Recenze cyklistického radaru a světla Varia RTL 515. Jste vidět a víte, kdy za vámi někdo jede. To prostě chcete
Hlavní záložky
Většinu svých jízd se snažím absolvovat mimo silnice, kde nejezdí auta, jenže terén není kvůli počasí vždy průjezdný a cyklostezky také nejsou všude. Na silnici mezi auta tak prostě každý cyklista musí, ať chce nebo ne. Dříve jsem neměl vyloženě pocit, že radar, co hlídá auta za mnou, potřebuji, ale každý, kdo si jej pořídil, si ho pochvaluje. Jezdím s ním už jara a už si bez něj ježdění po silnici nedokážu představit.
Garmin má v nabídce několik modelů – základní Varia RVR 315 je pouze radar, který nemá vlastní světlo. Ten stojí od 2 890 Kč. Druhý v nabídce je RTL 515, který má stejné funkce, ale přidává navíc funkci zadního světla a blikačky (běžně 3 990 Kč). Nejdražším modelem je pak Varia RCT 715 za 8 490 Kč, který přidává i kameru pro záznam jízdy. Kromě toho si můžete pořídit radar se světlem eRTL 615, který je určen pro elektrokola a má nabíjecí kabel (7 490 Kč).
Poznámka: Radar RTL 515 se dá v předvánočních akcích sehnat už za 3 490 Kč. Vzhledem k takto nízké ceně se nevyplatí kupovat pouze základní radar RVR 315.
A právě radar RLT 515 je nejprodávanějším modelem z nabídky. Ten poskytuje vizuální a zvuková upozornění na vozidla přibližující se zezadu až na vzdálenost 140 metrů. Radar si spárujete s většinou hodinek a cyklonavigací Edge, na jejichž displeji je po straně vidět pruh s posouvajícími se body, představujícími přibližující se vozidla za vámi.
V podstatě ale není potřeba vybavení od Garminu, je řada dalších zařízení, které můžete k radaru připojit, například od Wahoo. Případně si můžete na mobilní telefon nainstalovat aplikaci Varia a připojit radar přes Bluetooth. Aplikace pak ukazuje trasu na mapě a stejně jako Edge nebo hodinky zobrazí blížící se vozidla.
Čtete dále: Bezdrátové snímače a příslušenství pro běh a cyklistiku: Dynamika běhu, tepovka, výkon, světla, radary
Dva senzory, dvě zařízení
Teorie je tedy jednoduchá. Jak to ale chodí v praxi? Nejprve radar spárujete s Edge či hodinkami, podporované jsou v podstatě všechny modely Garminu. Já zkoušel Edge 1040 a Edge 1050, kde to funguje nejlépe – obecně čím větší displej, tím lepší, protože jsou lépe vidět blížící se auta – ale jezdím také s Fénix 7X Pro nebo Fénix 8. Tam to ale není tak boží jak na Edge. To platí pro hodinky obecně a zejména na Instinctech to je už celkem slabota.
RTL 515 jsou dvě zařízení v jednom – radar a světlo. Obojí se páruje se zařízeními Garminu zvlášť, jsou to dva senzory. Pro fungování radaru není třeba mít spárované světlo, to se dá snadno ovládat manuálně. Prostě si tlačítkem nastavíte režim svícení a je to. Ty jsou celkem čtyři, jasné světlo, méně jasné světlo (režim Peloton), noční blikání a denní blikání. Výdrž baterie na jedno nabití činí až 15 hodin v režimu denního blikání nebo cca 6 hodin v režimu nepřetržitého svícení nízkou intenzitou (v zimě o něco méně).
Pokud si spárujete i světlo, můžete jej pak ovládat z Edge nebo hodinek, což je někdy lepší. Ale já nemám problém si zastavit a režim svícení si přepnout, když se blíží tma, či naopak když se ráno rozjasňuje; jsem na to zvyklý z „hloupých“ světel. Mám zkušenost se světly Bontrager ANT+, kde mi automatika spíše vadila. Ale o světlech a možnostech připojení ke Garminu zase někdy jindy.
Když však připojíte jako senzor také světlo, má to jednu zásadní výhodu – na Edge se ukazuje stav baterie. To samotný snímač radaru neumí. Druhou výhodou je pak možnost světlo na dálku vypnout a nechat běžet jen radar. Když jsem měl světlo odpojeno jako senzor a připojen pouze senzor radaru, běžel mi radar jen tehdy, když bylo světlo aktivní – a to v nějakém ze čtyř z výše uvedených režimů. Když tlačítkem světlo vypnu, vypne se tím i radar.
Logika připojování mi úplně nesedí
Toto chování mně trochu překvapuje – pokud chcete světlo ovládat manuálně a nechcete jej mít připojené jako senzor, musí svítit, chcete-li používat radar. A to výrazně snižuje výdrž baterie. Přitom modrá dioda neustále bliká – jenže v režimu spánku není radar, ale světlo! Když pak zapnu Edge nebo hodinky, a mám aktivní senzor světla, světlo se okamžitě připojí – a tím se zapne i radar. Pokud chcete RTL 515 úplně vypnout (a tím šetřit baterii), musíte podržet tlačítko na dvě sekundy.
Možná je to napsáno příliš komplikovaně, proto stručněji a jasněji:
- Když je jako senzor připojený pouze radar, nelze jej používat bez světla.
- Pokud chcete mít aktivní jen radar, je třeba světlo připojit jako příslušenství/senzor a světlo z nabídky Edge nebo hodinek deaktivovat.
- Pokud nemáte připojeno světlo, samotný radar neukazuje stav baterie.
Tip: Režim párování s novým zařízením se aktivuje jen po zapnutí radaru, nikoliv probuzení ze spánku. Je třeba radar vypnout a pak zase zapnout podržením tlačítka po dvě sekundy.
Je tu ale jedna vychytávka, kterou nabízí datové pole My Edge 2. To totiž ukazuje stav nabití radaru vpravo místo síly signálu GPS, pokud je radar připojen. Jsou zde sice jen čtyři dílky, ale i to pro rychlou orientaci stačí. A tehdy nemusí být jako senzor připojeno světlo, to můžete i nadále ovládat manuálně; a přitom stále vidíte stav nabití.
Čtete dále: Datové pole My EDGE 2 nově se sílou a směrem větru a indikací solárního dobíjení
Uvidíte až osm aut
Tak, a už se pojďme se podívat, jak to funguje. Kdykoliv se za vámi objeví vozidlo, tedy cokoliv, co jede rychleji než vy, Edge spustí zvukovou signalizaci – podle nastavení jeden nebo více tónů – a současně se na pravé i levé straně obrazovky objeví varovný pruh. V jednom z nich, opět to lze nastavit ve vlastnostech snímače, se ukáže tečka značící auto. Je-li aut/vozidel více, bude tu i více teček; radar jich zvládne až osm.
Barva postranních pruhů se liší dle rychlosti aut – když se blíží normálně, je oranžový, pokud jede šílenec, zčervená. Jakmile vás auto mine, pruh zezelená a po pípnutí zmizí. Zvuky jsou na Edge 1040 hodně hlasité a bohužel nejde nastavit, aby byly aktivní jen pro radar. Pokud si tak zvuky nastavíte, budou aktivní pro všechny události jako navigace, start nového kola, upozornění na ostrou zatáčku apod. A to je celkem otravné.
Zvuky radaru mi daleko více vyhovují na Edge 1050, které mají normální reproduktor pro hlasovou navigaci. Radar má tak daleko, ale daleko příjemnější zvukový projev a navíc není tak vlezlý. Stejné je to u Fénixů 8, jež mají zvuky úplně stejné, jen hodinky jsou o něco tišší. Ale i tak rada slysšíte lépe než třeba na Fénixech 7.
Na hodinkách to funguje podobně, ale pruh je pouze jeden a není graficky tak pěkný (nemá prolínačku s pozadím). Zvukové upozornění je také slabší, a ne tak vlezlé. Na menší obrazovce také jednotlivé tečky tak nevyniknou, a to mají hodinky Fénix 7X Pro či Fénix 8 AMOLED největší displej, co Garmin nabízí (1,4"); na menších modelech je čitelnost poněkud horší. Obecně to na hodinkách funguje stejně jako na Edge, ale rozdíl ve visibilitě je celkem zásadní.
Poznámka: Na Instinctech je pruh s radarem zobrazen vlevo a je samozřejmě černobílý. Zkoušel jsem radar na I2X a celkem se to dá, ale už to chce dobrý zrak.
Auta poznají, že radar o nich ví
Při jízdě jsem narazil jen na minimum falešných poplachů. A to jen v případě, kdy jsem jel po cyklostezce těsně vedle silnice, nebo když jsem odbočil na vedlejší silnici, která vede hodně blízko silnice hlavní. Problémem jsou také serpentýny – totéž auto mizí a objevuje se s tím, jak projíždíte zatáčky, a to do doby, než vás předjede. Ale to je prostě fyzikální omezení. Nebo když auto zpomalí na vaši rychlost, protože vás nemůže předjet; tehdy zmizí z radaru také.
Nikdy předtím mě nenapadlo, jak fajn je vědět, zda za vámi jede nebo nejede auto. Už jen proto, že se nemusím ohlížet, když chci odbočit vlevo, vím, kdy se můžu bezpečně zastavit nebo rozjet na rušné silnici, nebo že se nemusím držet krajnice, ale jet blíže středu vozovky. To se hodí tehdy, když je okraj příliš rozbitý, než aby se po něm dalo jet. Můžu tak jet po hezkém povrchu a ke kraji najet jen tehdy, když se za mnou blíží auto.
A ještě jeden velmi důležitý poznatek: Když radar zachytí blížící se auto, buď zvýrazní světlo, nebo zvýší intenzitou blikání. Auto tak snadno pozná, že bylo radarem zachyceno a že vy tudíž o něm víte. Mně by se ještě líbil režim, kdy je radar vypnutý a světlo/blikání se aktivuje jen při blížícím se autě, ale to tu bohužel není. Dá se to ovšem nastavit, viz odkaz v diskuzi, ale není to tak jednoduché.
Dvě jízdy zvládne
Připojení radaru a případně světla samozřejmě snižuje výdrž hodinek či Edge. Kamarádovi, co má starý Edge 520, vydrží cyklonavigace s radarem jen několik hodin. Nové modely jako Edge 540, 840 či 1040 jsou na tom ale výrazně lépe. Například tříhodinová jízda s aktivním radarem mi na Edge 1040 vzala pár procent – nepoznal jsem rozdíl oproti jízdě bez radaru. To samé platí i pro Fénix 7X Pro.
Běžně navíc jezdím se snímačem rychlosti, kadence a někdy i výkonu. Zkrátka výdrž novějšího připojeného zařízení výdrž není problém. To se ale bavíme o modelech s nejdelší výdrží v nabídce, pokud jezdíte třeba s FR 955/965 nebo Edge 540/840, tak bude výdrž o něco menší. Trošku horší je to také s Edge 1050, ale tento model má slabou výdrž sám o sobě. Nicméně i tak není připojení radaru problémem.
Stejně tak je solidní výdrž radaru RTL 515. Mám jistotu, že v režimu plného svícení mi vydrží zhruba dvě jízdy (čtyři až pět hodin), v režimu denní blikačky pak déle (klidně tři jízdy - šest až osm hodin). Pravdou ale je, že denní blikačku nemám moc rád, je příliš výrazná a oslňuje řidiče za mnou; zapínám ji pouze za jasného počasí. A když si ji někdo pustí v noci, tak to je opravdu síla. Za takovým kolem se fakt nedá jet.
V tomto případě je lepší používat automatiku, kdy Edge nastaví, v jakém režimu má zadní světlo fungovat. A vám se pak nestane, že si po setmění zapomenete přepnout blikačku na světlo, které neoslňuje. Automatika funguje i na hodinkách, které mají senzor světla, tedy jakýkoliv model s AMOLED. Světlům obecně a možnostem připojení k Edge a hodinkám se budu věnovat někdy příště.
Dobíjení pak trvá okolo pěti hodin, což není úplně málo, ale prostě radar vrazíte do nabíječky na noc a je to. Jen je dobré zakrýt diodu, docela silně bliká; to platí i pro modré světlo, kdy je radar uspaný.
Chce to držák na sedlo
Radar RTL 515 není nikterak malý – naopak je celkem velký, pokud srovnávám s běžnými zadními světly. Upevňuje se na sedlovku pomocí držáku, gumové vložky a gumičky. V ceně dostanete tři vložky na různé průměry sedlovek – jedna aero, jedna 27,2 mm a jedna 31,6 mm. Dříve by to bylo ok. Jenže dnes už jsou i kola s průměrem sedlovky větším, konkrétně 34,9 mm, co mám na svém kole modelový rok 2023.
Jasně, jde o teleskop, a ten se na silničky či gravely moc nedává, ale i tak – radar si přece mohou užívat i bajkeři, ne? Při prvních testech na tomto kole jsem tak musel mít radar na pohyblivé části teleskopu, která má průměr téměř jako 31,8mm sedlovka. Jenže v takovém případě jsem byl v používání teleskopu docela omezen. Ideální by bylo rovnou přidat i univerzální mount na sedlo, který se prodává zvlášť, a to za 990 Kč. (Už jsem si pořídil dva, jsou nesmírně praktické a dobře polohovatelné.)
Nepřehlédněte: Držák na radar pod sedlovku. Pevnější uchycení než gumičkou a pro některá kola jediné možné
Úchyt samotný má stejný systém jako Edge nebo Varia 800, čili držák zůstává na kole a radar z něj lze snadno sundat. Pokud ale chcete přemístit radar na jiné kolo, musíte už sundat komplet držák, nebo si pořídit další. A Garmin vymyslel celkem fest upevnění, takže sundat a nasadit gumový držák na sedlovku není právě snadné, chce to sílu – guma je fakt tuhá a úchyty úzké.
Další držáky jsou takřka nezbytné
Celkem má tedy Varia RTL 515 dvě zásadní nevýhody – jednou je uchycení na sedlovku (a tudíž pro mnohé nutnost koupit držák na sedlo), druhou pak nemožnost používat pouze radar bez světla v případě, že je světlo v manuálním režimu a tudíž není spárované s Edge nebo hodinkami. Ale vzhledem k tomu, že chci být vidět, stejně jezdím při aktivním radaru i se světlem nebo blikačkou.
Jinak na radar i světlo můžu pět jen chválu, je to paráda – za čtyři tisíce mám dvě zařízení v jednom a díky podpoře Bluetooth není nutno zůstávat jen v ekosystému Garminu. Není proto divu, že se tento model podle vyjádření zástupce Pulsmetry.cz prodává jako rohlíky na krámě. A v předvánočních akcích je navíc dostupný za parádní cenu.
Já jsem byl z jarního testu radaru tak nadšen, že jsem si jej rovnou pořídil. Místo dodávaného gumového držáku mám dva pevné pod sedlem (mám dvě kola s teleskopem), což radar poněkud prodražilo, ale stálo mi to za to. A na další kola si dávám/přemisťuju dle potřeby držák gumový. S držákem na teleskop se také výrazně montuje blatník do špatného počasí.
Stručné parametry
- Rozměry: 98,6 × 19,7 × 39,6 mm
- Hmotnost: 71 g
- Režimy: Svícení, peloton, noční blikání, denní blikání
- Svítivost (lmn): 20 svícení, 8 peloton, 29 noční blikání, 65 denní blikání
- Výdrž baterie: 6 hodin svícení, 8 hodin peloton, 6 hodin noční blikání, 16 hodin denní blikání
- Stupeď vodotěsnosti: IPX7
- Připojení: Bluetooth (jen radar), ANT+
- Viditelnost: 1,6 km
- Cena: 3 990 Kč (Pulsmetry.cz) (v akci dokonce jen 3 490 Kč)
Plusy
- vysoká viditelnost
- dobrá citlivost na auta
- dobré ovládání a spojení s před Edge
- grafické zpracování blížících se aut
Minusy
- kratší výdrž v režimu svícení
- poměrně velký
- jen gumový držák v balení
Diskuse k článku (45)