Recenze cyklonavigace Edge 840: Tlačítka i dotyk dohromady. Ideální kombinace mezi Edge 540 a 1040?

31.5.2024
Model Edge 840 nabízí kombinací ovládání jak pomocí tlačítek jako Edge 540, tak dotykem jako Edge 1040. Můžete si tedy vybrat, co vám v konkrétní situaci vyhovuje. Já bych ale ocenil přece jen krapet větší displej
Cyklonavigace Edge 840

Menší model Edge je pocitově tak dvakrát menší než Edge 1040. A to může řadě lidí vyhovovat


Zhruba rok po uvedení nové generace top modelu navigace Edge 1040 přišel Garmin s updatem menších modelů, Edge 540 a Edge 840. Ty dostaly o něco větší displej, který měl v generaci Edge 530/830 jen 2,3“, nyní už je to 2,6“. A i to malé zvětšení je znát. Ovšem proti 3,5“, které nabízí Edge 1040, je to pro mě stále málo – jsou to takové lepší Fénixy 7X. 

Tip: Cyklonavigace Edge 540 a Edge 840 s novými funkcemi, prostředím a solárním dobíjením

Základní model Edge 540 je nabízen za 9 590 Kč, což není úplně málo a je to o dost víc, než za kolik se začala prodávat cyklonavigace Edge 530. Solární provedení bylo dostupné za 11 990 Kč, nyní jej Garmin ale nabízí za akční cenu 8 790 Kč, tedy levněji než model bez soláru! Edge 840 pak stojí v základu 11 990 Kč a se solárem 14 490 Kč. A to je za takové maličké zařízení docela dost. Edge 1040 se totiž prodává už za 14 390 Kč bez soláru.

Nepřehlédněte: Garmin výrazně zatraktivnil cyklonavigaci Edge 540 se solárním dobíjením. Stojí méně než bez soláru

Obě malé cyklonavigace jsou tedy k dispozici v základním i solárním provedení, a obě vypadají v podstatě stejně – na první pohled od sebe Edge 540 a Edge 840 nerozeznáte. Zatímco dříve měla ovládací tlačítka jen verze 5x0, dnes se dá kompletně tlačítky ovládat i Edge 840. A to je vlastně jediný zásadní rozdíl mezi Edge 540 a Edge 840. První je čistě tlačítkový model, druhý kombinuje jak tlačítka, tak dotyk. A nejvyšší model Edge 1040 je pak čistě dotykový. 

A nutno říct, že je to velmi zajímavé vylepšení. Ne, že bych chtěl ovládat navigaci čistě tlačítky, ale ta možnost, že si můžu při jízdě přepínat obrazovky bez použití dotyku, je hodně lákavá. Na Edge 1040 totiž musím při jízdě jednotlivé obrazovky přehazovat dotykem, což je problém především v zimě v tlustých rukavicích, ale i na jaře a na podzim – mám několik dlouhoprstých rukavic, a ne všechny jsou pro dotyk ideální. 

Důležitá poznámka: V tomto článku se nevěnuji funkcím Edge 840 jako takovým. Jen ovládání a srovnání s Edge 540 a 840. Vše důležité o funkcích jsem napsal v testu Edge 540 a také Edge 1040 a o novinkách i v separátních článcích. 

Cyklonavigaci Edge 840 zapůjčil k testu obchod Pulsmetry.cz.

Dotyk? Nedotyk

Faktem je, že nové uživatelské rozhraní, s kterým přišla poprvé navigace Edge 1040, je parádní. Jde o jakousi kombinaci mobilu a hodinek Garminu. A je vidět, že bylo navrženo primárně pro dotyk. Když jsem před léty testoval Edge 520, ovládání pomocí tlačítek mi naprosto vyhovovalo. Předtím jsem měl ještě Edge 705, který se navíc ovládal pomocí joysticku, a to bylo také na pohodu.

Jenže s Edge 540 přišel problém: Jak upravit dotykové uživatelské prostředí tak, aby se dalo ovládat i tlačítky? Odpověď zní: špatně. Když jsem loni tento model testoval, nemohl jsem si na ovládání Edge 540 úplně zvyknout, narážel jsem na nelogičnosti a nedomyšlenosti. Nejprve jsem si myslel, že je chyba ve mně a že se jen nedokážu přizpůsobit. Když si totiž člověk zvykne ovládat určité uživatelské prostředí dotykem a pak se musí stejné prostředí naučit ovládat tlačítky, je jasné, že to nebude snadné. 

Když jsem ale o podobných potížích s ovládáním četl i v testu DC Rainmakera, tak mi bylo jasné, že to není chyba ve mně, ale v ovládání. Špatně se například dostanete k sekundárním doplňkům při jízdě, které na dotykovém Edge jednoduše stáhnete gestem shora, problémy jsem měl s funkcí Průzkumník stoupání, neustále jsem řešil, zda je daná funkce dostupná krátkým stiskem či podržením tlačítka, několikrát jsem si omylem zastavil jízdu, když jsem se potřeboval prstem opřít o druhou stranu přístroje, abych vytvořil protitlak atd. 

Ale Edge 840 je v tomto ohledu naprosto boží. Jednak se dá ovládat kompletně dotykem jako Edge 1040, jednak tlačítky jako Edge 540. Takže si můžete vybrat, kdy se vám hodí více tlačítka a kdy dotyk. Třeba při nastavování funkcí je dotyk parádní. Nebo při práci s mapou. Ale právě pro zmíněné přepínání obrazovek při jízdě se mohou více hodit tlačítka. Zkrátka jak mi Edge 540 vůbec nesedla, tak s Edge 840 si rozumím na první dobrou.

Recenze cyklonavigace Edge 540:

Malý tlouštík

Kompletní přehled novinek, které má tento model oproti předchozí generaci, najdete v recenzi Edge 540. Zjednodušeně řečeno, tato navigace umí to samé jako Edge 1040, jen je prostě menší a z toho vyplývají určitá omezení, zejména při navigaci, kdy vidíte menší kus mapy, či freeride ClimbPro, kde je problém tentýž. Ale stále je to lepší než jezdit s hodinkami – ani největší F7X či Epix Pro 51 mm nenabídnou takový komfort při jízdě. 

Pokud máte ještě předchozí model Edge 520 či Edge 830, může se vám zdát Edge 540 a 840 o pořádný kus větší. Já jsem přitom jako dlouholetý uživatel Edge 1040 a Edge 1030 měl naprosto opačný pocit. Ono záleží, z jakého pohledu se na tento model díváte. Pravdou ale je, že Edge 840 je vyšší a hlavně širší – původní navigace má 82 × 50 mm, nová pak 85 × 58 mm. Tloušťka zůstala stejná, 20 mm. A Edge 820 je ještě menší (má navíc i menší displej) – 73 × 49 mm.  

Důvod je jasný, Garmin potřeboval více místa okolo displeje pro umístění solárních panelů. Ty jsou umístěny jak nad a pod displejem, tak i na bocích. A to je rozdíl oproti Edge 1040, která má soláry jen nad a pod displejem – za to o kus větší, protože zde má více prostoru. Opticky je zkrátka Edge 840 hodně široký, protože při stejné tloušťce (pouze jeden a půl milimetru navíc) je výrazně delší a má užší okraje po stranách displeje. 

Obě provedení, jak se solárním nabíjením, tak bez něj, jsou totiž stejně velká, takže u základního modelu jsou opticky okraje hodně široké a displej působí maličký. A on vlastně maličký je, má jen zmíněných 2,6“. Přiznám se, že jsem si na menší displej zvykal několik dnů. Na Edge 1040 (a předtím Edge 1030) jsem zvyklý na detailní mapu a že všechno je tak nějak větší.

Asi nejvíce mi vadí výrazně omezené datové pole My EDGE 2, které jsem používám jako hlavní obrazovku (Connect IQ). Tam chybí druhý řádek s vlastními daty, takže místo šesti polí jsou k dispozici jen tři a všechna ostatní data na ciferníku jsou nahuhňaná a menší. Chybí také předpověď počasí na následující hodiny. 

