Recenze pedálů s wattmeterem Rally XC 200: Změřte si výkon a metriky cyklistické dynamiky

23.4.2024
Měření výkonu a dalších metrik na kole není právě levné – pedály s wattmetrem stojí ranec a ty s oboustranným měřičem pak tolik, co levnější kolo. Ale pokud chcete opravdu poctivě trénovat, bez měření výkonu se neobejdete
Rally XC200

Pedál Garmin Rally XC200 na klice kola. Malým imbus šroubkem se ladí pevnost body a tudíž snadnost vycvaknutí


Běžci to mají daleko jednodušší i levnější. Nepotřebují pořádné kolo, aby dosáhli dobrých výsledků, nepotřebují k měření výkonu nic víc než hodinky. To cyklista, aby dostal nějaké další metriky, potřebuje kromě slušného stroje také pedály s wattmetrem – měřičem výkonu. A ty nejsou právě levné, stejně jako dobré kolo. 

Tip: Běžecký výkon: Základní přehled – možnosti, senzory, nastavení, podpora modelů hodinek

Jedna, nebo obě nohy?

Garmin nabízí hned několik modelů pedálů z řady Rally, které mohou být navíc jednostranné či oboustranné. Jednostranné měří výkon a další metriky jen pro jednu nohu, zatímco oboustranné – překvapivě – pro obě. Díky tomu můžete kromě výkonu mít i třeba vyvážení levé a pravé či sledovat silovou fázi pro obě nohy zvlášť. Metrikám cyklistické dynamiky se věnuji v samostatném článku. 

Čtěte dále: Cyklistický výkon a odvozené metriky: VO2max, FTP, faktor intenzity, normalizovaný výkon atd.

Základní řada Rally se rozděluje takto:

  • RS100/RS200 – silniční pedály pro kufry Shimano SPD-SL
  • RK100/RK200 – silniční pedály pro kufry Look Neo
  • XC100/XC200 – MTB pedály pro kufry Shimano SPD

Pokud jsou pedály označeny číslicí 100, jde o jednostranné pedály, pokud 200, tak jsou pedály dvoustranné. Jednostranné mají díky jednomu měřiči i výrazně nižší cenu, stojí jen o kousek více než polovinu ceny „plných“ pedálů. Ceny jsou následující:

  • RS100 – 12 490 Kč
  • RS200 – 22 490 Kč
  • RK100 – 12 490 Kč
  • RK200 – 22 490 Kč
  • XC100 – 13 790 Kč
  • XC200 – 24 990 Kč

A protože jezdím výhradně na standardu Shimano SPD, půjčil jsem si k testu Rally XC200 – tedy ten nejdražší. Tyto pedály mají i nejdražší náhradní díly. Když si například koupíte jednostranné pedály XC100 za 13 790 Kč, druhý pedál s měřičem vás dodatečně vyjde na 15 590 Kč. Je proto vždy lepší koupit rovnou celou sadu, tedy pokud jste si jisti, že ji využijete.

Pedály do testu zapůjčil obchod Pulsmetry.cz

 

Různé možnosti a varianty

Je také možné koupit samostatné pedály bez měřičů a ty pak doplnit později – i to je možnost. U sady XC200 přijde jeden pedál na 4 990 Kč, pár tedy na deset tisíc. Nicméně tzv. konverzní sada Rally XC už stojí jen 6 990 Kč a v ní jsou oba pedály bez měřičů, což už zní o poznání lépe. Ale i tak, obyčejná Shimana SPD-M520 pořídíte do tisícovky.

A proč je tu taková možnost? Můžete mít dvě kola a na každé pedály, na jednom kole s měřiči a na druhém bez nich. A pomocí několika nástrojů můžete měřiče výkonu přesunout ze jedněch pedálů do druhých. Na první pohled to možná smysl nedává, protože můžete snadno přehodit pedály z jednoho kola na druhé – a to je velmi rychlé a hlavně snadné. 

Jenže co když máte silničku s jedním systémem a horáka s druhým? Pak můžete mít na obou pedály Garmin a měřič jen přesouvat mezi nimi, což ušetří dost peněz. Ale už ne čas, protože to není úplně snadné; vždy je nutno všechny pedály sundat a měřiče prohodit. Když jsem viděl video přímo od Garminu, tak já bych se do toho určitě nepouštěl.

Pokud ale máte na všech kolech stejný systém (kufry), stačí pořídit pedály jen jedny a ty pak přehazovat. To se hodí, když máte třeba silničku a gravel. Na MTB mi přijdou měřiče výkonu zbytečné, v terénu a zejména na trailech nebo v bajkparku mám zcela jiné starosti než koukat na to, kolik aktuálně „točím“. Mně stačí sledovat tepovku, abych se neuhnal do kopce, a cestou dolů trasu, abych neskočil někde ve stromě nebo ve srázu.

Naopak na silničním kole se wattmetry hodí, protože snímač výkonu je základ pro další metriky, jako přesnější Stav tréninku, tréninková zátěž, cyklistická VO2max, dynamika jízdy na kole atd. Navíc bez měřičů nepracují doporučené tréninky. Zkrátka u silničního kola, které slouží zpravidla jako tréninkový nástroj, mi pedály Rally (nebo jiné s měřičem výkonu) smysl naopak dávají. 

Tip: Přehled VO2max: Jak si stojíte vzhledem ke svému věku a pohlaví? Jaký vliv má VO2max na další metriky

Snadná „montáž“

Pedály jsou větší a těžší než běžná espédéčka od Shimana, ty váží okolo 380 gramů, zatímco pedály Garminu lehce okolo 450 gramů. Už jen když dáte oboje pedály vedle sebe, vidíte, jak jsou garmiňácké celkem mohutné. Je to jasné, mají větší osu, která v sobě schovává wattmetr, a navíc baterie SR/LR 44, v každém pedály dva kousky. Ty mají vydržet dle Garminu okolo 120 hodin, což znamená 40 až 60 běžných vyjížděk, dle délky.

Poznámka: Garmin uvádí, že baterie SR 44 by měly pracovat lépe v nízkých teplotách.

Pedály jsou vybaveny bezdrátovou komunikací Bluetooth a ANT+ s tím, že Garmin používá primárně ANT+, ale pro připojení třeba k mobilnímu telefonu nebo jinému cyklistickému snímači lze využít i Bluetooth. Po montáži na kolo je nutno spárovat pedály se zařízením – hodinkami nebo cyklonavigací Edge. Stačí pedály párkrát protočit, čím je probudíte a je to; žádná velká věda.

Následně proběhne kalibrace, která trvá zpravidla několik sekund. Během ní je třeba nechat pedály v klidu – netočit s nimi a nebýt v nich nacvaknutý, kolo by navíc mělo stát co nejvíce na rovno. Edge 1040 mám nastaven, aby se mě na kalibraci ptal před každou jízdou, to ale můžete odmítnout. Ideální je, když kalibrace skončí s nulou, ale pár procent do plusu nebo minus není na škodu. Pokud se kalibrace nepovede, je lepší ji zkusit znovu.

V nastavení snímače si můžete kromě již zmíněné kalibrace při začátku aktivity (mám zapnuto) nastavit i několik dalších parametrů jako nastavení délky klik, což je pro měření výkonu zásadní, nebo možnost párování a rozpojení levého a právého pedálu; to když si třeba dáte jeden pedál na jedno kolo a druhý na jiné. Jinak pedály mají možnost nastavení upnutí stejně jako jiná espédéčka - to, jak v nich bude bota dobře držet, a to pomocí malého imbus šroubku.

 

A co pedály změří?

Kromě výkonu je to kompletní cyklistická dynamika neboli dynamika jízdy na kole, kam patří tyto metriky: 

  • pozice vsedě/vestoje
  • výkon a zhodnocení výkonu
  • tempo jízdy na kole (kadence)
  • vyvážení L/P
  • posunutí základny Levá a Pravá (dva grafy)
  • silová fáze: Počátek a Konec
  • kadence

Ve statistikách jízdy pak najdete ještě některé údaje spojené s výkonem jako normalizovaný výkon, Intensity Factor či Training Stress Score, o kterých jsem se zmiňoval v článku o výkonu, ale také některé nové – účinnost šlapání a vyváženost šlapání, které ale Garmin nikde nevysvětluje a neuvádí. 

Některé metriky jsou naprosto jasné a nebylo k nim třeba hledat doplňující vysvětlení, podstatu některých jsem pak pochopil během šlapání, když jsem sledoval, co dělají při změně stylu. Všechno jsem kompletně a celkem podrobně popsal ve svém dřívějším článku.

Čtete dále: Cyklistická dynamika: Výkon, poloha při jízdě, vyvážení levé a pravé či silová fáze. Kompletní přehled

Investice, kterou je nutné zvážit

Mít na kole pedály, co měří výkon a další metriky, je určitě fajn. Člověk má k dispozici metriky, který umožní měřit nejen výkon a plánovat tréninky, ale také určovat VO2max, cyklistickou úroveň nebo metriky, které vám pomohou s technikou jízdy. Nicméně abyste toto všechno měli, musíte u Garminu nechat dvacet pět tisíc, a to se nechce každému.

Většině ale bude stačit měření výkonu, k čemuž stačí jednostranné pedály, ale i tak existují o něco levnější varianty. Některá kola navíc mají měření výkonu vestavěné – buď v klikách (Shimano, SRAM), nebo v motoru u elektrokol – například TQ nebo Shimano. Ale faktem je, že i kliky s wattmetry jsou dost drahé, a na rozdíl od pedálů si je nemůžete snadno přehazovat mezi koly. 

Já sám mám pouze jedno kolo, kde bych pedály Garminu využil, a to je moje „silnička“ – Trek Supercaliber (MTB) s gravel obutím. A na toto kolo se dostanu tak jednou týdně, většinu času trávím na bajcích v terénu. Tam měřiče výkonu nepotřebuji, primárně chci sledovat trasu a výkon fakt neřeším. 

Tip: Trek Supercaliber: Celoodpružený XC bajk jako ideální fitness/gravel kolo. Lehké, rychlé, pohodlné

Čili pokud bych si pedály pořizoval, tak jednostranné, měření výkonu mi bohatě stačí – a i tak je to metrika, kterou mám kvůli testům a možnosti získat další metriky než proto, že bych ji reálně využil. Ale nutno říct, že bylo fajn, aspoň na chvíli sledovat další přidružené metriky, které oboustranné pedály Rally XC200 ukážou.

Stručné parametry

  • Hmotnost: 444 g
  • Typ baterie: LR44/SR44 (×4)
  • Životnost baterií: až 120 hodin (s typem baterií LR44)
  • Voděodolnost.: IXP7
  • Maximální hmotnost jezdce: 105 kg
  • Přesnost: +/- 1,0 %
  • Typ tretry: SHIMANO SPD
  • Q-faktor: 53 mm (55 mm s dodanou podložkou 2 mm)
  • Výška: 13,5 mm
  • Kalibrace v terénu
  • Nastavitelné napětí uvolnění
  • Místo měření: osa pedálu
  • Komunikace: ANT+ a Bluetooth
  • Cena: 24 990 Kč

Diskuse k článku (11)
Tagy: