Trek Supercaliber: Celoodpružený XC bajk jako ideální fitness/gravel kolo. Lehké, rychlé, pohodlné

22.1.2025
Dlouho jsem hledal náhradu za silniční kolo, až jsem si přestavěl celoodpružené XC kolo na flatbar fitness/gravel. Má pro mě zvláštní význam - je to kolo, na kterém jsem poprvé vyrazil po operaci hrudníku
Trek Supercaliber

V této kombinaci jde o ideální silniční/gravel kolo, které nabídne parádní pohodlí. Jen vypadá na první pohled nezvykle. Ale stále lépe, než silniční kola s MTB pneu


Tento článek jsem napsal před rokem a půl a nyní jej pouze trochu aktualizoval. Je to moje nejoblíbenější kolo, s kterým jsem najel už přes 13 tisíc kilometrů a mám jej skoro čtyři roky. Je to univerzál, s kterými můžu jednak do lehkýho terénu a jednak po silnici doslova letí. Taková moje srdcovka...  


Před nějakými osmi lety prodal svoje klasické silniční kolo. Byla to Merida na Ultegře, nějakých 8,5 kg hmotnosti, na 25mm silničních pneu - docela drak. Jenže jsem při delších jízdách míval problémy s krkem (migrény) a bederkou (bolesti mezi obratli), navíc mi vadilo nepohodlí na místních silnících. Opravdu hezkých povrchů je okolo Brna minimum a navíc jezdit neustále tytéž trasy, to člověka omrzí. 

Na silnici jsem proto začal používat svůj tehdejší 29" bajk, hardtail - přední odpružená vidlice, a to na běžných XC pneu 2,2" (cca 55 mm), konkrétně šlo o GT Zaskar Carbon Expert. Sice jsem byl pomalejší, ale měl jsem pohodlnější posez a hlavně jsem mohl kdykoliv odbočit na polní a lesní cestu a nemusel zůstávat jen na silnici. Zatímco ale v terénu to bylo super, na silnici jsem přece jen byl docela pomalý. 

Na silnici hlavně pohodlí

A tak přišla myšlenka na gravel - pohodlnější kolo než silnička, ale s možností vjet do lehkého terénu. Kvůli přiliš nataženému posezu mi přestala vyhovovat klasická konvenční geometrie berano-kola, navíc jsem trval na odpružené vidlici, a tak mě napadlo po vzoru fitness a trekových kol vzít 29" HT bajk a na něj obout gravel pneu. Velikost ráfků je totožná, takže to nebyl problém. A hele, ono to fungovalo. Časem jsem levné hliníkové kolo (Trek X-Caliber) nahradil za karbonový Trek Procaliber, který se mi podařilo koupit za dobrý peníz z druhé ruky. 

Byl jsem výrazně rychlejší než s XC obutím (2,0/2,2"), a současně to bylo pohodlnější na rozbitých silnicích než silniční kolo. Když jsem si pak pořídil nejdříve jedno celoodproužené XC kolo a o rok později trailové celopéro, začala ve mě hlodat myšlenka, zda z trailového kola Trek Fuel EX (140/130 mm) neudělat XC (rychlé kolo do běžného terénu) a z XC kola pak „gravel“.

Tip: Trek FuelEx: Trailové kolo, které mi skvěle slouží jako rychlé XC. Ale zvládne i náročný terén

 

Super? Supercaliber!

Tím kolem byl Trek Supercaliber - má unikátní konstrukci tlumiče vestavěného do rámu, co eliminuje různá přepákování a hromadu čepů. Zadní stavba je spojená přímo s tlumičem a je jeho součástí. Zadní vzpěry jsou tenké, a protože celý rám je z karbonu, krásně pruží. Tlumič má zdvih 55 mm, vzpěry přidávají 5 mm - celkem 60 mm (novější model už má 80 mm). Na lehký terén a rozbité silnice ideální. Navíc oproti mým dalším celopérům zde mám stejně jako na HT prostor pro dvě láhve, což se hodí na delších jízdách. 

A tak jsem začal s přestavbou. Základem byla 100mm lehká vidlice se zúženými nohami Rock Shox SID SL Ultimate (1 350 g) místo původní Reby, výplety jsem si vzal z Procaliberu - ráfky ZTR Crest MK3 (380 g) s náboji DT Swiss 350 a tenčenými dráty, karbonová řídítka 690 mm a karbonovou sedlovku rovněž. Dále jsem SRAM NX (já prostě SRAM nemusím) nahradil za sadu Shimano XT 12 rychlostí, kazeta 10-45 z a kliky 34 z. 

Takto postavené kolo váží 10,5 kg, výplet má bez pneu a kotoučů 1 550 g. Řídítka jsem chtěl užší než původních 720 mm, protože pro silniční ježdění se široká moc nehodí kvůli širšímu úchopu a a většímu odporu vzduchu. Stále je to ale dostatečná šířka i do lehkého terénu. Pneu jsem jezdil Bontrager GR1 40 mm, měly však velký vlivý odpor (ale nízkou hmotnost).

Následně jsem zkoušel Continental Terra Speed 40 mm, které mají valivý odpor velmi nízký, ale hodně rychle se sjíděly a na svou udávnou tloušťku byly v reálu docela tenké (38 mm na 23 mm ráfku). Takže jsem přezul na kombinaci Tufo Thundero a Speedero s větší šířkou, a sice 44 mm. Valivý odpor a hmotnost je stejný jako u Conti Terra Speed (cca 490 g), ale pneu mají větší šířku, lepší vzorek a hlavně se sjíždí daleko pomaleji.

Vypadá podivně, ale jede parádně

Hned první jízdu jsem pocítil zásadní rozdíl oproti karbonovému Procaliberu. Ten má sice technologii IsoSpeed, kde je oddělená sedlová trubka od rámu a trochu tak pruží, oproti tlumiči je to jen slabý odvar. Jízda na Supercaliberu je pohodlnější, ale současně kolu zůstává rychlost hardtailu - ani nemusím do kopců při jízdě ve stoje zavírat tlumič, protože konstrukce zadní stavby v podstatě nepovoluje „prošlapování“ - energie jde prakticky celá do pohybu vpřed. 

Na jedné straně mi řada lidí říká, že na tenkých pneu vypadá kolo divně, na druhé straně uznávají, že jízda s takovým kolem je prostě pohodlná a současně rychlá. Celoodpužené fitness/gravel kolo, navíc parádně ovladatelné v terénu díky rovným a širokým řídítkům (oproti beranům). Ne všechno je ale zlato, co se třpytí, na kole má jezdec kvůli jiné pozici než na silničním/gravel kole větší aerodynamický odpor, takže jízda po silnici je zákonitě o něco pomalejší. Když je silnější protivítr, dávám si ruce na řídítkách ke středu. V tu chvíli samozřejmě nemůžu ani brzdit, ani řadit.

 

 

Převody jsem měl původně 32/10-51 z (úplně původně pak SRAM NX s 30/11-50), ale to bylo málo do těžka a moc do lehka, takže převodník jsem nahradil za 34 z a kazetu naopak zmenšil, protože poslední lehké převody tam byly úplně zbytečné. Kazeta XT 10-45 z je naprosto ideální, i se svou horší kondicí po operací mi takto lehký převod stačí do všech kopců, co jezdím. 

Jen běžný servis

Brzdy jsou zde původní, tj. dvoupístkové Shimano MT-501 - destičky jsem měnil jen jednou zhruba po sedmi a půl tisících kilometrech, kotouče jsou původní. Na tomhle kole prostě moc nebrzdím, využívám z kopce rychlosti na maximum. Ale i tyto obyčejné brzdy ze sady Deore brzdí skvěle, zvlášť, když člověk nejezdí náročný terén.

Aktuálně je kolo staré skoro čtyři roky, za tu dobu mám najeto přes třináct tisíc km. Na kole jsem dělal jeden menší a jeden větší servis tlumiče - není standardní, a tak musí k Švecovi (servisní místo Fox), kde mají na rozdělání specální nářadí. Vidlice je celkem nová, ale i tak jsem jí udělal už dvakrát servis. Po několika tisících v ní něco cvakalo na nerovnostech, což servis odstranil. 

S kolem jsem fakt spokojen, je to taková fitness/gravel raketa s maximálním pohodlím. Protože mám problémy s bederkou a krční páteří, už se nikdy nebudu vracet k běžnému silničnímu kolu nebo HT - mám už jen celoodpružené bajky a Procalibera jsem si nechal jako záložní kolo pro případ nouze. Berte to jako inspiraci, není třeba zůstávat v zaběhnutých škatulkách. Jednou tuto kategorii výrobci objeví a budou ji mít všichni...


Diskuse k článku (30)
Tagy: 


Přidat komentář



Komentáře k článku

Zpět na článek

Proti gustu. ....ale upřímně, fulla na silnici nechápu, žádná není tak špatná, aby vyžadovala kolo do těžkého terénu. A berany mají výhodu oproti flat barům ve větší šíři možnosti úchopu. Ale pokud kolo jezdci vyhovuje, tak není o čem. Hlavní je vaše spokojenost
Vaše jméno, přezdívka: 
Jan

Toto ale není kolo do těžkého terénu, je koncipované jako lehké XC, zdivy 100/60 mm. Do terénu mám 160/160 mm na 3/2,6" pneu :-)
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

Nádherný kolo a prima barevná kombinace. Taky se mi nelíbí berany a uvažuju o něčem podobným, ale trošku z levnějšího kraje. Jsem rád, že to funguje, protože mě to postrčilo si to taky postavit a vyzkoušet.
Vaše jméno, přezdívka: 
Marián

Já to kolo ladil skoro dva roky, než jsem byl spokojen. Ale teď už ho jezdím přes rok, jak je, a naprosto mi vyhovuje.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

Já už věky čekám na SUpercalibera v elektrice, tedy nástupce E-calibera, kterýho ale Trek zrušil. S motorem TQ by to byla naprostá pecka. Konkurence by něco měla, ale vždycky jsou to bajky s příliš velkým odpružením a ne takovej XC krasavec jako Supercaliber. Ale asi se nedočkám
Vaše jméno, přezdívka: 
Gordon


Taky jsem čekal, ale nakonec si pořídil Fuel EXe, také celkem lehké kolo. Na silniční ježdění si nechávám Supercalibera, tam je motor celkem k ničemu, ale do terénu se jakákoliv podpora hodí, aby se člověk nevyndal hned na prvním kopci a mohl si pak ujít traily a sjezdy.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

Tenhle článek jsem tu myslím uz nějaký čas zpátky četl a je pravda že od té doby to ve mne také hlodalo něco vymyslet jako rychlejší doplněk k XC biku . První varianta byla přestavět starý trekový kolo na najaky singlespeed s berany nebo tak něco, ale kdyz jsem to počítal tak mi to i včetně laku atd. Tak nějak nedávalo smysl , takže jsem v loňském roce podlehl gravelovému šílenství a pořídil si rychlejší gravel s převody 2x11 … zatím tedy maximální spokojenost:-)
Vaše jméno, přezdívka: 
Radek

Já právě gravel nechtěl, jak píšu, nechci berany a rigid bajk - prostě potřebuju odpružení vpředu i vzadu, komfort je pro mě zásadní. A přesmykač, to už vůbec. Bajk převody 34/10-45 mi naprosto vyhovují, něco takového mi nabídne snad jen SRAM, ale ten mi po řadě negativních zkušeností nesmí do baráku :-)
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

Nesneslo by to na těch klikách 36 zubů ? Kdyz už to je bike do rychla ? :-)
Vaše jméno, přezdívka: 
Radek

Sneslo, ale musel bych mít offset klik 55mm, ale já mám 52 mm. Ale 34/10 mi bohatě stačí, tak to neřeším.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

Chybí označení PR/reklamní článek. Vzhledem k tomu, že v textu nevidím žádné výtky, problémy stížnosti, ani srovnání s konkurencí, pak to lze jen stěží podávat jako neutrální novinářský útvar. Dělejte to tak ještě chvíli a pak vás ta AI opravdu nahradí.
Vaše jméno, přezdívka: 
Titanus

Toto není recenze. Toto jsou moje zkušenosti a moje názory na kolo, které jsem přestavěl během několika let přesně podle svých představ. Všechno, co mi vadilo, jsem si upravil nebo vylepšil. Proč bych jej tedy měl kritizovat nebo srovnávat s konkurencí (která snad ani neexistuje). Reklama je na produkt, který nabádá ke koupi. Já nikoho ke koupi Supercaliberu ani jiného kola nenabádám. Kolo jsem si koupil za svoje peníze a za svoje peníze vylepšil. Je to jen inspirace, nikoliv reklama. Ale respektuji váš názor, je to bohužel o vás leccos vypovídá. Všude vidíte jen podvod a nekalé praktiky. Probuďte se trošku. Život není jen samá černota a klam. Hezký den... (A doufejte, že AI nenahradí vás.)
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

Mě už AI nahradila, a tak se místo honby za penězi můžu věnovat tomu, co je opravdu důležité: odhalování klamavých obchodních praktik, podvodů a úplatných novinářů. Tento web mám v hledáčku: tváří se jako nezávislý, snaží se vzbudit dojem, že je v nemilosti firmy a jejich představitelů, ale ve skutečnosti se jedná o propracovaný marketingový projekt, který omlouvá chyby a přešlapy firmy. Viz kauzy "Fénix 8 a materiál dýnka" a také "Fénix 8 a chyby, které (ne)budou odstraněny".
Vaše jméno, přezdívka: 
Titanus

Tak to je slušná paranoia - to, že je nevidíte, neznamená, že po vás nejdou... :) Pro mě (a věřím, že i pro plno dalších) je tenhle web zajímavý právě mixem zkušeností autora s přístroji Garmin a zdravotními problémy, které se všichni nějak snažíme skombinovat s aktivním životem. Sám jsem poslední rok a něco podobně předělával kolo na hardtaila s rychlými plášti, odpruženou sedlovkou, elektronickým řazením 1x12 a hlavně výrazně prohnutými řidítky, abych si ulevil od problémů s bederní páteří.
Vaše jméno, přezdívka: 
JPS

Hm, tak mě konečně někdo odhalil! A ještě byste ještě měl zjistit pravdu o UFO, podstatu chemtrails a vypátrat, zda Američané opravdu přistáli na Měsíci. A na hlavu si dát alobal, aby nikdo nemohl číst vaše myšlenky.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

Palec hore za přístup. Každopádně takových i větších customizací, už tady bylo. Sám jsem dělal přestavbu z trekového kola na gravel (berany). Jdou vidět i fully s berany a naopak gravel s flatbar. Některé věci už výrobci implementovali, např. gravel s odpružením (Diverge, Grizl) nebo gravel brzdy/řazení na flatbar. Ale vždy bude určující geometrie rámu, takže vše dál už je kompromis. Podobně jako, když si na MTB vyměníte 100mm vidlu za 160mm zdvihu, taky už to nebude ono. Samozřejmě změna pneu a převodníku není nic co by ohrozilo geometrii, ale taky nic proč by měla vznikat nová kategorie. Pořád to bude jen horské kolo v rychlém setupu, ještě přidat karbon kola :-). Takovou úpravu vám udělá každý solidní prodejce už při koupi/servisu kola. Sám zrovna jedno takový "gravel" HT v karbonu prodávám. https://sport.bazos.cz/inzerat/196337123/specialized-epic-ht-velm-gravel-setup.php
Vaše jméno, přezdívka: 
luis

Karbonová kola jsem vozil (Bontrager Kovee Elite), ale nakonec jsem si postavil tato hliníková, jednak mají lehčí ráfek, jednak jsou lehčí celkově. Je obecně zažitý mýtus, že karbon je rychlejší. Není. Vždy záleží na hmotnosti ráfku a výpletu. Karbon má zásadní výhodu v pružnosti a je tedy lepší v terénu, například když skáču a mám prudké dopady, které karbon trochu vypruží. Navíc jej nepoškodí big hit.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

Samozřejmě jsem měl na mysli kola lehčí. Chápu že v kategorii mtb ráfků není zrovna váha největší prioritou. Řeší se spíš tuhost, odolnost a širší pneu. Proto bude lepší si nechat zaplést nějaký vyšší gravel karbon ráfky na mtb nábojích. Kola pak budou nejenom lehčí a tužší, ale i víc aero :-)
Vaše jméno, přezdívka: 
luis

Ono je to i o ceně. Lehký hliníkový ráfek stojí třetinu toho co karbon. A aero ráfky rozhodně nechci, to mě pak hodí do rigolu každý kamion, co mě předjíždí. Aero karbony (vysoké ráfky) jsem měl na silničce a bylo to peklo.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

Full XC bych si výhledově rád pořídil, ale když jsem se teď díval, jestli se Trek Supercaliber prodává s velikostí rámu 2XL, tak jsem našel pouze velikost XL. Zůstanu tedy i nadále u svého hardtailu. Líbí se mi ale, jak je zadní tlumič integrovaný do rámu a tím pádem by měl být dostatek místa na dva držáky na lahev.
Vaše jméno, přezdívka: 
Pavel Babák

Má dva držáky (i tento rám, tedy M - dostanu tam 0,75 l a 0,5 l), ale já běžně vozím jen jeden. Na delší trasy si beru Camelbak.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

Naprostý souhlas, to kolo jede jako blázen a můžu doporučit, starší modely se už dostaly pod 100K. Také na svém 2021 9.7 SLX/XT měním 32z za 34z, na to, jak je stavěné do rychla, má velmi pomalé převody (a to ve svých 46 nejsem žádný drak). Jen mě nyní překvapilo, že po pouhých 3100 km odešlo podle servisu nejmenší kolečko na 12r. SLX, přitom řetězy (zkusil jsem SLX i XT, ten je o trochu dražší a dle mé zkušenosti vydrží o cca 20-25 % víc) jsem měnil spíše preventivně daleko před tím, než by měrka chtěla...
Vaše jméno, přezdívka: 
Supercaliber

Já jsem chvíli pokukoval po novém modelu, ale pro moje silniční ježdění je tento starý 100/60 mm model naprosto ok, větší zdvihy netřeba a navíc mám lehčí rám než u nového modelu. Kolo váží 10,5 kg, což je na celopéro/gravel paráda.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

Mně se to náhodou líbí, zajímavý koncept... určitě pohodlnější než obyčejný gravel.
Vaše jméno, přezdívka: 
Jarek

Máte podobný vkus na kola jako já. Jen já tedy zůstal u toho Procalibera. Od Supercalibera mě odradil hlavně specifický tlumič a ještě k tomu od Foxu (po zkušenostech s Cyklo Švec už na kole nikdy nic od FOXu nechci) a obecně další místo náchylné na potíže v podobě zadní stavby jako takové. Ale jinak souhlas, takhle postavené kolo letí způsobem, který je dnešním "univerzálním" trial bikům nedosažitelný a přitom zachovává spoustu pohodlí. Na straně druhé, rychlost i obyčejného gravelu je pořád ještě o pořádný kus jinde.
Vaše jméno, přezdívka: 
Petr K.

Mně se Supercaliber moc líbí, ale je tak nějak mimo moje finanční možnosti.
Vaše jméno, přezdívka: 
Michal

No, není nejlevnější. Ale dá se koupit lehce ojetý a to pak vylepšit. Kdysi jsem jezdil výrazně levnější kola, ale postupem času jsem zjistil, že je to vždy kompromis a že když to s ježděním myslím vážně, prostě potřebuju odpovídající hardware. I za vyšší cenu.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

Musím to zaklepat, ale zadní tlumič mně nezklamal... někdy po 5K měl malý servis, v cca 9K jsem dělal velký u Švece se vším všudy a chodí jako po másle. Nový Supercaliber už má RockShox bez nutnosti mít spešl vybavení, takže to zvládne už každý.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem

Jako na první pohled možná divný, ale koncept se mi líbí. A flatbar gravel se začínají objevovat, jen bez toho odpružení.
Vaše jméno, přezdívka: 
Muppet

Jezdí naprosto skvěle a díky odpružení mi nevadí rozbité silnice a můžu i do lehkého terénu.
Vaše jméno, přezdívka: 
Život s Garminem
Zpět na článek