Spadly Krkonoše: Trek představil celoodpružený gravel Checkout. Prostě full XC bajk s berany

25.9.2025
Když jsem tu před nedávnem ukázal svůj celoodpružený XC model Supercaliber upravený na flatbar gravel/fitness kolo, řada lidí si ťukala na čelo. A světe div se, za chvíli to může být standard
Trek Checkout

Prostě XC bajk s berany. A za mě to kolo nevypadá vůbec špatně


Nový model Checkout je podobný, ale s jedním rozdílem: Já mám na svém kole klasická rovná řídítka, protože v lehčím terénu je to pro mě vhodnější varianta. Trek má na novém modelu gravelové berany, které jsou ještě více rozšířené do stran pro lepší stabilitu v terénu - a i levnější model je má karbonová.

Nepřehlédněte: Trek Supercaliber: Celoodpružený XC bajk jako ideální fitness/gravel kolo. Lehké, rychlé, pohodlné

Takový Supercaliber s jinými řídítky

Systém odpružení je podobný jako u Supercaliberu, jen tady není tlumič součástí horní rámové trubky, ale je napákováný pomocí čepu. Není to tak elegantní jako na Supercaliberu, ale funkčně to bude asi stejné plus jednodušší na servis. Vpředu má bajk 60mm vidlici Rock Shox Rudy s komorou Solo Air, zdvih byl z klasických 40 mm zvýšen pro lepší pohodlí - a také aby to lépe pasovalo k 55 mm zdvihu zadního tlumiče, rovněž od Rock Shoxu.

Podle Treku se výrazně zvýšilo pohodlí při jízdě, odpružení dokáže pohltit o 40 % více vibrací než pevný gravel, o více než 20 % se zvýšila stabilita řízení a snížila se rovněž únava jezdce, protože jízda na rozbitých cestách nevyžaduje tolik fyzického nasazení. A to mohu potvrdit, na Supercaliberu bez problému dávám i horší terén, nevadí mi příčné nerovnosti, dokonce si tu tam i poskočím na trailu. Na pevné kolo bych už se nikdy nevrátil.

Do terénu i pro backpacking 

Checkout se prodává s plášti o šířce 50 mm, což odpovídá cca rozměru pneu 29×2,1" - dost na to, aby se ještě více zlepšilo pohodlí. Standardní pláště nejsou úplně lehké (680 g), v terénu asi ok, ale na silnici už to tak dobře nepojede. Já jezdím na Supercaliberu šířku 44 mm, konkrétně Tufo Thundero a Speedero, pláště váží 480 g, a po asfaltu to docela jede, zvlášť s lehkými 380g ráfky.

Hmotnost základního modelu Checkout 5 s komponenty Shimano je 12 kg bez nosiče, dražší model Checkout 7 AXS pak váží 11,3 kg. Cena začíná na 129 tisících, Supercaliber se přitom dá sehnat o kus levněji a nabízí odpružení 110/80 mm. Chybí ale mounty na nosiče a tašky a nehodí se tak pro backpacking. Můj upravený starý Supercaliber (zdvih 100/60 mm) váží 10,5 kg, ovšem nemám teleskopku, která je u Checkoutu standardem.

Kompletní specifikace a ceny najdete na webu Treku.

Zajímavý koncept

Někdy si říkám, že by se mi berany hodily, zvlášť když jedu delší dobu proti větru, abych se mohl více zabalit, ale v terénu či na rozbité cestě mi berany nijak zvlášť nesedí. Navíc kvůli zádům a hlavně krku potřebuju trošku kolmější a pohodlnější pozici při jízdě, holt už nejsem mladík. 

Nicméně novinka mě zaujala natolik, že si ji určitě půjčím na test. Protože je to po dlouhé době první kolo, co mě praštilo do oka a jsem rád, že to do toho Trek šel. Znám pár lidí, kteří si Supercalibera na přestavěli, a to včetně beranů, a ti tuto novinku určitě ocení. A je možné, že ještě více rozšířené berany mohou být i v terénu v pohodě. 

Mimochodem, na videích Trek zobrazuje Checkout prakticky neustále v terénu nebo na šotolině, aby ukázal jeho terénní schopnosti, ale prakticky není vidět kolo na silnici. S tímto obutím to nebude rozhodně žádný trhač asfaltu....


Diskuse k článku (4)
Tagy: 


Přidat komentář



Komentáře k článku

Zpět na článek

Bike mam na lítání po lese a blbnutí v bahně, gravel na rychlé přesuny po našich jihočeských šotolinách a nekonečných lesních cestách asfalt/šotolina … na silničku jsem ještě nedozrál , ale mám takový vtíravý pocit že už se to blíží :-D … ja jsem v tomhle asi konzerva .. rad používám věci na co jsou určené … ale je to zajímavé kolo to každopádně
Vaše jméno, přezdívka: 
Radek

Nádhera, na něco takového jsem čekal, co nejuniverzálnější bajk, do kterýho se budu moc schoulit proti větru, to na MTB fakt nejde. Škoda, že to nedělají taky v hlíně, ta cena je dost nahoře. Ale asi se dá ospravedlnit, když to má i karbonový říďa.
Vaše jméno, přezdívka: 
Radim

Už jsem našel i test, vypadá to hodně slušně. https://theradavist.com/trek-checkout-full-suspension-gravel-bike-review
Vaše jméno, přezdívka: 
Tom

Čekal jsem, kdy to přijde. Pro někoho možná zajímavý, ale nevidím jedinej důvod v tom rvát na MTB kolo berany, i když jsou rozpláclý. Toto přece nemůže být dobrý ani na silnici, ani v terénu, nedokážu přestavit, že s tímto jedu po trailech nebo po lese. Rovný řídítka jsou v terénu stopro lepší, na silničku to má zase megatlustý pneu. Ještě chápu obyč gravel, kterej bude líp žehlit naše rozbitý silnice, ale toto? Možná jsem ale jenom konzerva a za chvíli to bude mít každej.
Vaše jméno, přezdívka: 
Bajker
Zpět na článek