makal stejně nebo dokonce více než na analogových kolech.
Ostatně dobře je to vidět v tabulce. Změřený výkon i tepová frekvence jsou na všech kolech velmi podobné, ba skoro stejné. Z toho plyne jediné - kdo chce, nebude se ani s motorem flákat, a užije si za stejný čas více legrace. Naopak, s motorem můžete s lehčí nohou ujet stejně jako na analogu, ale tolik se nenadřete. Záleží na tom, co od ebajku čekáte.
Diskuse k článku (17)