Spadly Krkonoše: Trek představil celoodpružený gravel Checkout. Prostě full XC bajk s berany

25.9.2025
Když jsem tu před nedávnem ukázal svůj celoodpružený XC model Supercaliber upravené na flatbar gravel/fitness kolo, řada lidí si ťukala na čelo. A světe div se, za chvíli to může být standard
Trek Checkout

Prostě XC bajk s berany. A za mě to kolo nevypadá vůbec špatně


Nový model Checkout je podobný, ale s jedním rozdílem: Já mám na svém kole klasická rovná řídítka, protože v lehčím terénu je to pro mě vhodnější varianta. Trek má na svém gravelu běžné gravelové berany, které jsou rozšířené do stran pro lepší stabilitu v terénu. 

Nepřehlédněte: Trek Supercaliber: Celoodpružený XC bajk jako ideální fitness/gravel kolo. Lehké, rychlé, pohodlné

Takový Supercaliber s jinými řídítky

Systém odpružení je podobný jako u Supercaliberu, jen tady není tlumič součástí horní rámové trubky, ale je napákováný pomocí čepu. Není to tak elegantní jako na Supercaliberu, ale funkčně to bude asi stejné plus jednodušší na servis. Vpředu má bajk 60mm vidlici Rock Shox Rudy s komorou Solo Air, zdvih byl z klasických 40 mm zvýšen pro lepší pohodlí - a také aby to lépe pasovalo k 55 mm zdvihu zadního tlumiče, rovněž od Rock Shoxu.

Podle Treku se pohodlí při jízdě výrazně zvýšilo, odpružení dokáže pohltit o 40 % více vibrací než pevný gravel, o více než 20 % se zvýšila stabilita řízení a snížila se rovněž únava jezdce, protože jízda na rozbitých cestách nevyžaduje tolik fyzického nasazení. A to mohu potvrdit, na Supercaliberu bez problému dávám i horší terén, nevadí mi příčné nerovnosti, dokonce si tu tam i poskočím na trailu. Na pevné kolo bych už se nikdy nevrátil.

Do terénu i pro backpacking 

Checkout se prodává s plášti o šířce 50 mm, což odpovídá cca rozměru pneu 29×2,1" - dost na to, aby se ještě více zlepšilo pohodlí. Standardní pláště nejsou úplně lehké (680 g), v terénu asi ok, ale na silnici už to tak dobře nepojede. Já jezdím na Supercaliberu rozměr 700×44 mm, konkrétně Tufo Thundero a Speedero, pláště váží 480 g, a po asfaltu to docela jede, zvlášť s lehkými 380g ráfky.

Hmotnost základního modelu Checkout 5 s komponenty Shimano je 12 kg bez nosiče, dražší model Checkout 7 AXS pak váží 11,3 kg. Cena začíná na 129 tisících, Supercaliber se přitom dá sehnat o kus levněji a nabízí odpružením 110/80 mm. Nemá ale mounty na nosiče a nehodí se tak pro backpacking. Můj upravený starý Supercaliber (zdvih 100/60 mm) váží 10,5 kg, ale nemám teleskopku, která je u Checkoutu standardem.

Kompletní specifikace a ceny najdete na webu Treku.

Zajímavý koncept

Někdy si říkám, že by si mi berany hodily, zvlášť když jedu delší dobu proti větru, abych se mohl více zabalit, ale v terénu či na rozbité cestě mi to úplně nevyhovuje. Navíc kvůli zádům a hlavně krku potřebuju trošku kolmější a pohodlnější pozici při jízdě, holt už nejsem mladík.

Nicméně novinka mě tak zaujala, že si ji určitě půjčím na test. Protože je to po dlouhé době první kolo, co mě praštilo do oka a jsem rád, že to do toho Trek praštil. Znám pár lidí, kteří si Supercalibera na přestavěli, a to včetně beranů, a ti tuto novinku určitě ocení. 


Diskuse k článku (0)
Tagy: