Cyklistická strategie Power Guide: Garmin radí, jaký máte mít výkon v průběhu aktivity nebo závodu
Hlavní záložky
To může pomoct třeba v závodu, ale i při tréninku. Já tuto funkci dlouhodobě ignoroval, protože nejezdím na výkon, ale pro radost, ale s tím, jak se postupně prokousávám tím, co všechno Garmin umí, tak došlo i na PowerGuide - tedy průvodce výkonem v naplánované trase.
Poznámka: Ještě mi chybí popisky obrázků...
Základem je snímač výkonu a FTP
Co k tomu potřebujete? Především snímač výkonu, ať už v pedálech, středu nebo motoru elektrokola. Díky němu budete mít určené svoje FTP, tedy funkční prahový výkon. Ten se určuje z vašeho 20minutového maxima v poměru 0,95 - jde tedy o 95 % vašeho maxima, kterého jste schopní dosáhnout.
Nepřehlédněte: Recenze pedálů s wattmeterem Rally XC 200: Změřte si výkon a metriky cyklistické dynamiky
K úpravě FTP dochází po každé aktivitě, pokud to máte nastavené, případně si FTP můžete upravit sami. Já mám zapnutou automatiku a FTP mi kolísá někde mezi 220 a 230 W. Snímač výkonu mám v kole Trek Fuel EXe s motorem TQ HPR-50, kde mám nastavené tři úrovně max. výkonu - 90, 150 a 210 W (a tomu odpovídající 80, 100 a 120 % asistence). Nejčastěji používám první dvě úrovně, v náročnějším terénu a při stoupání přes 10 % zapínám i trojku.
Maximem motoru je 300 W, ale vzhledem k tomu, že mám jen 360W baterii (navíc po necelých dvou letech s opotřebením 10 %, tedy už jen cca 325 W), jsem si výkon motoru stáhnul. Navíc nemám potřebu, aby za mě makalo kolo, rád si šlápnu za svoje. Mám i analogová kola, ale tam nemám snímač; pedály Garminu jsou přece jen poněkud drahé.
Tip: Test lehkého e-bajku Trek Fuel EXe: Motor, který nevidíte, ani neslyšíte
Jak pracuje Power Guide
Funkce Power Guide analyzuje danou trasu a na základě její délky, profilu nadmořské výšky, povrchu, hodnoty FTP a dalších údajů navrhuje optimální „cíle“ výkonu v průběhu celé jízdy. Smyslem této funkce není pomoct vám překonat konkrétní časový limit, ale vést vás tak, aby si výkon rozložili efektivně a trasu úspěšně dokončili.
Při vytváření Power Guide se zohledňuje hmotnost jezdce i kola, vaše jízdní pozice a typ povrchu trasy. Z těchto údajů systém odhaduje aerodynamické vlastnosti a valivý odpor, což umožňuje co nejpřesněji vypočítat předpokládaný čas jízdy podle plánu Power Guide. Dále se využívá zmíněná hodnota FTP a tzv. vytrvalostní křivka – model vytvořený na základě dat stovek tisíc jezdců z platformy Garmin Connect.
Další detaily: Cyklistický výkon a odvozené metriky: VO2max, FTP, faktor intenzity, normalizovaný výkon atd.
Díky tomu Power Guide dokáže určit váše limity vytrvalosti a navrhnout vhodné cíle výkonu pro jednotlivé části trasy. Strategie Power Guide rozčlení trasu podle výškového profilu na samostatné úseky s určeným cílovým výkonem. Tyto úseky jsou navržené tak, aby odpovídaly potřebnému výkonu při stoupáních, sjezdech i rovinách. Jejich délka se liší podle charakteru trasy, přičemž minimální délka jednoho úseku je 200 metrů. Mohou ale mít i přes kilometr.
Každý úsek pak má určitou průměrnou hodnotu výkonu, kterou byste měli sledovat. Při jízdě vidíte, jak dlouhý daný úsek je, kolik ještě zbývá do jeho konce, a jak se vám daří držet průměrný výkon. Během jízdy vidíte jak svůj aktuální, tak průměrný výkon úseku a tomu můžete přizpůsobovat intenzitu šlapání. Pokud je váš průměr vyšší, můžete zpomalit a naopak. Jsou to samozřejmě ale jen doporučení.
Pro hodinky i cyklonavigace Edge
Já testoval Power Guide na Edge 850 a 1050, ale umí jej i hodinky. Tam to ale není tak přehledné jako právě na Edge, kde se na obrazovce Power Guide ukazuje kromě dat výkonu také mapa s trasou, takže nemusíte přepínat na navigaci. Současně na vás vyskakují navigační instrukce a na modelech 850 a 1050 slyšíte také navigační instrukce přímo z reproduktoru.
Edge 850 (a další menší modely) mají hodně maličký displej (ale stále je to lepší jak hodinky), takže je to trošku stísněné a naňahňané, ale dá se to. Pokud je aktivní stoupání, v prostoru, kde se ukazuje plánovaný a průměrný výkon na celé trase, se ukáže stručné ClimbPro. Tam uvidíte zbývající vzdálenost, průměrné stoupání v procentech a zbývající vzdálenost.
Celá obrazovka Power Guide je poskládaná šikovně, absolvoval jsem takto několik tras během podzimních prázdnin a nemusel jsem celou dobu přepínat jinam. Dole jsou dvě datová pole, která si můžete upravit, standardně je zde vzdálenost a nadmořská výška. Když jsem měl na druhé straně řídítek hodinky, nechal jsem tam nadmořskou výšku, posléze jsem si tam ale zapnul tepovku.
Sledujte plánovaný výkon úseku
Nejdůležitější je střední část obrazovky, kde vidíte v grafu zbývající délku aktuálního úseku, svůj výkon za poslední 3 sekundy, naplánovaný výkon úseku, jehož se máte držet, a váš průměrný výkon v úseku. Když je údaj černý, jste pod naplánovaným výkonem nebo na jeho hranici, pokud je červený, dupete do toho více. A je možná čas zpomalit.
Někdy zabírají úseky zvlněné (houpavé) části, kdy mám chvíli výkon 250 W, chvíli 150 W, takže se můj průměr často s tím plánovaným míjel. Z toho si ale není třeba dělat hlavu, důležité je, aby průměr odpovídal plánu na konci úseku. Nejlépe se jezdí podle plánu tehdy, když je stoupání rovnoměrné, nebo když jedete po rovině. Tam mi také průměr úseku nejvíce odpovídal plánu.
Ale obecně musím říct, že se Power Guide ne úplně trefuje, někdy mi do mírných stoupání dává něco jako 160-180 W, ale já dupu 220-230 W bez nějakých větších problémů (tj. nemám potřebu zpomalovat). Záleží na tom, jak je stoupání dlouhé, čím delší, tím více mi výkon opadává a někdy jsem naopak pod doporučeným průměrem, protože výkon klesá a roste akorát tepovka.
Grafický přehled úseků a stoupání
Asi nejzajímavější je střední část obrazovky, kde je vidět jednak aktuální stoupání či klesání v procentech, jednak vidíte jednotlivé úseky a graficky znázorněný průměrný výkon. Přerušovaná čára značí vaše FTP, čili čím níže je „schod“ úseku, tím nižší bude požadovaný výkon úseku. Šedá část vlevo ukazuje absolvovanou část trasy. Dopředu tak vidíte, jak vysoký výkon bude v následujícím úseku či úsecích.
Edge 1050 tu má více prostoru, a tak ukazuje dokonce i výškový profil trati, což je nadmíru užitečné a na Edge 850 (a ostatních menších modelech) mi to fakt chybí. Jsem totiž zvyklý mít tento graf na mapě, když jedu s navigací - vím co mě čeká. V podstatě tak nepotřebuju ClimbPro obrazovku, protože z grafu poznám, jak náročné je stoupání přede mnou.
Tento prostor využívá o zmíněná funkce ClimbPro, ale jen na Edge 1050 (1040) - šedý profil trati, který zde vidíte běžně, se změní na barevné ClimbPro. Krásně tak vidíte stoupák před sebou s barevně vyznačenou obtížností, aktuální procento stoupání a také zbývající průměr stoupání. Zkrátka několik testovacích tras jsem tak krásně absolvoval jen s tou to obrazovkou bez potřeby přepínat.
Jediným důvodem, proč se občas podívám na standardní datovou obrazovku, je zbývající vzdálenost trasy, aerobní a anaerobní efekt tréninku a zhodnocení výkonu. To je pro mě asi nejdůležitější údaj, daleko více než průměrný výkon. Když jsem na nule nebo v plusu, vím, že mi neklesne VO2max. Protože pád VO2max o jeden bodík dolů je pro mě docela demotivující faktor.
Rozložte síly na celou aktivitu
Faktem je, že se u mě Power Guide moc nestrefuje. Málokdy se mi podařilo dokončit úsek s průměrem, který mi určila strategie PG. Důvodů může být celá řada, jeden z nich určitě je, že jezdím na elektrice s dynamickou podporou (obvykle do 150 W, výjimečně 200 W). Obecně ale dávám ze sebe více, než predikuje PG.
Na druhou stranu, nastavenou jsem měl vždy střední obtížnost, ještě to tedy někdy budu testovat s tou nejvyšší (a možná i na hodinkách, tam mě to ale tak neláká). Věřím, že tehdy to bude přesnější a naopak nebudu PG už stačit. Osobně by se mi však líbílo, kdyby Garmin na základě mých jízd srovnával realitu a predikci a tomu nějak inteligentně strategii přizpůsobil. Taková Active Intelligence v praxi.
Connect+ Active Intelligence: Rady umělé inteligence poslouží spíše k pobavení. Užitečné zatím nejsou
Primárně nejezdím na výkon, jen někdy si dávám trasy, kde do toho schválně dupu na maximum, abych měl v plusu metriku Zhodnocení výkonu. Ale k tomu nepotřebuju PG, protože to jsou trasy, co znám, a vím, co si mohu dovolit. A když jedu podle navigace, tak spíš turisticky, než tréninkově.
Ale PG se obecně hodí i v takovém případě, protože díky nadcházejícím úsekům vím, jak náročné kousky trasy mě čekají. Tedy alespoň podle Garminu. Shrnuto a podtrženo, Power Guide může být fajn tam, kde fakt potřebujete na jedné straně ze sebe dostat maximum, ale současně se neurvat hned na začátku a šetřit síly až do konce. A to mohou být třeba závody.
Diskuse k článku (1)

































