Propadli jsme nositelné elektronice? Jaké hodinky mezi uživateli vedou a proč si je pořizují?

24.11.2022
Pár dnů na to, co jsem publikoval článek o své závislosti na hodinkách, přišla tiskovka o tom, jak si je Češi stále více pořizují. A Garmin patří mezi oblíbené značky...
Hodinky Garminu

Stále více lidí si pořízuje chytré a sportovní hodinky, Garmin patří mezi oblíbené značky


Následující jsem nijak neupravoval, publikuji jej tak, jak dorazil z tiskového oddělení CZC. Jen byl místy trochu zakrácen.

Přibližně 54 % Čechů má doma nositelnou elektroniku, která umožňuje sledovat zdravotní data a mezi její hlavní funkce patří motivace uživatele k aktivnímu životnímu stylu. Dalších skoro 30 % lidí o pořízení uvažuje. Fakt, že kategorie chytré nositelné elektroniky je stále na vzestupu, dokazuje průzkum, kterého se účastnilo celkem 4 402 zákazníků CZC. Mezi respondenty bylo téměř 80 % mužů a největší část, přibližně polovina oslovených, spadá do věkové kategorie 36 až 55 let. 

Průzkum ukázal, jak velké oblibě se mezi Čechy těší kategorie chytrých hraček, které mají motivovat uživatele k pohybu a mnohdy dokáží také monitorovat a vyhodnocovat nejrůznější zdravotní funkce. Prvotní éra chytrých náramků je již minulostí a na jejich místo nastoupily hodinky. Ty má dnes již skoro 44 % oslovených, náramek vlastní jen asi 12 % a 3 % Čechů vlastní obě zmíněné varianty. O neustále se rozvíjející popularitě svědčí fakt, že dalších 7 % respondentů si chce chytré hodinky nebo náramek pořídit v nejbližší době, a celých 22 % o nákupu alespoň občas uvažuje.

Tip: Život bez hodinek: Jak se zbavit závislosti aneb Trochu krutý, ale zajímavý experiment

Proč si Češi chytré hodinky pořizují?

Fitness a zdravotní funkce nejsou zdaleka jedinou motivací k pořízení chytrých hodinek. Vůbec nejčastějším důvodem nákupu chytrých hodinek (přes 56 %) je zdánlivě méně podstatná funkce, a sice notifikace příchozích hovorů a zpráv a s tím související větší pohodlí, protože uživatelé nemusí neustále vytahovat telefon. Většina oslovených však uvedla více důvodů k pořízení a za vyšším pohodlím následuje v těsném závěsu monitoring zdraví (skoro 54 %) a využití při sportovních aktivitách (téměř 53 %). 

Žebříček oblíbenosti značek chytrých hodinek vede v České republice momentálně Apple – jeho hodinky má víc než 19 % oslovených, na paty mu ale velmi těsně šlape Samsung a Garmin, posledně jmenovanou značku preferují hlavně aktivní sportovci. Významný podíl na českém trhu mají však i další značky jako Amazfit, Xiaomi či Huawei. Zda se toto pořadí změní po další vlně nákupů, která je podle všeho těsně před námi, ukážou následující měsíce.

Nevyužitý potenciál

Překvapivě velká část uživatelů si uvědomuje, že nevyužívá všechny dostupné funkce svých elektronických pomocníků – přes 43 % uvedlo, že potenciál svých chytrých hodinek či náramků pravděpodobně nevytěžují naplno. Asi 18 % majitelů hodinek a náramků přiznává, že je vlastně nosí méně, než by měli, a hodinky často leží doma. Naprostá většina uživatelů (77 %) si myslí, že využívají jen to, co skutečně potřebují. Přitom mnoho z nich další užitečné funkce ani nezná. Víc než 10 % respondentů přiznalo, že se těžko orientují v nabízených funkcích či nastaveních a hodinky jsou pro ně příliš složité.



Tagy: