Recenze Varia UT800: Pořádné světlo pro noční aktivity s chytrými funkcemi a automatickým jasem

5.2.2024
S tím, jak se v zimě začíná brzy stmívat, řada cyklistů, ale i běžců, začíná řešit problém: Jak jezdit a běhat bezpečně ve tmě? Světlo Varia UT800 je řešením, navíc nabízí zajímavé funkce po spojení s hodinkami nebo cyklonavigací
Světlo na řídítkách

Světlo je umístěno na představci navigace, takže nezabírá místo na řídítkách


Tento článek jsem napsal v roce 2017 a překvapilo mě, že světlo Varia UT800 prodává Garmin už tak dlouho a bez nástupce. A je to jediné přední světlo v jeho nabídce, zatímco zadní světla v kombinaci s radarem updatuje poměrně pravidelně. Článek jsem samozřejmě updatoval, aby seděl na současné poměry a nabídku modelů Garminu.   

Tip: Bezdrátové snímače a příslušenství pro běh a cyklistiku: Dynamika běhu, tepovka, výkon, světla, radary

Každopádně máte nějaké vlastní zkušenosti s tímto světlem či připojení k novějším zařízením, například hodinkám AMOLED se světelným čidlem, určitě napište do diskuze.   


Světlo Varia UT800 je aktuálně jedinou adaptivní svítilnou, kterou má Garmin v nabídce. UT800 podle názvu nabízí svítivost 800 lm a má celkem širší kužel. Hodí se tak i do lesa, kde přece jen potřebujete aspoň trochu vidět okolí. Řada výrobců dnes nabízí světla s vyšší svítivostí, delší výdrží a nižší cenou, Varia UT800 je ale model zajímavý především možnostmi propojení s hodinkami a cyklonavigacemi Edge.   

Prodejní balení: Jedno na traily, jedno na silnice

Zatímco starší světlo Varia HL500 bylo nabízeno jen v jedné variantě, a to s držákem na řídítka, UT800 přichází ve dvou baleních. V jednom najdete montáž na řídítka (Urban Edition), v druhém pak na helmu (Trail Edition). Bohužel k dispozici není balení kompletní, kde by byl jak držák na helmu, tak na řídítka. 

Výhodu budete mít v případě, že už máte pořízenu navigaci Edge 1030 nebo 1040, k nimž se přidává představený držák včetně spodního uchycení pro světlo (nebo kameru). UT 800 v obou verzích stojí 3 990 Kč, což není rozhodně málo. Podobná světla se stejnou či lepší svítivosti se dají koupit podstatně levněji; ale to není předmětem testu.

Pokud budete chtít mít oba držáky, jak na helmu, je vhodné koupit model Trail Edition a dokoupit předsazený držák na řídítka a malou redukci, aby bylo možné světlo nasadit. Ve chvíli, kdy máte Edge 1030/1040, vám už stačí jen ona redukce. Případně druhý držák na další kolo.

Já jsem na test získal model s držákem na helmu a předsazený držák s redukcí. A díky tomu, že jsem tehdy současně testoval Edge 1030, měl jsem držáky dva. Nicméně oba držáky se přece jen liší, ten pro Edge 1030 je zespodu průchozí, aby bylo možno připojit externí baterii s kontakty.

Trochu mne mrzí, že Garmin nenabízí také jednoduchý držák přímo na řídítka, tedy ne předsazený. Mám navigaci umístěnou na řídítkách na gumovém držáku, a když jedu bez světla, předsazený držák z kola nehezky trčí. A sundávat jej se mi nechce, úchyt je totiž na šroub, takže připevnění nebo sundání držáku je časově náročné.

Jednoduché provedení

Samotné světlo je díky použití jediné diody kompaktní a jde v podstatě o váleček, který má vpředu světlo, vzadu konektor pro nabíjení s krytkou, po straně je pak úchyt pro mount na helmu či řídítka – stejný jako má kamera Virb, takže na stejné místo, kam pasuje kamera, můžete dát i světlo a naopak.

A konečně je tu tlačítko pro zapnutí, vypnutí a přepínání režimů. Není zde žádný displej, jen dioda po straně – když bliká modře, je světlo zapnuté (i když právě nesvítí), když svítí purpurově, páruje se se zařízením Garmin, když bliká zeleně, dobíjí se. A když svítí zeleně, je světlo dobité.

Světlo zapnete podržením tlačítka, takže se vám nemůže stát, že byste jej letmým stiskem zapnuli omylem. A také, když bude světlo ležet někde v batohu, samo se vám nezapne. Stejně tak probíhá vypnutí – delším podržením. Jednotlivými stisky se mění typ svitu – maximum, střední, minimum, pomalá změna intenzity (noční blikání, světlo se ale nikdy nevypne zcela) a konečně blikačka pro denní ježdění (on-off).

Maximem je 800 lm, střední svit má 400 lm a nejnižší 200 lm. Se středním svitem se dá jezdit celkem v pohodě po silnici, ale ten nejnižší se hodí spíš do šera, abyste byli vidět, než abyste potmě viděli vy sami. Je mimochodem škoda, že světlo nemá na zadní straně červenou ledku – když je na helmě, byli byste vidět i zezadu.

Světlo nemá žádný displej ani žádné další prvky ovládání. To proto, že se počítá s jeho propojením s kompatibilní cyklonavigací nebo hodinkami pomocí ANT+. Plnou podporu mají, zdá se, jen cyklonavigace Edge, hodinky jsou v tomto ohledu trochu omezené.

 

Čím rychleji jedete, tím více svítíte

A právě na Edge 1030, s kterým jsem světlo testoval (a na nových modelech to bude stejné) je spojení se světlem propracované do detailů. Po spárování se zobrazí doplněk v rámci kontextového menu (stáhnutím shora – jak za jízdy, tak ve statickém režimu). Vidíte stav nabití baterie, změníte si režim svícení – střední, maximální či automatický, můžete nastavit, zda se světlo aktivuje jen manuálně, nebo tehdy, když stisknete stopky (a s ukončením aktivity se zapne vypne) apod. 

Nejpoužívanější bude bezesporu režim auto, který se hodí především tehdy, máte-li světlo na helmě a je tak z dosahu rukou při jízdě. Díky spojení s navigací světlo „ví“, jak jedete rychle a jaká je intenzita okolního osvětlení. A podle toho řídí svit. Čím jedete rychleji, tím více svítí, když zpomalíte, svítí méně. Ve chvíli, kdy funíte do kopce, nepotřebujete maximálních 800 lumenů a naopak, když svištíte čtyřicítkou z kopce, potřebujete pořádně vidět. 

Zatímco u manuálního nastavení jsou kroky jen tři (800, 400 a 200 lumenů), v režimu auto jich je více. Druhý nejvyšší svit se aktivuje okolo 23 km/h, nejvyšší pak cca v 28 km/h. A když zastavíte, světlo jen přisvětluje, aby se zbytečně nevybíjelo. To ale může být někdy na škodu, třeba když jsem potřeboval obejít s kolem padlý strom a bylo potřeba vidět, kam jdu a jestli je cesta průchozí. V takovém případě si ale pomůžete manuálně tlačítkem a režim auto na chvíli „přetlačíte“.

Reaguje na okolní světlo

Intenzita světla se také mění podle okolního osvětlení. To jsem si ověřil při jízdě po vesnici, kde osvětlení displeje navigace reaguje na lampy veřejného osvětlení. Pod osvětlením se displej ztlumil, stejně jako světlo. A naopak, ve tmě světlo přidalo na intenzitě.

Právě zde je síla cyklonavigací Edge, protože hodinky Fénix nebo Forerunner nic jako světelné čidlo nemají. UT800 zde upravuje světelný tok jen pomocí rychlosti. Pokud je navíc venku světlo a není tak aktivováno podsvícení displeje navigace, přejde UT800 do režimu denní blikačky. Takže jste vidět a současně se šetří energie. 

Poznámka: Světlo netestoval s hodinkami s displejem AMOLED, které toto čidlo mají. Je otázkou, zda by to zde fungovalo stejně jako u Edge.

Automatika funguje ve většině případů na výbornou, jen někdy světlo svítilo méně, než bych potřeboval. Pokud jej máte na řídítkách, můžete si intenzitu změnit, pokud na hlavě, musíte pro případnou úpravu svitu použít doplněk na displeji navigace (nebo hodinek). Automatika je také velmi pohodlná, nemusíte na světlo vůbec sáhnout. Rovněž ve chvíli, kdy proti vám jede auto, stačí zpomalit, světlo pohasne a neoslňuje protijedoucího řidiče.

Spárování s navigací nebo hodinkami má ještě jednu výhodu. Můžete totiž nastavit, že se světlo zapne až ve chvíli, kdy odstartujete aktivitu, a vypne se poté, co ukončíte stopky. V podstatě tak můžete mít světlo v režimu stand-by (občas problikne modré světlo), mít jej připojeno, a když vyrazíte, automaticky se zapne do režimu, který jste si nastavili – automatika, vysoký svit, nízký svit apod. 

Kdy je dobrá helma a kdy řídítka

Pokud se vám světlo zalíbí, stojíte před zásadním rozhodnutím, kterou verzi si pořídit. Jezdíte-li spíše po silnici (a tedy máte silniční či trekové kolo), pak je jasnou volbou edice Urban Edition. Ta má v balení předsazený držák, kam můžete umístit i navigaci a případně kameru Virb, pokud ji máte. Při jízdě po silnici není nutno vidět do boků, prostě jen sledujete okraj cesty. Lépe také nastavíte světlo tak, aby neoslňovalo řidiče.

Pokud chcete jezdit spíše terénem, oceníte Trail Edition, tedy verzi s držákem na helmu. Světlo je umístěno výše, takže s ním vidíte dále, a navíc můžete pouhým natočením hlavy sledovat i okolí. Když zastavíte a chcete se projít do lesa, nemusíte sundávat světlo, stejně tak si můžete lépe posvítit na cestu, když je potřeba kolo vést.

Držák na helmu je tvořen samotným úchytem, do něhož se vloží světlo s připevněnou redukcí – ta je jiná než u představeného držáku a je stejná, jako u kamery Virb. Na každé straně úchytu je pasek, kterým se připevní držák k helmě díky větracím otvorům, a stáhne – zespodu je neklouzavý materiál, takže držák na helmě opravdu drží. Mám celkem tři helmy a na jedné se světlo podařilo umístit až docela dozadu (viz foto). Trošku pak při svícení překáží „kšilt“, ale v zásadě to ničemu nevadilo.

V obou případech se kloub dotahuje pomocí imbusu a je dobré jej dotáhnout tak, aby se světlo v kloubu nehýbalo ani na drncavém trailu, ale aby s ním současně šlo hýbat nahoru a dolů. Zatímco u helmy stačí pro změnu pozice jen pohyb hlavy, u představce je světlo pevné a hýbat s ním lze právě jen v tomto kloubu. V lese jsem měl světlo spíše zvednuté, abych vidět dále, na silnici jsem jej směřoval více dolů, abych neoslňoval auta.

Mimochodem, pokud máte kameru Virb, můžete snadno na helmu přidělat i kameru pomocí stejného mechanizmu, případně ji umístit na držák na řídítka. A světlo naopak můžete umístit do hrudního pásu na kloubový zahnutý držák kamery. Svítí rovně a lze jej stočit směrem dolů. To se hodí tehdy, když třeba běžíte po lese nebo jdete zkoumat jeskyně. Běhat lze i se světlem na helmě, toto kombo je však už docela těžké a helma má přece jen na hlavě jakousi vůli (a běží se s ní fakt blbě). Běžet se světlem jen tak v ruce nebo na hrudi je pohodlnější. 

Je patrno, že ekosystém Garminu dává smysl – výrobce pomocí držáků a redukcí propojuje svět jednotlivých zařízení a vy je tak můžete libovolně kombinovat.

Výdrž je zásadní

Nejen vysoký svit, ale také výdrž je to, co dělá cyklistické světlo světlem. Když máte super zařízení, které je po hodině vhodné jen jako prvek sebeobrany místo kamene, je k ničemu. A nutno napsat, že pokud jde o výdrž, není Varia UT800 až tak přesvědčivým osvětlovadlem. Garmin konkrétně udává tyto výdrže:

  • vysoká intenzita: 1,5 h
  • střední intenzita: 3 h
  • nízká intenzita: 6 h
  • noční blikání: 6 h (cyklicky se měnící intenzita světla)
  • denní blikání: 20 h (klasické blikání on-off)

Na druhou stranu, maximální svit 800 lumenů je už slušné světlo a fakt, že mne občas problikávala protijedoucí auta, to jen dosvědčuje. S maximálním svitem vidíte na více než sto metrů před sebe a reflexní prvky se odráží i půl kilometrů před vámi. Z tohoto pohledu není udávaná hodina a půl zase tak málo, když navíc přihlédnete k tomu, o jak malé a kompaktní zařízení jde.

Realita na cestě

A jaká je praxe? Uskutečnil jsem několik jízd v režimu auto, kdy se svit přizpůsoboval rychlosti, všechny začínaly po západu slunce, kdy už byla skoro tma, jednou jsem vyjížděl přímo v noci. V režimu maximálního svitu strávilo světlo cca polovinu času, většina tras vedla lesem buď po lesních cestách, nebo po asfaltových lesních cestách, část doby jsem trávil ve vesnicích a na silnicích mimo vesnice.

Slabou baterii začalo světlo hlásit okolo 50. minuty – tehdy ukázalo dvě čárky. Po odklepnutí jsem ale byl schopen jen ve stejném režimu ještě cca hodinu, aniž by se ukazatel stavu baterie pohnul. Celkem jsem absolvoval tři jízdy, před kterými jsem baterii dobil do plna a pokaždé světlo zvládlo pracovat hodinu a půl až dvě hodiny bez problému. 

 

 

Ovšem před čtvrtou cestou jsem ale světlo schválně nedobil. Po předchozí jízdě, která trvala 1:55 h, stav nabití ukazoval stále dvě čárky. Chtěl jsem vyzkoušet, jak dlouho bude ještě světlo pracovat. Současně jsem si vzal dopředu blikačku, pro strýčka příhodu. A ještě že tak! Světlo se totiž záhy poté, co jsem vyrazil, přepnulo do režimu „nouze“ – baterie ukázala jen jednu čárku a světlo svítilo jen na nejnižší intenzitu. Po silnici se s tím dalo jet bez problému, ale v lese to bylo horší. Zvolil jsem lesní cyklostezku s asfaltem, do terénu bych si s tímto chabým osvětlením netroufnul. 

V tomto režimu světlo přežilo 45 minut. Naštěstí se se vypnulo až ve chvíli, kdy jsem z lesa vyjel do vesnice a kdy už mi blikačka jakž takž stačila i na krátké přejezdy mezi vesnicemi. Nutno však přiznat že nic příjemného to nebylo. Každopádně světlo vydrželo cca 2:45 h, z toho první dvě hodiny v plném automatickém provozu. 

Dobíjet před každou jízdou

Zkrátka světlo zvládne v pohodě dvě hodiny svícení, což bohatě stačí na to, abyste dojeli z práce domů. Pokud ovšem plánujete jezdit v noci nejen z práce a do práce, pak můžou být dvě hodiny málo. V takovém případně jeďte na střední intenzitu, která je dostatečná na silnicích a hezkých lesních cestách. Na traily ale potřebujete světla více než středních 400 lm.

Rozhodně je dobré před každou jízdou světlo dobít, protože ukazatel stavu baterie není přesný, navíc je vhodné brát si sebou náhradní, nouzové osvětlení na dojetí, kdybyste se náhodou někde zapomněli a svítila od Garminu se vybila. Mimochodem, při dobíjení není možno světlo zapnout, takže nelze mít zapojenou powerbanku ve chvíli, kdy potřebujete na cestě svítit. A protože dobíjení trvá fakt dlouho, je vhodné na dobíjení myslet, ještě než půjdete spát. Ráno před jízdou to rozhodně nestihnete.

Parťák pro noční ježdění

Za tmy jsem dříve moc nejezdil, maximálně jsem dojížděl za šera, či vyrážel časně ráno, když se objevil první náznak světla před východem slunce. Jedna noční vyjížďka v roce 2015 mne totiž stála zlomeninu zápěstí, když mne v zatáčce oslnilo protijedoucí auto. A pak jsem musel nejstarší dceři slíbit, že už v noci jezdit nebudu… 

Se světlem Varia UT 800 se to ale změnilo. Je tak silné, že se s ním dá jezdit i po lesních cestách, kde střet s oslňujícím autem nehrozí, naopak vy budete plašit srnky – a že jsem jich v noci lese potkal! Ježdění se silným světlem na helmě je skvělé a dává noční jízdě zcela nový rozměr. S tímto světlem je vidět tak dobře, že se ve svých vyjížďkách nemusíte nijak omezovat. Jen úzký trail s kořeny a kameny bych si v noci odpustil.

Zkrátka když máte pořádné světlo, hned se v noci jezdí radostněji a v podstatě není rozdíl oproti jízdě ve dne. Jasně, že si musíte dát větší pozor, zejména na bláto, které v nočním osvětlení prostě nepoznáte, zvlášť v hromadě podzimního listí, ale když tomu přizpůsobíte rychlost, nebudete mít problém. A automatika Garminu funguje skvěle, takže na světlo celou cestu nemusíte vůbec sáhnout. 

Je však nutno překousnout vyšší cenu, a hlavně musíte mít zařízení, které dokáže využít plný potenciál světla, tedy cyklonavigaci Edge se světelným senzorem. S hodinkami to jde také, ale svit se přizpůsobuje pouze rychlosti, a ne okolnímu osvětlení. A pokud světlo budete používat „jen tak“ samotné, pak je výhodnější pořídit si něco levnějšího, co bude svítit stejně dobře. Síla UT800 tkví právě ve spolupráci s dalšími produkty Garminu.

Parametry

  • Rozměry: 96,6 mm × 33,5 mm × 29,7 mm (44,7 s redukcí)
  • Hmotnost: 130 g
  • Max. svítivý výkon: 800 lm
  • Výdrž: 1,5 hodin při maximální intenzitě, 6 hodin při nejnižší
  • Viditelnost: 1,6 km
  • Voděodolnost: IPX7
  • Dobíjení: microUSB kabel
  • Cena: 3 990 Kč (Pulsmetry.cz)

Plusy

  • propojení s hodinkami nebo cyklonavigací
  • možnost nastavení z kompatibilního přístroje
  • automatický režim
  • rozsah osvětlení
  • připojení na helmu i na řídítka
  • kompatibilita s držákem pro kameru Virb

Minusy

  • nižší výdrž
  • chybějící ukazatel stavu baterie přímo na světle
  • vyšší cena 

Diskuse k článku (6)
Tagy: