Vzpomínky na cyklonavigaci Edge 705: Moje první zařízení od Garminu

23.3.2021
Byly doby, kdy jsme si mohli nechat zdát o hodinkách se solárním dobíjením a měření srdečního tepu optickým senzorem. Doby, kdy se na kole jezdilo s cyklonavigací Edge 705
Edge 705 na řídítkách

Držák na kolo umožňoval umístit navigaci na řídítka i na představec - oproti současnému držáku bylo nutno použít jiné gumové podložky


Cyklonavigaci Edge 705 jsem začal používat v roce 2008, těsně poté, ci ji Garmin uvedl na český trh. Předtím jsem jezdil s klasickým tachometrem, trasy si neměřil, neukládal, prostě jen tak si užíval. Edge 705 ale moje chování na kole významným změnila. 

Velký barevný displej jednak nabízel topografické mapy Topo Czech (už ani nevím, v jaké verzi, ale bylo to jedna z prvních), jednak osm datových polí na jedné obrazovce, což byla tehdy paráda. Logika ovládání přístroje a jeho možnosti však byly úplně někde jinde než třeba u Edge 530, což je v tuto chvíli asi nejpodobnější aktuální navigace.

Tip: Krátké srovnání: Jízda s eTrex 35 Touch Europe, Forerunner 735 XT a Edge 705

Bez dotyku, ale s joystickem

Stejně jako Edge 520 nebo Edge 530 také Edge 705 nemá dotykový displej, vše se ovládá tlačítky. Displej je transreflexní, čili čím více svítí slunce, tím lépe je vidět. Podsvícení nechybí, nicméně není automatické, ale jen manuální. Displej se rozsvítí ve chvíli, kdy s navigací pracujete - a může po určité chvíli zhasnout, případně jej můžete nechat svítit neustále. 

Edge 705 je posledním modelem, který se ovládá kromě tlačítek také joystickem. To je zásadní výhoda oproti Edge 530, kde joystick chybí - jednak se s ním ovládá menu, jednak se krásně dá pohybovat s mapou ve všech směrech. Je to jakýsi kompromis mezi dotykovým displejem a ovládáním pouze tlačítky na bocích. 

Tip: Kapacitní dotykový displej na cyklonavigaci: Rukavice, zpocené prsty a déšť jsou stále problém

Design nedesign

Když srovnáte Edge 705 s Edge 530, je starší model zhruba dvakrát mohutnější - velkýá a tlustý, přitom displej je menší - má 2,2", zatímco Edge 530 nabízí 2,6". Také rozlišení je hrubší, ale to mi vlastně nikdy nevadilo. Je ovšem znát staří přístroje, protože použité fonty, jak v menu, tak v datových polích, jsou poněkud oldschoolové. 

Edge 705 nemá klasické menu s typy aktivit (silniční, horská...), základním pohledem jsou tu přímo datová pole. Rovnou můžete pustit aktivitu nebo tlačítkem vstoupit do nastavení. Datové obrazovky jsou jen dvě, celkem lze zobrazit najednou 16 datových polí. I když chybí profily aktivit, nechybí možnost přidat si až tři kola - a každému se zvlášť počítají ujeté kilometry. 

Navigace je vybavena barometrickým výškoměrem, který významně upřesňuje data získaní z GPS. Občas bylo ale počáteční určení výšky před jízdou chybné, a tak přišla na řadu manuální korekce. Také se mi stávalo, že se výškoměr zbláznil i během jízdy a výška klesla nebo stoupla o nějakých sto metrů. Po většinu času a výškoměr pracoval bez chyb. Trochu mne mrzelo, že chybí vestavěný teploměr a ani nešlo připojit externí čidlo. 

Mapy na kartě

Mapu TopoCzech je měl uloženu na datové kartě - verze 2013 Standard se ještě vešla do 0,5MB paměti, verze 2017 Pro už nikoliv a bylo ji nutno nahrát na kartu. V paměti jsou uloženy i projeté trasy a další data. Zajímavý limitem bylo uložení 1000 kol (laps). Mohli jste mít v paměti 1000 aktivit s jedním kolem (lap), nebo 300 se třemi koly apod. Jakmile „došla kola“, nebylo možné aktivitu uložit.

Tip: Jak vypadá mapa Topo Czech 2017 Pro na stařičké cyklonavigaci Edge 705? Překvapivě dobře

S počítačem navigace komunikovala výhradně pomocí kabelu miniUSB a tímto portem se i dobíjela. V době, kdy neexistoval deník Connect, bylo možné záznamy trasy kopírovat přímo z vnitřních složek a importovat, případně připojit aplikaci BaseCamp (MapSource) a trasy ukládat sem. Tato aplikace se mimochodem používala i pro import trasy pro navigaci.

Parádní stroj

Výdrž Edge 705 byla podle dnešních měřítek někde na průměru, na počátku šlo o nějakých 15 hodin, časem spadla až nějak k desítce. Stále ale vydržela dvě až tři běžné jízdy, což mi bohatě stačilo. K navigaci bylo možné připojit čidla tepu, rychlosti a kadence, a to standard ANT+; to je rozdíl oproti Edge 605, který tuto možnost neměl. 

Na tuto navigaci fakt vzpomínám rád. Jednak jsem s ní jezdil nějakých devět let, jednak byla maximálně spolehlivá a až na ulomenou čepičku joysticku, který jsem si nechal v servisu vyměnit, pracovala celu dobu bez problému. Nakonec jsem v roce 2017 vyměnil v rámci pozáručního servisu za navigaci Edge 1030, kterou mám dodnes. 

Tip: Srovnání při jízdě: Edge 820, Edge 705 a hodinek Vivoactive HR

Základní parametry

  • Rozměry: 51 × 109 × 25 mm
  • Hmotnost: 105 g
  • Rozlišení displeje: 176 × 220 px.
  • Úhlopříčka displeje: 2,2"
  • Typ displeje: nedotykový, barevný, transreflexní
  • Kompas: ano 
  • Mapy: TopoCzech 
  • Slot pro paměťovou kartu: ano 
  • Vestavěná paměť: 0,5GB, až 1000 kol (laps)
  • Smart notifikace: ne
  • Wi-Fi: ne
  • Satelitní signál: GPS
  • Voděodolnost: IP x7 (ponoření na 30 minut do hloubky 1 metr)
  • Baterie: výdrž až 15 hodin
  • Držák na kolo: 2× základní na gumičku 
  • Příslušenství: hrudní pás, čidlo rychlosti a kadence