Výdrž neboli Stamina: Jak dlouho ještě zvládnete běžet nebo jet na kole?

10.11.2022
Nové hodinky a cyklonavigace zvládnout předpovědět, jak dlouho byste měli s aktuálním nasazením v aktivitě vydržet
Výdrž neboli Stamina

Zajímavý ukazatel vaší aktuálníá a potenciální výdrže


Poprvé se funkce Real Time Stamina, neboli Výdrž, objevila v hodinkách Fénix 7 a Epix, následovaly další modely jako Forerunner 955, hodinky odvozené od Fénix 7  a Epix jako Enduro 2, Tactix 7 či Marq 2 a v neposlední řadě cyklonavigace Edge 1040. 

Nepřehlédněte:

Tato funkce běží při aktivitě na pozadí, čili ukáže se v závěrečném přehledu po uložení do deníku Connect. Můžete si ji ale zobrazit také přímo během aktivity jako datovou obrazovku. Na hodinkách se ukáže aktuální hodnota výdrže, potenciální výdrž, tepovka a tempo, u cyklistiky pak rychlost. Pokud ale nemáte snímače výkonu, bez kterých nelze určit cyklistické VO2max, ukazuje se pouze výdrž potenciální, nikoliv aktuální.

Poznámka: Zajímavé je, že na Forerunner 955 se ukazuje v datové obrazovce Výdrž, zatímco na Epixech Stamina (ale název datové obrazovky v seznamu je Výdrž). 

Na Edge 1040 se pak datová obrazovka s výdrží neukáže vůbec, pokud nemáte měřiče výkonu v pedálech. V přehledu aktivity v deníku Connect však následně výdrž i potenciální výdrž uvidíte. Jen si ji neužijete při jízdě. 

Výdrž je vaše tréninková kapacita

Pokud si necháte zobrazovat Výdrž během aktivity, může vám to pomoci nasměrovat se k lepšímu výkonu. Odhad zbývajícího času a vzdálenosti do vyčerpání vám ukáže, co můžete při současném úsilí od své zbývající výdrže očekávat. Jestli máte zvolnit, či naopak můžete bez obav přidat. 

Výdrž tedy označuje vaši kapacitu pro dobrý výkon. Když staminu vyčerpáte, znamená to, že jste dosáhli nebo se rychle blížíte bodu, kdy pro vás bude udržení stávajícího výkonu vážným problémem. Intenzita tréninku přímo ovlivňuje rychlost, kterou se vaše stamina během aktivity vyčerpává.

Aktuální a potenciální výdrž

A jaký je rozdíl mezi aktuální a potenciální výdrží? Zjednodušeně řečeno, Výdrž (0–100 %) ukazuje, kolik vám zbývá sil při aktuální úrovni úsilí. Tento pohled kombinuje obecnou únavu s dočasnějšími omezeními, která vznikají v důsledku anaerobního úsilí, jako jsou sprinty, stoupání nebo ataky.

Oproti tomu Potenciální výdrž (0–100 %) neřeší tolik vaše současné úsilí či únavu, ale se zaměřuje konkrétně na vliv obecnějších, dlouhodobějších faktorů, které přispívají k únavě, jako je poškození svalových buněk, únava centrálního nervového systému nebo spotřebovávání sacharidů (glykogenu). V podstatě jde o jakýsi trend, který nebere v potaz aktuální výdrž, ale spíše vaši dlouhodobou kondici.

Během udržitelné aktivity se střední intenzitou je stamina a potenciál na stejné hodnotě. Jakmile intenzitu zvýšíte (intervaly, kopec...), překročíte svůj laktátový práh (běh) nebo FTP (jízda na kole), stamina začne ubývat rychleji než potenciál. Když se pak vrátíte ke střednímu, udržitelnému úsilí, stamina se s potenciálem začne zase srovnávat, jak postupně vyprchává zbytkový vliv intenzivního anaerobního pohybu. Velmi dobře je to vidět na grafu v deníku Connect. 

U aktivit, které způsobí úplné nebo téměř úplné vyčerpání vaší potenciální výdrže, je obvykle potřeba několik dní regenerace, než získáte zpět plnou kapacitu. Pokud tedy nedojde úplně regeneraci z poslední aktivity, váš potenciál nebude 100 %. Mně se často stává, ze začínám s hodnotou kolem 85-90 %, zejména tehdy, když mám podle hodinek mít delší dobu regenerace. 

Výpočet staminy

Sledování výdrže v reálném čase kombinuje vaše fyziologické metriky s komplexní analýzou vaší krátkodobé i dlouhodobé historie aktivit. Zohledňuje se délka tréninků, uražená vzdálenost a hromadění tréninkové zátěže a zátěž se rozděluje do vzorců, které odrážejí odolnost proti únavě a vaši osobní toleranci k aerobnímu a anaerobnímu pohybu.

Obecná úroveň kondice sice poskytuje určité informace o vašich schopnostech podávat výkon, přizpůsobení údajů konkrétním aktivitám ale výrazně ovlivňuje vaši kapacitu podávat udržitelný výkon. Jinými slovy, vaše běžecké schopnosti přímo nesouvisí s tím, jak dobře jezdíte na kole, a obráceně. Odhady staminy v reálném čase jsou proto při běžeckých aktivitách založeny primárně na vaší historii běžeckých dat a při cyklistických aktivitách na vaší historii cyklistických dat.





Zdroj: 
Garmin