Trek Supercaliber: Celoodpružený XC bajk jako ideální fitness/gravel kolo. Lehké, rychlé, pohodlné

28.11.2023
Dlouho jsem hledal náhradu za silniční kolo, až jsem si přestavěl celoodpružené XC kolo na flatbar fitness/gravel. Má pro mě zvláštní význam - je to kolo, na kterém jsem poprvé vyrazil po operaci hrudníku
Trek Supercaliber

V této kombinaci jde o ideální silniční/gravel kolo, které nabídne parádní pohodlí. Jen vypadá na první pohled nezvykle. Ale stále lépe, než silniční kola s MTB pneu


Tento článek jsem napsal už někdy před půl rokem. Důvodem, proč jsem jen znovu vyhodil na titulku, je nájezd 10 tisíc kilometrů. Ty jsem s bajkem natočil po dvou a půl letech. Aktuálně se dá říct, že je to moje hlavní kolo - ne že bych na něm trávil nejvíce času, ale je to fakt takový univerzál, s kterými můžu do lehkýho terénu a po silnici doslova letí. Taková moje srdcovka...  


Šest sedm let zpátky jsem dal pryč svoje klasické silniční kolo. Byla to Merida na Ultegře, nějakých 8,5 kg hmotnosti, na 25mm silničních pneu - docela drak. Jenže jsem při delších jízdách míval problémy s krkem (migrény) a bederkou (bolesti mezi obratli), navíc mi vadilo nepohodlí na místních silnících. Opravdu hezkých povrchů je okolo Brna minimum a navíc jezdit neustále tytéž trasy, to člověka omrzí. 

Na silnici jsem proto začal používat svůj tehdejší 29" bajk, hardtail - přední odpružená vidlice, a to na běžných XC pneu 2,2" (cca 55 mm), konkrétně šlo o GT Zaskar Carbon Expert. Sice jsem byl pomalejší, ale měl jsem pohodlnější posez a hlavně jsem mohl kdykoliv odbočit na polní a lesní cestu a nemusel zůstávat jen na silnici. Zatímco ale v terénu to bylo super, na silnici jsem přece jen byl docela pomalý. 

Na silnici hlavně pohodlí

A tak přišla myšlenka na gravel - pohodlnější kolo než silnička, ale s možností vjet do lehkého terénu. Kvůli přiliš nataženému posezu mi přestala vyhovovat klasická konvenční geometrie berano-kola, navíc jsem trval na odpružené vidlici, a tak mě napadlo po vzoru fitness a trekových kol vzít 29" HT bajk a na něj obout gravel pneu. Velikost ráfků je totožná, takže to nebyl problém. A hele, ono to fungovalo. Časem jsem levné hliníkové kolo (Trek X-Caliber) nahradil za karbonový Trek Procaliber, který se mi podařilo koupit za dobrý peníz z druhé ruky. 

Byl jsem výrazně rychlejší než s XC obutím, a současně to bylo pohodlnější na rozbitých silnicích než silniční kolo. Když jsem si pak pořídil nejdříve jedno celoodproužené XC kolo a o rok později trailové celopéro, začala ve mě hlodat myšlenka, zda z trailového kola Trek Fuel EX (140/130 mm) neudělat XC (rychlé kolo do běžného terénu) a z XC kola pak „gravel“.

Tip: Trek FuelEx: Trailové kolo, které mi skvěle slouží jako rychlé XC. Ale zvládne i náročný terén

 

Super? Supercaliber!

Tím kolem byl Trek Supercaliber - má unikátní konstrukci tlumiče vestavěného do rámu, co eliminuje různá přepákování a hromadu čepů. Zadní stavba je spojená přímo s tlumičem a je jeho součástí. Zadní vzpěry jsou tenké, a protože celý rám je z karbonu, krásně pruží. Tlumič má zdvih 55 mm, vzpěry přidávají 5 mm - celkem 60 mm (novější model už má 80 mm). Na lehký terén a rozbité silnice ideální. Navíc oproti mým dalším celopérům zde mám stejně jako na HT prostor pro dvě láhve, což se hodí na delších jízdách. 

A tak jsem začal s přestavbou. Základem byla 100mm lehká vidlice se zúženými nohami Rock Shox SID SL Ultimate (1 350 g) místo původní Reby, výplet jsem si vzal z Procaliberu - ráfky ZTR Crest MK3 (380 g) s náboji DT Swiss 350 a tenčenými dráty, karbonová řídítka 690 mm a karbonovou sedlovku rovněž. Dále jsem SRAM NX (já prostě SRAM nemusím) nahradil za sadu Shimano XT 12 rychlostí, kazeta 10-45 z a kliky 34 z. 

Takto postavené kolo váží 10,5 kg, výplet má bez pneu a kotoučů 1 550 g. Řídítka jsem chtěl užší než původních 720 mm, protože pro silniční ježdění se široká moc nehodí kvůli širšímu úchopu a a většímu odporu vzduchu - aktuálně mám 690 mm. Stále je to ale dostatečná šířka i do lehkého terénu. Pneu jsem jezdil Bontrager GR1 40 mm, ale zadní už mám Continental Terra Speed 40 mm, protože má nižší valivý odpor.

Už mám nachystané obutí Tufo Thundero a Speedero s větší šířkou, a sice 44 mm. Valivý odpor a hmotnost stejný jako u Conti Terra Speed, ale pněu mají větší šířku, lepší vzorek a tudíž budou lepší pro ježdění v zimě a na podzim.

Vypadá podivně, ale jede parádně

Hned první jízdu jsem pocítil zásadní rozdíl oproti karbonovému Procaliberu. I když ten má technologii IsoSpeed, kde je oddělená sedlová trubka od rámu a trochu tak pruží, oproti tlumiči je to jen slabý odvar. Jízda na Supercaliberu je pohodlnější, ale současně kolu zůstává rychlost hardtailu - ani nemusím do kopců při jízdě ve stoje zavírat tlumič, protože konstrukce zadní stavby v podstatě nepovoluje „prošlapování“ - energie jde celá do pohybu vpřed. 

Na jedné straně mi řada lidí říká, že na tenkých pneu vypadá kolo divně, na druhé straně uznávají, že jízda s takovým kolem je prostě pohodlná a současně rychlá. Celoodpužené fitness/gravel kolo, navíc parádně ovladatelné v terénu díky rovným a širokým řídítkům. Ne všechno je ale zlato, co se třpytí, na kole má jezdec kvůli jiné pozici než na silničním/gravel kole větší aerodynamický odpor, takže jízda po silnici je zákonitě o něco pomalejší. Když je silnější protivítr, dávám si ruce na řídítkách ke středu. V tu chvíli samozřejmě nemůžu ani brzdit, ani řadit.

 

 

Převody jsem měl původně 32/10-51 z (úplně původně pak SRAM NX s 30/11-50), ale to bylo málo do těžka a moc do lehka, takže převodník jsem nahradil za 34 z a kazetu naopak zmenšil, protože poslední lehké převody tam byly úplně zbytečné. Kazeta XT 10-45 z je naprosto ideální, i se svou horší kondicí po operací mi takto lehký převod stačí do všech kopců, co jezdím. 

Jen běžný servis

Brzdy jsou zde původní, tj. dvoupístkové Shimano MT-501 - destičky jsem měnil jen jednou zhruba po sedmi a půl tisících kilometrech, kotouče jsou původní. Na tomhle kole prostě moc nebrzdím, využívám z kopce rychlosti na maximum. Ale i tyto obyčejné brzdy ze sady Deore brzdí skvěle. 

Aktuálně je kolo staré dva a půl roku, za tu dobu mám najeto deset tisíc km. Na kole jsem dělal jeden menší, jeden větší servis tlumiče - není standardní, a tak musí k Švecovi (servisní místo Fox), kde mají na rozdělání specální nářadí. Vidlice je celkem nová, ale i tak jsem jí udělal už dvakrát servis. Po několika tisících v ní něco cvakalo na nerovnostech, což servis odstranil. 

S kolem jsem fakt spokojen, je to taková fitness/gravel raketa s maximálním pohodlím. Protože mám problémy s bederkou, už se nikdy nebudu vracet k běžnému silničnímu kolu nebo HT - mám už jen celoodpružené bajky a Procalibera jsem si nechal jako záložní kolo. Berte to jako inspiraci, není třeba zůstávat v zaběhnutých škatulkách. Jednou tuto kategorii výrobci objeví a budou ji mít všichni...


Diskuse k článku (8)
Tagy: