Recenze cyklonavigace Edge Explore 2: Základní model s velkým displej a za super cenu. Řadě lidí postačí
Hlavní záložky
Když Garmin v roce 2022 uvedl na trh základní cyklonavigaci Edge Explore 2, cíleně jsem ji ignoroval. Pro mě nepřinášela nic zajímavého, prostě jen osekaný model Edge 1040 o řadu tréninkových a pokročilých funkcí. Jenže s tím, jak Garmin ukončil model Edge 130 Plus, který byl pro mě rovněž nezajímavý, se Edge E2 stal nejlevnějším modelem pro ježdění na kole. A podle prodejce z obchodu Pulsmetry.cz je o něj hodně velký zájem.
Tip: Cyklonavigace Edge Explore 2 přichází s nekonečnou výdrží. Podporuje nabíjení z držáku
A já se nedivím. Dá se koupit za šest tisíc korun, oproti Edge 130 Plus má výrazně větší displej, barvy, dotyk a mapy. Design i barevné provedení vychází z Edge 1030 a displej je dokonce větší než na Edge 540 a 840 – 3“ místo 2,6“, a to se na mapě prostě pozná. Garmin ji prezentuje jako turistickou navigaci, nikoliv jako sporttester. Co tedy umí a neumí?
Cyklonavigací Edge Explore 2 zapůjčil k testu obchod Pulsmetry.cz.
Rozdíl oproti Edge 1040
Protože jsem o modelech Edge 540, 840 a 1040, stejně jako 1050, psal velmi podrobně, nehodlám se tu nějak rozvášňovat. Explore 2 má totiž stejné prostředí, stejná nastavení, stejně se ovládá. Stejně jako E1040 nemá tlačítka, ale jen dotyk, čili v menu či v datových obrazovkách se pohybujete pouze dotykem. Tlačítka tu jsou tři a slouží pro zapnutí a vypnutí, start aktivity a nové kolo (lap).
Nepřehlédněte recenze
Než se vrhnu na samotný text, uvádím souhrn, co má Edge 1040 navíc, ať je jasno:
- větší displej
- možnost solárního dobíjení
- podpora pro Strava Live Segment
- strukturované/stahovatelné tréninky
- vícepásmové/dvoufrekvenční GPS/GNSS
- více profilů aktivit (jízdy), Edge Explore 2 max. tři
- spousta různých metrik tréninkové zátěže
- stamina (výdrž)
- Power Guide
- Cyklistická dynamika
- Cyklistická úroveň
- synchronizace přes WiFi
- podpora řazení ANT+ Gear Shifting a také vlastní podpora řazení Shimano Di2
- rozšířený režim zobrazení (pro zobrazení displeje hodinek)
V podstatě jde tedy o tréninkové funkce, Explore 2 je totiž zařízení koncipované jako turistická navigace. A tomu odpovídá i cena – 5 990 Kč v běžném prodeji. Což je paráda na to, co umí.
Produkt k testu zapůjčil obchod Pulsmetry.cz.
Ovládání na pohodu
Kdo někdy měl v ruce dotykový Edge, bude se tu cítit jako doma. Na úvodní obrazovce najdete volbu profilu aktivity, které jsou jen tři a nelze přidat další – indoor, silniční a offroad (MTB). Následuje přehled poslední aktivity, případně posledně uložená trasa, kterou chcete jet. Dále jsou tu doplňky jako u mobilního telefonu, jako počasí, historie, minuty intenzivní aktivity apod.
Prostředí mi přijde celkově rychlejší než na E1040, a to jak při pohybu v menu, tak při jízdě. Důvodem může být, že Edge E2 nemá řadu metrik a celkově jde o jednodušší model. Chybí například Stav tréninku, což může vadit těm, kdo tuto metriku používají (ale o tom až dále). Najdete tu ale Východ a západ slunce, Minuty intenzivní aktivity, VO2max či Fitness age (věk podle kondice).
Další doplňky jsou dostupné po gestu stáhnutí shora obrazovky, kde se nachází stejně stavový řádek. V něm vidíte stav nabití baterie, sílu GPS signálu, ikony senzorů, které máte spárované (pokud blikají, tak jsou vyhledávány, pokud svítí, jsou připojeny), teplotu a čas. Důležité je, že tyto doplňky jsou dostupné odkudkoliv – ať už z menu, z nastavení či z aktivity. Prostě si je stáhnete dolů jako na telefonu.
Povedený design
Jak už jsem zmínil na začátku, E2 mi nejvíce připomíná starší model Edge 1030 s efektním bílým tělem a černý okraje okolo displeje. Solární dobíjení tu nemáme, takže nekazí design. Displej má již zmíněnou velikost 3“, což je méně než u Edge 1040, ale více než u Edge 540/840. I když jde jen o rozdíl 0,5“, displej E1040 působí v reálu o kus větší než na papíře. O trošku menší je i rozlišení, 240×400 místo 282 × 470 px; jemnost displeje (dpi) tedy stejná.
Odlesky dotykového displeje jsou na stejné úrovni jako u Edge 1030/1040 bez soláru. Asi nejhorší je to za podmračeného počasí, kdy na displej nesvítí slunce, a kdy se na něm lesknou mraky a odráží okolní stromy. Je to někde na úrovni Fénixů s Gorillou, výhodou ale – naštěstí – jsou výrazně větší zobrazená data, která jsou i přes odlesky celkem slušně čitelná.
Na zadní straně je standardní bajonet pro připojení k držáku, základní model jej má plastový, dražší provedení pak s piny pro připojení externí baterie. Díky tomu můžete jednak připojit externí baterii, jednak Edge dobíjet z elektrického kola, které tuto podporu má. Dobíjení jako takové je přes kabel USB-C, což je stejné jako u dalších modelů.
Podsvícení: Kde je automatika?
Zásadní nevýhodou je absence automatického podsvícení. To jednak znamená, že musíte vybrat z hodnot 0-100 % a ta bude nastavená, ať jsou světelné podmínky venku jakékoliv, ale hlavně nemůžete nechat podsvícení zapnuté neustále kvůli výdrži. Displej se tak rozsvítí jen při nějaké interakci, ať už od uživatele nebo při nějaké hlášce, jako překážka na trase nebo navigační instrukce.
U vyšších modelů se oproti tomu oproti tomu nastavíte automatiku a vypnete vypínání podsvícení. Většinu času bude díky automatice podsvícení vypnuté, ale stačí, abyste vjeli do lesa nebo když se zešeří, kdy se podsvícení zase aktivuje. A hlavně jeho úroveň se nastaví podle toho, jaké jsou venku světelné podmínky. V lese více, v noci méně apod. Zkrátka se o nic nestaráte.
Na Explore 2 je kvůli výdrži vhodné mít podsvícení přes den podsvícení vypnuté a v noci nebo za šera jej ručně zapnout. Jenže když jej máte přes den vypnuté a vjedete do lesa, kde je fakt šero, na displeji neuvidíte prakticky nic. Když jsem měl vedle sebe Edge 1040 a Explore 2, fakt se s E1040 jelo daleko lépe a bylo to pohodlnější, tedy pokud tedy není celá trasa na denním světle, kdy je to srovnatelné.
Když jsem mimochodem zapomněl podsvícení vypnout a měl jsem nastavené 60 % (a na denním světle to poznáte, že je aktivní), při navigaci a zapnuté mapě jsem přišel během necelé hodiny o 8 % baterie. Jakmile jsem podsvícení vypnul, bylo to výrazně lepší, skoro o polovinu. Zkrátka je to stejné jako s hodinkami, v šeru a v noci nevidíte nic a podsvícení si musíte aktivovat dotykem. Jenže tím skočí E2 do menu, takže je potřeba další dotyk pro návrat zpět.
Je to asi nejzásadnější negativum tohoto modelu.
Jednoduché jízdní profily
V každém profilu si můžete nastavit jiné obrazovky a metriky. Pro každý profil se pak počítají statistiky počtu ujetých kilometrů, takže vidíte, kolik jste najezdili na trenažéru, po silnici nebo terénem. Jednotlivý profil může odpovídat buď profilu tratě, nebo použitému kolu – záleží na vás. Je trochu škoda, že profilů není více, ale většině lidí to bude stačit.
Profily umožňují kromě nastavení datových obrazovek změnit několik dalších parametrů:
- detekce stoupání (ClimbPro)
- nastavení upozornění a výzev v případě nějaké události (tepovka, jídlo, vzdálenost…)
- pauza při zastavení a časovač
- možnosti navigace
- satelitní systémy (ty je pak možno přepínat i při jízdě)
Před každou jízdou si pak vybíráte patřičný jízdní profil. Navigace bohužel neumí SatIQ, můžete si nastavit jen samotnou GPS nebo více systémů. Já to mám tak, že pro silniční cyklistiku (gravel) mám jen GPS, pro offroad/MTB pak více systémů.
Datová pole a obrazovky
Maximem je deset standardních polí, můžete si ale navolit prakticky libovolnou kombinaci od jednoho pole po maximum. Pokud si chcete dát graf výkonu a tepovky, hodí se rozložení osmi datových polí s tím, že dvě jsou od kraje do kraje. Toto rozložení se líbí mě. Jako jedno pole pak mám My Edge 2 od Stanislava Bureše z Connect IQ, které mám jako hlavní obrazovku.
Bohužel, podařilo se mi jej nainstalovat až po několika dnech používání, zpočátku se ne instalace ne a ne povést; spíš náhodou jsem o to pokusil později znovu a teprve pak to prošlo. Toto pole má ale stejné rozložení a možnosti jako na Edge 1040, zatímco na Edge 540 a 840 jsou zonrazená data kvůli menšímu displeji hodně omezená. Na nich má například jen tři datová pole v dolní části místo šesti, a to je fakt málo. Zkrátka větší displej je pro mě v tomto ohledu zásadní plus.
Nepřehlédněte: Datové pole My EDGE 2 nově se sílou a směrem větru a indikací solárního dobíjení
Stejně tak mapa zobrazí větší plochu než Edge 540/840 ve chvíli, kdy se nechávám navigovat. V horní části jsou navigační instrukce, následuje mapa, výškový profil trasy, pokud si jej zapnete a až čtyři datová pole. Ve chvíli, kdy mám výškový profil, používám dvě pole, ale když jedu bez navigace, zapínám si někdy čtyři. A musím říct, že oproti hodinkám je to prostě super.
Tip: Konečně! Cyklonavigace Edge umí zobrazit čtyři datová pole na obrazovce s mapou
Když jedete do neznáma
Explore 2 podporuje plnou navigaci, a to jak po trase, kterou si naplánujete předem buď v Connectu nebo třeba v Mapy.cz, ale také přímo v navigaci – vyberete si místo na mapě či bod zájmu. Nechybí ani možnost se vrátit na start, a to stejnou cestou nebo nejkratší možnou. Zkrátka navigace nebyla nijak ochuzena a díky dotyku se můžete snadno posunovat i po mapě.
Trochu omezením je nemožnost nastavit, abych vypnul pípání u navigačních instrukcí, ale současně mi zůstaly další zvuky. Navigační pípání je fakt nepříjemné, zvlášť, když navigace pípá co pár sekund. Naštěstí radar zůstane aktivní, což je stejné jako u Edge 1040. Navigační instrukce si můžete zobrazit i na samostatnou obrazovku, kde vidíte lépe i tvar křižovatky, ale já raději mám neustále zobrazenou mapu.
Explore 2 má jen 16 GB paměti, což naštěstí pro uložení mapy celé Evropy stačí. Je rozdělena na tři části, takže můžete část, kterou nepotřebujete, a nahrát si jiný region mimo Evropu. V mé verzi jsem měl navíc mapu TopoCzech 4, nicméně pokud si E2 koupíte nyní, dostanete automaticky TopoCzech 5. Ale i starší verze mi pro ježdění postačuje.
Stoupání s ClimbPro
Garmin ponechal v E2 funkci ClimbPro, která je nadmíru užitečná. Ta je určená pro analýzu všech zásadních stoupání na naplánované trase – ukáže zbývající vzdálenost, zbývající stoupání, aktuální stupeň stoupání, nadmořskou výšku a průměrný stupeň stoupání. Na grafu pak vidíte profil stoupání s barevně odlišenými sekcemi, každá znamená jiný stupeň.
Před stoupákem Edge ukáže upozornění „Stoupání“ a na to zobrazí obrazovku s ClimbPro, ať už jste měli zobrazené cokoliv. Pokud chcete obrazovku zrušit, normálně ji gestem odsunete do strany. Bohužel, často bývá stoupání před odbočkou, takže ne vždy to automatika člověka potěší. Často automatické zobrazování vypnu a přepínám na ClimbPro, jen když opravdu potřebuju.
Součástí funkce ClimbPro je také seznam všech stoupání na trati – víte tak, kolik kopců vás po cestě čeká. Ke každému je uvedena zbývající vzdálenost, průměrné stoupání, délka a vystoupané metry. Zatímco obrazovka aktuálního stoupání je aktivní jen v případě probíhajícího stoupání, druhá obrazovka s přehledem je vidět neustále; tedy pokud máte funkci ClimbPro aktivní.
Jen dodávám, že Edge Explore 2 nemá pokročilejší ClimbPro freeride, které vyhledává stoupání v okolí, stejně jako neumí automaticky zapnout ClimbPro ve chvíli, kdy najdete na nějaký kopec. To umí jen vyšší modely. Zkrátka zde to funguje jen tehdy, pokud máte aktivní navigaci. A proto jsou i mapy pro Explore 2 méně náročné na místo, protože neobsahují dostatečná stoupací data – a mapa Evropy se tak vejde celá (oproti Edge 540).
Nepřehlédněte: Kompletní přehled ClimbPro: Při navigaci po trase, freerideové stoupáky. Hodinky a cyklonavigace
Výkon a tréninkové metriky
Edge Explore 2 je turistická navigace, která postrádá pokročilé tréninkové funkce. Nenajdete tu například vůbec Stav tréninku, v aktivitě se neukáže zátěž, aerobní a anaerobní tréninkový efekt, chybí Stamina, MTB dynamika atd. Co ale E2 umí, je podpora výkonu – můžete si ji spárovat s měřiči výkonu v pedálech a nechat si tak určit VO2max, což je rozhodně fajn.
Trochu mi ale chybí datové pole zhodnocení výkonu, čili sice vidíte, za kolik jedete, ale už nevíte, jaký to bude vliv na vaši VO2max po skončení aktivity, a nemůžete tak ovlivnit svoje dupání – zda máte přidat, či zda to nemusíte tolik honit. Zajímavé ale je, že po uložení aktivity se ukáže v mobilním deníku Connect celková zátěž (ale už ne na webu) a ta se započítá do vašeho Stavu tréninku.
Docela mě překvapilo, že se kvůli absenci tréninkového efektu neurčí zaměření zátěže a v mobilním deníku Connect se neukáže barva modrá, fialová nebo oranžová, ale taková neutrální. Ale když se poté aktivita načetla do hodinek, tak už se přiřadí správně, čili interně se imho tréninkový efekt nějak počítá. Každopádně máte-li hodinky sledující vaše metriky, tak na základě zátěže a výkonu vám bude fungovat jak Stav tréninku, tak třeba Skóre vytrvalosti.
Mimochodem, Edge E2 nabídne i základní tréninky, například závod v dřívější aktivitě, či nastavení cílů jako průměrka či vzdálenost. Nicméně už si nemůžete nahrát žádné tréninky z Connectu, natož vytvořit nějaké strukturované. To je výsada vyšších modelů a zde to ani nikdo nečeká.
Všechny potřebné snímače
Explore 2 dokáže připojit celkem dost snímačů, od základních jako rychlost a kadence, hrudní pás HRM (nebo jiné modely), světla, radar Varia až po výkon v pedálech nebo klikách, elektrické kolo a Shimano e-bike, trenažér a teplotní čidlo Temp. Nechybí ani propojí se satelitním komunikátorem inReach či kamerou Virb. Zkrátka paleta je fakt skoro plná, nepřišel jsem na nic, co by mi chybělo.
Super je přítomnost radaru, který považuju za zásadní pro ježdění po silnici. Je to jediný zvuk, který vám zůstane, když si ty ostatní vypnete. U radaru totiž lze ovládat zvuky zvlášť, a to přímo v nastavení radaru ve snímačích. Pokud si připojíte i světla, můžete je standardně ovládat z horních doplňků. Bohužel kvůli absenci senzoru okolního světla nemohou fungovat v automatickém režimu na základě okolního osvětlení, což může být trochu omezení.
Další podrobnosti: Bezdrátové snímače a příslušenství pro běh a cyklistiku: Dynamika běhu, tepovka, výkon, světla, radary
Dostatečná výdrž
Při uvedení tohoto modelu mě překvapila nízká udávaná výdrž, jen 16 hodin. Zatímco u jiných modelů má Garmin k dispozici tabulku s přehledem výdrží v různých situacích, tady chyběla. A jak se mi potvrdilo při testech, těch 16 hodin je v náročnějším použití při navigaci, v tom běžném vydrží klidně i dvojnásobek.
Při aktivní navigaci, zobrazené mapě zhruba polovinu času a všech systémech si navigace vzala po pěti hodinách jízdy 28 %. A to bylo necelou první hodinu zapnuté podsvícení na 60 %; za tu dobu ubylo cca 8 %. Pak už se výdrž snížila na cca 5 % za hodinu, což by znamenalo výdrž okolo 20 hodin. Tehdy byl připojen hruďák, snímač rychlosti, výkonu a elektrokolo.
Když jsem pak jezdil jenom s daty bez mapy, činila spotřeba okolo 3 % za hodinu, opět se všemi systémy. A když jsem si pak dal jízdu jen s GPS a občas se kouknul na mapu, abych se neztratil, byla to dvě procenta. V závěru jsem ještě zkusil mít aktivní jen GPS, ale navigaci s mapou po celou dobu a to si Edge vzal 6 % za hodinu. U těchto jízd jsem měl připojený pouze snímač rychlosti a hruďák.
Zkrátka s navigací by měl Explore 2 vydržet okolo udávaných 16 hodin, což by mělo stačit na dva celodenní výlety. A bez navigace vydrží dvojnásobek, což je úplně v pohodě. Více, než mi kdysi dával větší model Edge 1030.
Ne každý potřebuje to nejlepší
Přestože já sám bych tuto tento model nepoužíval, protože mu chybí standardní metriky, které pro svoje ježdění a testy potřebuji, má naprosto skvělý poměr ceny a výkonu. Jsou tu všechny zásadní možnosti navigace a připojení senzorů, solidní výdrž, a hlavně velký displej, který zobrazí plné datové pole My Edge 2, stejně jako pořádný kus mapy i při zapnutí další údajů.
Potěší také možnost připojení radaru či senzorů výkonu, zkrátka pro běžné ježdění naprosto dostačující. A pokud máte i hodinky, tak se i ta zátěž propíše do vašich metrik. Ale primárně jde o turistický model za šest tisíc, a tak je nutné se na něj dívat. A já se nedivím tomu, že si jej řada lidí koupí raději než Edge 540 nebo 840, které pro běžné ježdění jsou až zbytečně moc vybavené a mají i menší displej.
Základní parametry
- Rozměry: 55 × 105 × 22 mm
- Hmotnost: 104 g
- Rozlišení displeje: 240 × 400 px
- Úhlopříčka displeje: 3"
- Typ displeje: dotykový, kapacitní
- Držák na kolo: 2× obyčejný, za příplatek dobíjecí
- Kompas: elektronický ze signálu GPS (funguje jen při pohybu)
- Voděodolnost: IP x7 (ponoření na 30 minut do hloubky 1 metr)
- Baterie: výdrž až 16 hodin (24 hodin v úsporném režimu)
- Mapy: Cyklomapa Evropy + mapa TopoCzech
- Slot pro paměťovou kartu: ne
- Konektor pro připojení k PC: USB-C
- Vestavěná paměť: 16 GB
- Smart notifikace: ano
- Wi-Fi: ne
- Cena: 5 990 Kč (běžná)
Plusy
- nízká cena
- velký displej
- kompletní navigační funkce
Minusy
- chybí pokročilé tréninkové funkce
- absence automatického podsvícení
Diskuse k článku (13)