Recenze Edge 1040 Solar: Novinky, prostředí a ovládání, datová pole, profily, nový Stav tréninku (1.)

27.3.2023
Starší model Edge 1030 jsem si svého času oblíbil: Velká obrazovka, parádní navigační funkce. Edge 1040 k tomu přidává naprosto božskou výdrž a zcela přepracované uživatelské prostředí. A také solární dobíjení
Edge 1040

Datové pole My EDGE 2 je naprosto parádní a bez něj si snad ani cyklonavigaci Edge nedokážu představit


Když Garmin před dvěma lety uvedl na trh model Edge 1030 Plus, šlo jen o drobnou evoluci. Většinu funkcí totiž dostala starší navigace Edge 1030 také v rámci softwarového updatu a v zásadě jedinou výraznější novinkou byla o něco delší výdrž – místo 20 hodin 24 hodin. Reálně to bylo ale více, protože Edge 1030 v běžném režimu (mapa, snímače…) vydrží okolo 15 hodin. Nebyl tedy v podstatě žádný důvod pro majitele Edge 1030 si Plusko pořizovat.


Nepřehlédněte další části recenze Edge 1040:


S novou cyklonavigcí Edge 1040 je to ale jiné. Ano, navigace stále umí to samé – ukazuje datová pole, mapu, umí navigovat. Vylepšeny však byly tréninkové funkce po vzoru Fénix 7, Garmin zcela přepracoval uživatelské prostředí, přidal na hlavní obrazovku doplňky jako počasí, kompletní správa přes mobilní aplikaci Connect, nový čipset s podporou multiGNSS a hlavně solární dobíjení. To ve spojení s výrazně lepší výdrží dělá z Edge 1040 v podstatě nesmrtelný přístroj. 

Kompletní přehled novinek oproti Edge 1030/Edge 1030 Plus:

  • solární dobíjení  
  • 32 GB základní verze, 64 GB solární verze
  • možnost dohrávat mapy dalších regionů
  • vícefrekvenční GPS (GNSS)
  • USB-C konektor
  • zcela nové uživatelské prostředí
  • náhledy na doplňky (jako na hodinkách) na základní obrazovce
  • funkce Up Ahead (waypointy po cestě)
  • vylepšené vyhledávání cílů navigace
  • výrazně rychlejší výpočet trasy
  • realtime Stamina – funkce Výdrž
  • nový Stav tréninku vč. synchronizace
  • tréninkové plány na základě uložených závodů v kalendáři
  • podrobné informace o senzorech použitých při aktivitě
  • podpora Shimano Steps (eBike)
  • přehled PR (osobních rekordů) na souhrnné obrazovce po aktivitě
  • tlačítko pro synchronizaci přes Wi-Fi (aktivity a další data)
  • odhad výdrže v úsporném režimu
  • kompletní správa nastavení přes mobil
  • obchod Connect IQ přímo v navigaci
  • vylepšená funkce ClimbPro (více barev pro odlišení stoupání)
  • ovládání přehrávače hudby

Garmin v brzké době představí nové modely Edge 540 a Edge 840, které mají stejné prostředí jako Edge 1040 a zdědí většinu funkcí. Liší se v podstatě jen dotykovým ovládáním, které na Edge 540 chybí. Oba modely budou v prodeji i se solárním nabíjením.

Tip: Cyklonavigace Edge 540 a Edge 840 s novými funkcemi, prostředím a solárním dobíjením


Displej? Stejný

Oproti předchozím modelům je novinka o kousek delší, nepatrně tlustší a váží o pár gramů více. Nové provedení už nevypadá tak plastově a lacině, použity byly lepší materiály, například záda vypadají o poznání luxusněji. Displej má shodnou velikosti i rozlišení, což je trošku škoda. Velikost 3,5“ je ok, ale rozlišení mohlo být jemnější, hodilo by se to přinejmenším u zobrazení mapy. Jinak mi rozlišení 282 × 470 px přijde celkem dostatečné.

Odlesky dotykového displeje jsou na stejné úrovni jako u Edge 1030, případně krapet výraznější. Asi nejhorší je to za podmračeného počasí, kdy na displej nesvítí slunce, a kdy se na něm lesknou mraky a odráží okolní stromy. Je to někde na úrovni Epixů nebo Fénix 7, výhodu ale – naštěstí – jsou výrazně větší zobrazená data, která jsou i přes odlesky celkem slušně čitelná.


Velká recenze Edge 1030:


Displej má opět automatické podsvícení, takže jak vjedete do stínu nebo do lesa, ihned se rozsvítí a svůj jas přizpůsobí okolí. Díky tomu není tolik třeba odlesky řešit v tmavším prostředí, jako je právě les. Tam trošku selhávají aktuální modely Fénix 7, které si musíte rozsvítit ručně – když to neuděláte, na displeji toho moc neuvidíte. 

Zdá se mi, že displej je citlivější na dotyk než u staršího modelu. Stačí se jen lehce dotknout prstem a gestem se přepínat mezi obrazovkami, a to i za lehkého deště nebo se zpocenými prsty. Displej také lépe reaguje na rukavice i s těmi, kde jsem měl s Edge 1030 problém. I přesto bych ale ocenil pro cyklické přepínání obrazovek tlačítko, jak jsem měl na historické navigace Edge 705.

Čtěte dále: Kapacitní dotykový displej na cyklonavigaci: Rukavice, zpocené prsty a déšť jsou stále problém

 

Nové uživatelské prostředí

Zcela nová je nyní úvodní obrazovka. Jediné, co zůstalo, je možnost volby jízdního profilu. Jinak tlačítka pro vstup do navigace, historie nebo tréninku zmizela, a nahradily je doplňky po vzoru hodinek. Základním, který nelze vypnout, je poslední jízda se stručným přehledem a mapou, z dalších jsem si vybral navigaci, trénink, historii, notifikace, počasí, východ a západ slunce, minuty intenzivní aktivity a stav tréninku. 

Parádní je zejména doplněk Počasí, který ukazuje vše, co hodinky: teplotu, denní maximum a minimum, rychlost větru a předpověď na další hodiny. Historie aktivit má sice ve zkráceném výpisu stejná data jako hodinky, tedy počet aktivity jízd na kole, běhu a plavání, ale dále už je to stejné jako dříve. K dispozici jsou i souhrny, ale ty se nesynchronizují přes Physio TrueUp, takže vidíte jen to, co jste najezdili s Edge 1040. Zatímco na hodinkách jsou vidět vaše aktivity po týdnech a po měsících, zde vidíte jen jízdy v různých profilech (silniční, horské, uvnitř…). 

Prostředí je také celkově rychlejší, a to jak při pohybu v menu, tak při jízdě. Oproti Edge 1030, která je už fakt pomalá, se obrazovky přepínají svižně, ale stále je tu malý lag, který přičítám spíše dotykovému ovládání než pomalému systému. K ovládání pak kromě dotyku slouží ještě tři tlačítka, jako u všech dotykových Edge – jedno pro zapnutí a vypnutí, jedno pro start a ukončení aktivity a jedno pro nové kolo (lap). 

Doplňky na druhou 

Další doplňky jsou dostupné po gestu stáhnutí shora obrazovky, kde se nachází stejně jako u Edge 1030 stavový řádek. V něm vidíte stav nabití baterie, sílu GPS signálu, ikony senzorů, které máte spárované (pokud blikají, tak jsou vyhledávány, pokud svítí, jsou připojeny), teplotu a čas. Důležité je, že tyto doplňky jsou dostupné odkudkoliv – ať už z menu, z nastavení či z aktivity. Prostě si je stáhnete dolů jako na telefonu. 

Na první obrazovce si můžete přepnout jízdní profil, dostat se do nastavení, vidíte stav nabití baterie a můžete si rovnou zapnout úsporný režim a také sílu satelitního signálu, Když klepnete na ikonu se signálem, rovnou se dostanete do nastavení satelitů a můžete si přepínat mezi GPS, více systémy a více pásmy (dual band GPS) – nebo satelitní přijímač zcela vypnout.

Swipe gestem vlevo a vpravo si pak přepínáte jednotlivé doplňky. Počasí je jedním z nich, není tak podrobné jako doplněk v hlavním menu, ale pro rychlou orientaci to stačí – vidíte teplotu, denní maximum a minimu, pravděpodobnost srážek a směr a rychlost větru. Další jsou pak live segmenty Strava či notifikace z mobilu, pokud je připojena kamera Virb, uvidíte zde ovládání Virbu, jsou-li připojena světla, ovládáte je rovněž odsud. 

Jedním z doplňků, který se objevil po aktualizaci, je ovládání přehrávače hudby v mobilním telefonu, které ve starších modelech chybí. Věřím, že spousta uživatelů bude za tuto funkci vděčná. Když jsem ještě jezdil s hudbou v uších – a to už je hezká řádka let – tak mi dálkové ovládání v navigaci docela chybělo. Hlavně když jsem jezdil v zimě a mobil byl pod několikátou vrstvou oblečení a sluchátka schovaná pod kuklou nebo čepicí. V doplňku si můžete nastavit hlasitost sluchátek, pauzovat a pouštět hudbu a posouvat na další či předchozí písničku. Zkrátka to samé jako u hodinek.

Pořadí doplňků si můžete měnit v nastavení, stejně jako ty nepotřebné vypnout. 

Datová pole a obrazovky

Bohužel, co se nezměnilo, je maximální počet datových polí na jedné obrazovce. Těch je pouze deset, a to už od doby Edge 1000. Přitom na takto velkou obrazovku se jich vejde klidně i dvakrát tolik. Když se na Fénix 7X může vejít datových polí osm, proč je maximem na obrazovce násobně větší jen desítka? Datových obrazovek můžete mít libovolně mnoho, každá může mít jiný layout. Na některé může být deset polí, na jiné pět, na další třeba jen jedno. 

Pole mohou být jednak textová, jednak grafická. Můžete si sem dát třeba graf s průběhem tepu, nadmořské výšky, výkonu, rychlosti, kadence apod. Grafy mají výhodu v tom, že krásně vidíte historii, a nejen aktuální a průměrné hodnoty. Textových polí je pak tolik, že je nemá cenu vyjmenovávat. Od těch základních týkajících se rychlosti, výkonu, tepu, kadence až po dynamiku jízdy, tréninky, ovládání elektrokola apod. Nic by vám zde nemělo chybět.

Kromě klasických datových obrazovce tu jsou i další, specifické. Konkrétně jsou to:

  • mapa 
  • graf nadmořské výšky 
  • kompas
  • shrnutí okruhů
  • ClimbPro (nadcházející stoupání)
  • dynamika jízdy na kole
  • segmenty
  • výdrž (stamina)
  • GroupTrack
  • metriky elektrokola
  • solární nabíjení

Všechny tyto obrazovky mohou mít navíc dvě datová pole, která si volíte sami. Já zde mívám vzdálenost a aktuální tepovku, na některých obrazovkách pak místo vzdálenosti rychlost. Pořadí obrazovek lze v každém profilu měnit a během jízdy si je přepínáte dotykem vlevo nebo vpravo. Případně dálkovým ovládáním, které se prodává zvlášť. Kdysi jsem ho používal, ale nebylo spolehlivé, tak jsem od jeho užívání upustil.

Pozor, novinka! U mapy už je možné mít zobrazeny čtyři datová pole, a to ve chvíli, kdy není při navigaci aktivní graf s průběhem výšky. A to je velká paráda. 

Tip: Konečně! Cyklonavigace Edge umí zobrazit čtyři datová pole na obrazovce s mapou

Proč tenhle font?

Velké rozčarování jsem bohužel zažil z použitého fontu. Je oblý a široký, zatímco dříve byl krásně úzký a lépe čitelný. Připomíná mi to rozdíl mezi Forerunnery a Fénixy – na Fénixech se mi font líbí, na Forerunnerech ne. Když si nastavím deset polí na datové obrazovce, jsou data tak obří, že se pomalu ani do vyhrazeného prostoru nevejdou. A když jsou delší, systém je zmenší, například u času po první uplynulé hodině vidíte jen minuty, ale hodinovka je jen maličké čísílko vpředu – podobně jako u Forerunnerů. 

Když je číslo naopak krátké, je příliš velké. Místo jedné velikosti tak je v každém datovém poli údaj jinak velký – jako kdyby se snažili vývojáři na maximum vyplnit prostor celého pole. Celé to vypadá, jako kdyby grafiku vytvářelo dítě a flákalo čísla do políček tak, jak jej napadne. Na Edge 1030 i to vyhovovalo více, údaje mají stejnou velikost, což zlepšuje orientaci i čitelnost, a hlavně font je povedenější a více profi. 

Skvělá obrazovka My Edge 2

Když už vývojáři Garminu neměli rozum a nabízí na jedné obrazovce jen deset údajů, ještě k tomu s nepovedenou grafikou, jsem rád, že existuje datové pole My EDGE 2, které krásně vyplní celou obrazovku a nabídne s hezkou grafikou hromadu dat, takže není nutno listovat na další obrazovky – tedy pokud nechcete mapu, výškový profil či sledovat solární efektivitu. 

Toto pole zabírá celou obrazovku a dominuje mu grafický rychloměr, který připomíná tachometr na motorce nebo v autě (volitelně zde může být aktuální výkon). Nová verze z roku 2022 místo kompasu dostala v horní části indikátor směru a síly větru (je nutno mít připojen mobilní telefon pro získání dat), grafický indikátor solárního dobíjení, pokud máte solární verzi Edge 1040, a v levé horní části také teplotu – kromě té, kterou odečítá přímo z navigace také tu, kterou získá z aplikace Connect. 

Standardně jsou zobrazena tato data:

  • rychlost (volitelně výkon)
  • stopky
  • vzdálenost
  • průměrná rychlost
  • maximální rychlost 
  • čas východu a západu slunce
  • teplota
  • směr a síla větru
  • pravděpodobnost deště
  • síla satelitního signálu
  • stav baterie vč. odhadu výdrže 

Šest datových polí dole si pak můžete nastavit sami. Já zde mám vzdálenost do cíle při navigaci, tepovku, průměrnou tepovku, nadmořskou výšku, celkový výstup a stupeň stoupání. V datech nechybí ani různé formy zobrazení výkonu či kadence šlapání. Zkrátka je to paráda, a hlavně to dobře vypadá.

Nepřehlédněte: Datové pole My EDGE 2 nově se sílou a směrem větru a indikací solárního dobíjení

 

Jízdní profily

V každém profilu, které jsou standardně tři (Silniční, Horská, Uvnitř), si můžete nastavit jiné obrazovky a metriky. Profilů můžete mít i více, případně si smazat všechny a používat jen jeden. Nejsou zde žádná omezení. Pro každý profil se pak počítají statistiky počtu ujetých kilometrů, takže vidíte, kolik jste najezdili na trenažéru, po silnici nebo terénem. Jednotlivý profil může odpovídat buď profilu tratě, nebo použitému kolu – záleží na vás. 

V každém profilu je možno kromě nastavení datových obrazovek změnit řadu parametrů:

  • segmenty
  • detekce stoupání (ClimbPro)
  • nastavení upozornění a výzev v případě nějaké události (tepovka, jídlo, vzdálenost…)
  • pauza při zastavení
  • hodnocení aktivity
  • měření plynulosti a obtížnosti trasy (automaticky u MTB)
  • možnosti navigace
  • satelitní systémy (ty je pak možno přepínat i při jízdě)

Před každou jízdou si pak vybíráte patřičný jízdní profil. Je asi zbytečné měřit MTB dynamiku na silnici či mít zapnutou GPS a zobrazenou mapu při jízdě na válcích. 

Propracovanější souhrn aktivit

Po vzoru hodinek Fénix 7 či Forerunner 955 dostala navigace velmi povedený a přehledný přehled aktivity. Ten se ukáže po jejím uložení, případně je pak dostupný z historie. Na začátku se zobrazí mapa trasy a základní shrnutí, následuje shrnutí, které v kombinaci textu a grafiky ukazuje:

  • čas a vzdálenost
  • rychlost průměrnou a maximální
  • tepovou frekvenci průměrnou a maximální vč. zón (graficky)
  • výživa a hydratace
  • nadmořská výška
  • MTB výkon (plynulost a obtížnost)
  • zisk solárního dobíjení
  • všechna stoupání tratě
  • tréninkový efekt a zátěž
  • skoky
  • tréninkový efekt
  • tréninková zátěž

Zkrátka v navigaci vidíte úplně vše, chybí jen grafy průběhu (například výšky nebo tepu), které mají hodinky navíc. Ty si sice v pohodě můžete prohlédnou v deníku Connect, ale je škoda, že nejsou přímo v navigaci, když už se s tím autoři tak piplali. Jízdu si mimochodem můžete uložit jako trasu a nechat se příště po ní navigovat (a to i pozpátku). 

Tip: Souhrn aktivity běhu a jízdy na kole: Rozdíly mezi hodinkami Forerunner 955 a Fénix 7/Epix

Vylepšený Stav tréninku

Krátce po uvedení dostala navigace aktualizaci, s níž přišel Stav tréninku 2.0 – ten získaly také hodinky Forerunner 255/265, Forerunner 955/965, Instinct 2, Fénix 6, Fénix 7, Epix (a u odvozené modely). A na Edge 1040 je Stav tréninku nyní úplně shodný. Navigace totiž postupně dostala další updaty, kdy se na ní ukazují stejné hodnoty jako na hodinkách – jak tréninkový status, tak krátkodobá zátěž. Ani nemusíte získat cyklistické VO2max, stačí jezdit i bez pedálů s měřiči výkonu. 

Čtěte dále:

Resp. platí to tehdy, pokud máte současně s navigace také hodinky, kde získáte běžecké VO2max a další metriky, které Stav tréninku určují. A pak budete získávat Stav tréninku i aktivitami, které absolvujete na Edge 1040. Jestliže máte pouze cyklonavigaci a nikoliv hodinky, už k získání Stavu tréninku hodnotu cyklistické VO2max potřebujete – a tudíž i pedály s měřiči výkonu.

Na druhou stranu díky wattmeterům dokáže cyklonavigace změřit další specifické metriky, jako je VO2max, FTP (výkon v poměru k hmotnosti), jednotlivé zóny výkonu, hodnocení cyklistických schopností, bude vám fungovat Stamina/Výdrž i během jízdy jako datová obrazovka apod. Měřiče výkonu nejsou bohužel levné, například pedály od Garminu stojí okolo 26 tisíc korun v případě oboustranných, jednostranné pak polovinu.

Primární a sekundární zařízení

Zásadní novinkou, která přišla s updatovaným Stavem tréninku, zmizela z deníku Connect možnost přepínat mezi jednotlivými zařízeními – dříve totiž každé hodinky, každá cyklonavigace, měla jiný Stav tréninku. Nyní je stav tréninku jednotný (a proto jej Garmin nazývá Jednotný Stav tréninku) a tudíž tato možnost už není potřeba. Platí to však jen pro novější zařízení jako je Fénix 7, Epix, Forerunner 955 a právě Edge 1040. 

Nepřehlédněte: Jednotný Stav tréninku: Vylepšená synchronizace zajistí stejná data a metriky na všech zařízeních

Kromě toho přibyla možnost nastavit jedno zařízení jako primární pro získávání fitness metrik (spánek, stres, tepovka, VST, minuty intenzivní aktivity) a jedno jako primární pro trénink. Pokud tak používáte hodinky a cyklonavigaci, je ideální si jako fitness zařízené nastavit hodinky a jako tréninkové zařízení Edge 1040 – tak to mám já. Pokud bych si tak pustil aktivitu – jízdu na kole – na obou zařízeních, tréninková data (zátěž, tepovka, rychlost…) se načtou z Edge. 


V druhé kapitole se věnuji minutám intenzivní aktivity, MTB dynamice, tréninkovým funkcím, mapám a přesnosti GPS


Diskuse k článku (2)
Tagy: