Noční VST, stres a klidová tepová frekvence: Může za horší hodnoty alkohol?

1.2.2023
Během podzimu a zimy se mi začaly postupně snižovat noční hodnoty VST a současně rostl večerní a noční stres. Dlouho jsem netušil, co za tím může být...
Něco je špatně

Hodnoty stresu se během zimy začla zhoršovat, klesala VST a spánek se často dostával k 50 bodů


Už před Vánocemi se mi začalo postupně horšit noční VST, které mám samo o sobě nízké vzhledem k běžné populaci. Zatímco u mě byl normál okolo 35 ms, většina lidí se pohybuje mezi 40 až 80 ms. Měl jsem za to, že za postupném pádem VST až k průměru okolo 25 ms může kombinace večerního přejídání a nedostatek odpočinku.

S klesajícími hodnotami VST se postupně snižoval i optimální rozsah, dříve jsem měl na Epixech 31-38 ms, dnes mám optimum na 27-32 ms. V absolutních hodnotách to není až takový rozdíl, ale v relativních už ano. Ostatně dobře je to vidět na příložených měsíčních grafech.

Čtete dále: Noční měření variability srdečního tepu (VST) jako poklad pro nové fitness metriky

Roste stres i tepová frekvence

Ani leden tomu moc nepomohl, i přesto, že jsem omezil aktivity či večerní pojídání cukroví. Stále celkem nízké VST, někdy až s pádem sedmidenního průměru do stavu Nízká, či dokonce Nevyvážená. Souběžně s tím mi také rostl denní a noční stres, v noci jsem se se stresovým skóre často nedostal pod 25, čímž jsem přišel i o dobré hodnocení spánku, i když jsem se pocitově vyspal dobře.

Tip: Skóre stresu: Základní ukazatel zjišťující zatížení vašeho organismu

Stejně tak se mi zvýšila klidová tepová frekvence (KST), dříve jsem míval běžně pod 50, nyní to bylo 52-55 tp/m. Všechny tyto metriky pak měly vliv na to, že jsem běžně míval Připravenost k tréninku v řádech jednotek; s nízkým VST a průměrným spánkovým skóre jsem neměl na dobré hodnoty šanci, i když jsem se cítil odpočatě.

Nepřehlédněte: Snímek zdravotního stavu: Kompletní přehled vašeho zdraví

Musím se zahřívat

Jedním z důvodů mohl být alkohol. Po operaci aorty mám neustále studené ruce a nohy, jednoduše se mi hůře prokrvují. A betablokátor, lék snižující tepovku a tlak, tomu moc nepomáhá - jedním z vedlejším příznaků jsou právě studené končetiny a celkový pocit chladu. V létě mi to nevadilo, venku i doma teplo, ale od podzimu se to začalo projevovat ve výrazně větší míře. Navíc doma topím méně než dříve, místo 22 st. mám teď 19-20 st. (šetřit se musí).

Tip: Jak fungují beta-blokátory: Snižují stres, tepovou frekvenci i krevní tlak

Proto se od listopadu soustavně prohřívám teplými nápoji, často s příměsí alkoholu - čaj s rumem, zázvorový punč se slivovicí apod. Ne moc, vždy jen trošku, ale vícekrát za den. Krásně se mi poté nalejou cévy na rukou a vůbec se celý prohřeju. Efekt je ale samozřejmě jen krátkodobý. A já časem nabyl podezření, že právě toto časté prolévání alkoholem (i když v malých dávkách), nezřídka navečer, může mít vliv na hodnoty noční VST.

Nevyvážené VST - ale shora!

A tak jsem alkohol zcela vysadil. Aktuálně je to týden a moje hodnoty VST se začaly vracet do dřívějšího normálu. Průměr noční stresu spadl zpět na hodnoty okolo 20-25 a i jeho průběh vypadá o poznání lépe než dřív. Hodnocení spánku v posledních dnech vyskočilo vícekrát nad 80 a také denní stres má nižší hodnoty.

Čtete dále:

Dokonce to došlo až tak daleko, že jsem se poprvé dostal s VST z optima nad horní hranici. Tím se samozřejmě pokazila Připravenost k tréninku, protože hodnocení VST je Nevyvážené (a je jedno, zda dole, či nahoře). Vyšší VST pak hodinky vyhodnotily jako důsledek tréninku s nedostatečnou intenzitou. Přitom Stav tréninku, Krátkodobá zátěž či doba Regenerace hovoří přesně o opaku (viz obrázky). Je to dáno jen a jen tím, že se mi posunulo optimum VST směrem k nižším hodnotám.

Tip: Připravenost k tréninku: Nová metrika, která zhodnotí stav vaší regenerace

Závěr pro mě z toho je jediný možný: alkohol mi opravdu nedělá z dlouhodobého hlediska dobře, a i když krásně nakrátko prohřeje, není to řešení. Jako prohřívací nápoj mám aktuálně černý nebo bylinkový čaj se zázvorem a budu dále sledovat fitnes metriky. Příčina výše popsaného totiž může i někde úplně jinde...


Diskuse k článku (0)