Tip: Datové pole My EDGE 2 nově se sílou a směrem větru a indikací solárního dobíjení

 

Automatické podsvícení displeje

Krycí sklo je minerální, Garmin neuvádí konkrétní model, půjde o něco běžnějšího, než je Gorilla Glass DX. A je to vidět, i základní model bez soláru se poněkud leskne; s Gorillou DX by úroveň odlesků byla daleko menší. Ale zase je to lepší než u Edge 1040 Solar, kde je navíc solární vrstva – každá vrstva navíc parametry displeje zhoršuje. Displej na E1040 je tak méně kontrastní, barvy nejsou tak jasné a celkově se to celé leskne jako psí kulky. Z tohoto pohledu je základní Edge 840 (a Edge 540) jistě dobrou volbou.

Displej má opět automatické podsvícení, takže jak vjedete do stínu nebo do lesa, ihned se rozsvítí a svůj jas přizpůsobí okolí. Díky tomu není tolik třeba odlesky řešit v tmavším prostředí, jako je právě les. Ale podsvícení je v automatickém režimu slabší než na Edge 1040, a to citelně (a platí to i pro Edge 540). Navíc v místnosti, kde už Edge 1040 podsvícení zapne, Edge 840 ještě nikoliv, takže je na něj hůře vidět. Když jsem fotil obrázky do recenze, musel jsem na Edge 840 nastavit podsvícení manuálně, protože to automatické nestačilo.

Čistý displej? Ano, s tlačítky to jde

O svízelech s ovládáním tlačítky jsem psal v recenzi modelu Edge 540. Je třeba si na to zvyknout a zejména při jízdě se špatně dostává k doplňkům, hůře se ovládá Průzkumník stoupání a celé mi to přijde takové neintuitivní. Jsem zkrátka zvyklý na to, že se navigace Edge ovládá dotykem, a to od modelu Edge 1030, který jsem si pořídil v roce 2017. Dotyk je na rozdíl od hodinek pro mě na větším displeji přirozený a hlavně rychlejší, protože Edge je něco jako mobil.

A tak díky dotyku se mi Edge 840 ovládá naprosto stejně dobře jako Edge 1040, jen má menší displej. Jako doplněk používám přepínání obrazovek pomocí tlačítek nahoru a dolů, případně tlačítko Back – zejména při jízdě je to komfortní. Rychleji se tak dostanu z nabídky doplňků. Ale také při nastavování mimo jízdu se mi Back hodí, prostě jen několikrát po sobě zmáčknete tlačítko a jste na základní obrazovce. 

Přepínání obrazovek tlačítky má navíc tu výhodu, že si zpocenými prsty neupatláte displej; na Edge 1040 ho při jízdě občas čistím tričkem, protože přes fleky už někdy není vidět mapa, zvlášť v prostředí, které je zdrojem odlesků (les, mraky…). A pokud jste byli dříve majiteli Edge 530, poslouží vám tlačítka velmi dobře na přechodné období, než si zvyknete na dotyk. A pokud nechcete používat dotyk (třeba při jízdě), můžete si ho kompletně vypnout – a máte pak Edge 540.

Vyber si ovládání, jak ti vyhovuje

Ovšem není to tak, že uživatelské rozhraní je úplně stejné jako na Edge 1040. Tam se totiž s fyzickými tlačítky nepočítá, takže virtuální tlačítka a ikony mohou být na displeji kdekoliv. Ovšem Edge 840 má rozhraní kombinované – v podstatě jde o dotykovou verzi toho, co je na Edge 540. Takže virtuální tlačítka pro spuštění a ukončení aktivit, přepočítání navigace, ovládání menu apod. jsou umístěna tak, aby byla na okrajích – vždy tam, kde je tlačítko fyzické. 

Prostředí jako takové je však na Edge 540, 840 i 1040 stále stejné, tam žádný rozdíl není. Jde opravdu jen o umístění virtuálních tlačítek na displeji. Kdykoliv stisknete jakékoliv tlačítko fyzické, okolo vybraného ovládacího prvku se objeví rámeček -  a s ním pohybujete tlačítky nahoru a dolů. Volbu a akci potvrzujete pravým horním tlačítkem, pro návrat zpět slouží tlačítko Back vpravo dole. Je to podobné, vlastně stejné, jako na hodinkách.

A kdykoliv zase klepnete na displej prstem, rámeček zmizí a Edge přejde do režimu dotyku. Můžete tak kombinovat oba typy ovládání naprosto libovolně. Pro něco může být lepší dotyk, pro něco tlačítka. Já jsem zvyklý na dotyk, takže i Edge 840 ovládám výhradě dotykem, ale po zkušenostech s Edge 540 vím, že i tlačítky to jde. Jen mi to přijde zdlouhavé, zejména práce s doplňky je celkem šílená. 

Ale super je, že máte tu možnost volby, což u Edge 540 a Edge 1040 nikoliv. Model Edge 540 je postaven na tom, že na tom, že se ovládá čistě tlačítky, Edge 1040 má zase již od verze Edge 1000 čistě dotyk. Ale u Edge 840 došlo k ideálnímu propojení a do budoucna už dvě řady už nebudou míst smyslbude jen menší a větší Edge, oba modely s ovládáním dotykem i tlačítky. Když už to Garmin umí…

Mapové poklady bez omezení

Zatímco Edge 540 se prodává s 16 GB paměti, což nestačí ani na celou Evropu, Edge 840 už má 32 GB – a to je tak akorát na to, aby se vešla celá Evropa vč. free ClimbPro dat (20 GB), mapa USA (9 GB) a Topo Czech (cca 1 GB); v paměti zbyl necelý gigabajt. Další mapy si můžete snadno nahrát přes aplikaci Express, ale už budete muset smazat Ameriku, případně Evropu rozdělit – má celkem tři části. Edge 1040 Solar pak má 64 GB, kam se vejde úplně všechno.

Nepřehlédněte: Jak spravovat mapy přímo v hodinkách a z aplikace Express v počítači (návod)

S navigací dostanete i českou mapu Topo Czech verze 5, bez které si ježdění nedokážu představit. Ta se instaluje rovněž přes aplikaci Express, a to pomocí dodaného kódu. Ten je pak pevně svázán s konkrétní navigací. Od jisté doby se ale změnil grafický styl mapy, nyní je lesní zelená spíše tyrkysová a jsou hodně výrazné vrstevnice, takže to často mate – pletu si je s cestami. Ale vypínat je zase nechci, protože si mi často hodí; vypnuté jsou jen u silniční cyklistiky, kde používám i jiný styl mapy. 

Navíc pátá verze je tak nějak víc zaplněná – zelená se ukazuje i tam, kde není. Dříve mi mapa připadala přehlednější (méně zaplácaná zbytečnostmi) i graficky hezčí. Můžete si ale snížit míru detailů, což se na menší Edge 840 celkem hodí; na Edge 1040 je to s větším displejem celkem ok. Co mi ale vadí, že od verze firmwaru 21.16 se zvýraznila grafika silnic – má tlustý okraj a je extrémně výrazná. Třeba ve vesnici nebo městě vzniká nepřehledný maglajz tlustých čar, v nich zaniká jak turistické značení, tak i naplánovaná trasa. Tak snad to Garmin opraví a vrátí zpět. 

Ovládání mapy navigace

Díky dotyku se mapa ovládá naprosto parádně, můžete pohybovat prstem jako na mobilu, měnit snadno měřítko apod. Další výhoda oproti Edge 540. Pod mapou pak můžete mít až čtyři datová pole, ale když zapnete navigaci, už nezbude místo na výškový profil trasy; to je ale stejné jako u Edge 1040. A ten já mám zapnutý při navigaci automaticky, protože mi nahrazuje samostatnou obrazovku ClimbPro (tu používám spíše výjimečně), takže používám pod mapou standardně jen dvě datová pole.

Tip: Konečně! Cyklonavigace Edge umí zobrazit čtyři datová pole na obrazovce s mapou

Trasu si můžete nachystat mimo navigaci a nahrát ji pomocí deníku Connect. Podporována je již zmíněná funkce ClimbPro, která ukáže všechna stoupání na trati, a když pak jedete, vidíte, kolik vám ještě zbývá v délce a stoupání. Dále je v nabídce možnost hledání center blízkých měst a vesnic, kde se ukáže se seznam od nejbližších po nejvzdálenější s tím, že se ukáže i vzdušná vzdálenost k nim. Nechybí ani body zájmu. 

Čtete dále: Kompletní přehled ClimbPro: Při navigaci po trase, freerideové stoupáky. Hodinky a cyklonavigace

A zatímco na Edge 540 nemůžete vyhledávat města pomocí klávesnice, hledat silnice nebo křižovatky, ani zadat přesnou adresu či souřadnice, na Edge 840 samozřejmě ano. Edge 540 poslouží dobře tam, kde potřebujete spíše cyklopočítač s všemi tréninkovými funkcemi, Edge 840 zase tehdy, když chcete i propracovanější navigaci a pracovat více s mapou.

 

Výdrž je na pohodu

Pokud se rozhodnete pro model bez soláru, což by bylo při výši příplatku pochopitelné, můžete počítat s výrazně delší výdrží než u starších modelů. Garmin udává až 42 hodin při nenáročném použití (tj. bez aktivní navigace a s minimem připojených senzorů), což je více než dvojnásobek oproti Edge 530 a 830, a 26 hodin při použití náročném (více satelitních systémů, mapa, navigace, radar…). 

Moje praktické zkušenosti ukazují, že při běžné jízdě (čistá GPS) ubývala dvě procenta za hodinu (tj. 50 hodin celkem), při hraní si s ClimbPro a navigací pak tři procenta (tj. 30 hodin celkem). Záleží hodně na tom, jestli jedete přes den, a tudíž není aktivní podsvícení – což jsou ta tři procenta, nebo když se pohybujete často v lese či v šeru, pak může jít i o čtyři procenta. V prvním případě si tříhodinová aktivita vezme 9-10 %, v druhém pak i 12-13 %.

Řada jízd probíhala také se zapnutou navigaci a současně s automatickým výběrem satelitních systémů. Tehdy mi navigace při denní jízdě (bez podsvícení) brala cca 5 % za hodinu se zobrazenou mapou; bez navigace a s daty to bylo okolo 4 % za hodinu. Na Edge 1040 mám rovněž „automat“ a tam ani snad nepoznám, že nějaká procenta ubývají. Výdrž většího modelu je skoro dvakrát tak lepší. Ale to je vzhledem k velikosti logické. 

Stejně jako Edge 1040 také Edge 840 si bere nějaké to procento v úsporném režimu. V podstatě se nestane, abyste navigaci zapnuli se stejným procentem, s jakým jste ji vypnuli. Pokud chcete šetřit baterii, je Edge lepší úplně vypínat. Pak ale musíte počítat s tím, že pokaždé startuje, což trvá delší dobu. Každopádně napsat, jak dlouho Edge 840 vydrží, prostě nelze, záleží na milionech různých faktorů. Ale s 20 hodinami můžete počítat na 100 % i v nejnáročnějším provozu.

Solár přidá 25 minut

Pokud jezdíte především v létě, tedy za slunečného počasí, můžete si pořídit solární model. Slunce by mělo přidat až 25 minut na každou hodinu, kdy na displej svítí alespoň 75 000 luxů. Moje zkušenost se solárem na E1040 ovšem jasně ukazuje, že tohoto dosáhnete jen výjimečně. To musí být opravdu azurové počasí a musíte jet přes poledne. Stačí ale, aby se slunce schovalo za mraky, nebo abyste vjeli do lesa či si stínili vlastním tělem (stočíte se směrem sever) a přínos soláru je mizivý.

Na druhou stranu, při jedné opravdu azurové silniční jízdě mimo lesy se mi s Edge 1040 podařilo během jízdy trvají 3:15 h získat prodloužení výdrže o 1:10 h díky soláru. Účinnost byla 98 %, čili většinu času na navigaci svítilo slunce. A díky tomu byla spotřeba navigace jen jedno procento na hodinu jízdy, což je parádní. Ale je to fakt výjimka, alespoň v mém případě. 

Čtěte dále: Test výdrže Edge 1040: Dlouhá, opravdu dlouhá. A se solárním nabíjením ještě lepší

Kombinace ovládání je fajn

Pokud bych se rozhodoval mezi Edge 540 a Edge 840, beru jednoznačně model s dotykovým ovládáním, protože tato možnost zcela vyváží vyšší cenu. A určitě bych bral model bez solárního nabíjení, protože to využiju tak akorát na letní dovolené, ale v průběhu roku je mi solár celkem k ničemu. A když zvážím, že zhorší vlastnosti displeje, o čemž jsem se mohl přesvědčit už mnohokrát, tak je volba jasná. Navíc ušetřím pár tisíc.

Ale faktem je, že daleko raději jezdím s Edge 1040, protože ten velký displej je k nezaplacení. S Edge 540 a 840 mi bylo hodně těsno, data a grafika jsou menší, vše je tak nějak malé a nahňácáné na sebe, méně přehledné. A to nemluvím o malé mapě, když si pustím navigaci, zobrazím dvě datová pole, průběh nadmořské výšky a navigační instrukce. Pak mi zbude jen maličký proužek s mapou, na které vidím méně než na F7X. 

Na Edge 1040 všechno krásně „dýchá“, mapa je velká a přehledná, zejména při navigaci se neztratím; na Edge 540/840 se mi několikrát stalo, že jsem netrefil odbočku, když bylo na lesní křižovatce více cest. Prostě nebylo poznat, kterou se mám vydat. S Edge 1040 můžu mít větší měřítko a tím podrobnější mapu, aniž bych přišel o okolní kontext. 

Jasně, tlačítka pro přepínání obrazovek by se hodila, ale na dotyk jsem si zvykl natolik, že mi tlačítka v podstatě nechyběla do doby, než jsem si zkusil Edge 840. Aktuálně mám Edge 1040 se solárem a pokud bych si kupoval tuto navigaci znovu, už bych si vzal základní model. Menší míra odlesků, jakou má testovaná navigace Edge 840, se mi prostě líbí.

Stručné parametry Edge 840/840 Solar

  • Rozměry: 57,8 × 85,1 × 19,6 mm 
  • Hmotnost: 80/85 g (běžná/solární verze)
  • Úhlopříčka displeje: 2,6" 
  • Rozlišení displeje: 246 × 322 px 
  • Typ displeje: dotykový, senzor jasu
  • Kompas: magnetický 
  • Satelitní přijímač: vícefrekvenční GPS/GNSS, Glonass, Galileo
  • Voděodolnost: IP x7 (ponoření na 30 minut do hloubky 1 metr)
  • Výdrž: 26/32 hodin při náročném použití, 42/60 hodin v úsporném režimu (za lomítkem solární verze)
  • Mapy: Cyklo mapa Evropy a USA, Topo Czech V5 (kupon)
  • Vnitřní paměť: 32 GB
  • Smart notifikace: ano
  • Wi-Fi: ano
  • Balení: Kabel USB-C, dva držáky na gumičku, jeden pevný představený 
  • Cena: 11 990/14 490 Kč (nesolární/solární verze)
  • Zapůjčeno v obchodě Pulsmetry.cz 

Plusy 

  • Kompaktní rozměry (pro někoho)
  • Výrazně lepší výdrž než u Edge 830
  • Možnost solárního dobíjení
  • Vylepšená funkce ClimbPro 
  • Kombinace ovládání

Minusy

  • Menší displej vzhledem k velikosti přístroje (velké okraje)
  • V balení chybí praktický obal jako má Edge 1040
  • Vyšší cena

Diskuse k článku (8)