Připravenost k tréninku: Zásadní vliv špatného spánku a nízkého VST aneb Co může způsobit dovolená

25.8.2022
Během dovolené se mi výrazně zhoršily fitness metriky, ať už vlivem jiného prostředí, jiné postele, večerního programu či odlišného jídelníčku. A to mělo vliv na spánek a průběh noční VST

Celou dobu, co používám hodinky Epix s novou metrikou Připravenost k tréninku a Stav tréninku, jsem měl hodnoty „v pořádku“, tedy Stav tréninku v režimu Udržování nebo Optimální, Připravenost k tréninku Střední nebo Vysoká. Každý den jsem buď vyrazil na kole, nebo plaval. Noční hodnoty VST v optimálním rozsahu, hodnocení spánku dobré nebo uspokojivé.

V polovině srpna jsem vyrazil na dovolenou do Beskyd. A hned první noc šly všechny metriky do háje. Špatný spánek, postupně klesající hodnocení noční VST, relativně vysoký tep, vysoký stres, to všechno byl důsledek jiné postele, nového prostředí a večerního programu. Ani další dny to nebylo lepší, všechny hodnoty stále horší než běžně. Ano, byl jsem o něco aktivnější než normálně, ale ne až tak zásadně - až na jeden den, kdy tréninková zátěž byla zhruba dvojnásobná a dostala se do režimu Vysoká.

Uprostřed týdne se metrika Připravenosti k tréninku zhoršila natolik, že už mě hodinky varovaly, abych zpomalil. A přitom já se cítil skvěle, čile a svěže, jen jsem v noci pocitově o něco hůře spal. Nízká hodnota Připravenosti, VST a skóre spánku vydržela až do konce, kdy jsem se vrátil domů. A hle, hned první noc se vše vrátilo téměř do normálu a druhou noc už jsem svoje metriky zpět. Prostě doma je doma. 

Čili na Připravenosti k tréninku nemá vliv jen to, jak trénujete a regenerujete, ale také to, jak spíte a jakou máte hodnotu VST. A obojí se může zhoršit jen změnou prostředním, aniž byste zvyšovali svoji aktivitu. Určitý vliv má také změna jídelníčku, večerní přejídání či alkohol, což součást dovolené bývá. 

Připravenost k tréninku

Nová funkce, která na základě fitnes metrik a měření zhodnotí, zda jste připraveni pro nové aktivity

  • Hodnocení Připravenosti

    Takto nízkou hodnotu Připravenosti k tréninku jsem ještě nikdy neměl

  • Faktory Připravenosti

    Zásadní vliv na Připravenost má kvalita spánku a doba regenerace

  • Hodnocení VST

    Na této fotografii je Stav VST ještě vyvážený, ale o den později už byl stav nízký - a to se nezlepšilo do konce dovolené 

  • Zátěž a skóre spánku

    Dalšími faktory Připravenosti jsou týdenní skóre spánku a týdenní krátkodobá zátěž

  • Vysoká zátěž

    Vysoká tréninková zátěž snižuje hodnocení Připravenosti k tréninku

  • Historie zátěže

    Po rozkliknutí Krátkodobé zátěže se zobrazí týdenní průběh

  • Doba regenerace

    Dlouhá doba regenerace snižuje hodnocení Připravenosti k tréninku

  • Snížené skóre spánku

    Na grafu je krásně vidět, jak se mi ze soboty na neděli, kdy jsem přijel do Beskyd, rapidně snížilo hodnocení spánku

  • Hodnocení po návratu

    Jakmile jsem se vrátil z dovolené zase domů, hodnocení Připravenosti se vrátilo k normálu

  • Lepší faktory

    Doma je doma aneb faktory Připravenosti se po návratu vrátily na dřívější hodnoty

  • Páteční odpočinek

    Den pře návratem jsem si naordinoval odpočinek a hodnoty faktorů Připravenosti se zlepšily

  • Historie spánku

    DOma se prostě spí nejlépe a hodinky to jen potvrzují