Tohle je velký: Strava zažalovala Garmin a požaduje, aby přestal prodávat svoje produkty

2.10.2025
V rámci žaloby požaduje, aby Garmin přestal prodávat v podstatě všechny své fitness a outdoor hodinky a cyklistické navigace Edge. Navíc žádá odstranění řady funkcí v Garmin Connect. Detaily a podrobnosti
Sport o ničem?

Strava žaluze Garmin kvůli dvěma malichernostem. Proč?


Následující text pochází z webu DC Rainmakera, který jsem přeložil a zestručnil (pomocí AI nástrojů). Celý jej najdete tady včetně včech detailů, doplňujících obrázků atd. Určitě doporučji si ho přečíst, řadu detailů jsem vynechal, protože bez obrázků by asi nedávaly smysl.

Čtěte dále: Strava Just Sued Garmin: Demands Garmin Stop Selling Devices 

Poznámka: Snad mi DCR promine, že jsem ho takto vycucnul, ale řada médií publikovala jen pár řádků, ze kterých není jasné vůbec nic...


Strava tvrdí, že Garmin porušuje dva patenty – jeden se týká segmentů a druhý tzv. heatmap (heatmapy ukazují, kudy nejčastěji lidé běhají, jezdí na kole nebo chodí). Dále Strava tvrdí, že Garmin porušil Master Cooperation Agreement (hlavní dohodu o spolupráci) z roku 2015 mezi oběma společnostmi, aby si vyvinul vlastní funkci Garmin Segments.

Možná si říkáte: Garmin má vlastní segmenty? Ano, má. Představil už na začátku roku 2014 v Connectu a na vybraných zařízeních (prvním byl tuším Edge 1000), tedy ještě předtím, než Garmin a Strava společně spustili Strava Live Segments v roce 2015. Je to tak, mluvíme o funkci staré 11 let, kvůli které je teď Strava nyní dělá „ofuky“. Funkci, o které dnes prakticky nikdo nemluví a jen málokdo ji skutečně používá.

Tip: Segmenty Strava Live: Trénujte sami proti sobě na oblíbených cestách a trailech

Druhý patent, který má Garmin údajně porušovat, se týká zobrazování a generování heatmap. Tento patent (respektive sada patentů) byl původně podán v roce 2014 (a udělen v roce 2016), přičemž další přihlášky přibývaly v následujících letech a většinou byly schváleny asi rok poté. Strava proto tvrdí, že „utržila škody, včetně ztráty příjmů a obchodních příležitostí, oslabení konkurenční odlišnosti a síťových efektů, poškození dobrého jména a nespravedlivých zisků Garminu.“ 

Lze heatmapy vůbec patentovat?

Jedna část žaloby ohledně heatmap se vztahuje k jednomu klíčovému patentu, u kterého Strava tvrdí, že ho Garmin porušil (patent č. 9297651), a k jednomu doplňkovému patentu (9778053). Oba pokrývají to, co Strava nazývá „generování map uživatelských preferencí aktivit“Zjednodušeně řečeno jde o vytváření mapy, která ukazuje, kde lidé cvičí, na základě dat z jízd, běhů a dalších aktivit jiných uživatelů.

Pro ilustraci je tu i přesná formulace patentu:

„Je popsáno generování map uživatelských preferencí aktivit, zahrnující: shromažďování množiny aktivit uživatelů zaznamenaných různými GPS zařízeními; určení mapy uživatelských preferencí alespoň částečně na základě analýzy této množiny aktivit, která agreguje uživatelská data do základní mapy; a určení jednoho nebo více navržených tras mezi uživatelem zadaným počátečním a koncovým bodem alespoň částečně na základě mapy uživatelských preferencí.“

Garmin začal začleňovat heatmapy do platformy Connect již na počátku roku 2013. Zpočátku byly tyto mapy dostupné v amerických městech, následně došlo k jejich rozšíření i do dalších oblastí. V červnu 2013 navíc publikoval New York Times vlastní webovou stránku s heatmapou, která je funkční dodnes. Web Garminu tehdy nabízel také možnost zobrazovat heatmapu ve vrstvách.

Stejně tak existovala v té době řada dalších příkladů. Heatmapy a generování tras na jejich základě rozhodně nebyly vynálezem společnosti Strava, ani se nejednalo o novinku. Lze přitom zmínit i tehdejší významné hráče na trhu, jako byly MapMyRide či MapMyRun. První vlastní heatmapy Strava představila až v září 2013, kdy spustila tzv. Personal Heatmaps, tedy zobrazení heatmap založených na aktivitách konkrétního uživatele.

Jinými slovy, ve chvíli, kdy Strava tuto funkci implementovala – natož aby si na ni podala patentovou přihlášku – byly heatmapy již dávno běžné. Skutečnost, že na ně společnost patent skutečně získala (a to i přes to, že z jeho konkrétního znění nevyplývá nic zásadně nového), spíše odráží, jak komplikovaná a nepřehledná byla oblast softwarových patentů v průběhu let. To samé platí i pro patenty hardwarové.

 

 

Když Americký patentový a známkový úřad (USPTO) uděluje patent, vychází z podané přihlášky a zároveň se snaží nalézt příklady tzv. „prior art“, tedy již existujících řešení, která by mohla platnost patentu zpochybnit. Nebo také posoudit, zda je samotná myšlenka natolik zjevná, že ji nelze patentově chránit. V tomto případě je rozsah existujících řešení poměrně široký, a proto je překvapivé, že patent byl vůbec udělen.

Asi se do toho nechci víc zamotávat, každopádně Strava má pocit, že ji Garmin v tomto ohledu zásadně poškozuje.

Segmenty aneb soutěžení s ostatními

Další oblastí sporu je patent na segmenty Strava. Ten je upřímně řečeno ještě podivnější. A to zejména proto, že – podobně jako u prvního patentu – Garmin a Strava na této funkci spolupracovali už celé desetiletí. Obě společnosti byly mimořádně úzce propojeny a Garmin byl pro Stravu po tuto dobu nejbližším a nejdůležitějším partnerem.

Garmin tehdy dokonce uvažoval o akvizici Stravy, nakonec však dospěl k závěru, že by to nebylo účelné. Ze spolupráce totiž získával vše, co potřeboval (včetně přednostního zacházení), a to bez nákladů a komplikací spojených s akvizicí. Ostatně, zejména v té době tvořili uživatelé Garminu většinu platících předplatitelů Stravy, a proto bylo v nejlepším zájmu Stravy udržovat Garmin i jeho uživatele spokojené.

Tento patent v zásadě pokrývá samotný koncept segmentů Strava. Patent č. 9116922 byl podán 31. března 2011 a udělen o několik let později, 25. srpna 2015. Oficiální definice segmentu v patentu zní následovně (zní to hrozně, ale to je prostě překlad právničiny):

„Je popsáno definování a párování segmentů. V některých provedeních zahrnuje definování a párování segmentů přijetí uživatelsky definovaného segmentu prostřednictvím vstupu do uživatelského rozhraní a určení odpovídajícího výkonu (například s využitím dat z GPS) k tomuto segmentu pomocí procesoru. V některých provedeních data spojená s výkonem zahrnují jedno nebo více z následujícího: tepovou frekvenci, rychlost, čas a výkon. V některých provedeních definování a párování segmentů dále zahrnuje uložení dat souvisejících s odpovídajícím výkonem k segmentu. V některých provedeních je uživatelsky definovaný segment založen alespoň částečně na nahraných GPS datech. V jiných případech je založen alespoň částečně na vybraných bodech v mapové aplikaci.“

Strava nicméně tvrdí, že v roce 2014 Garmin zkopíroval funkci Strava Segments a integroval ji do své platformy. Upřímně řečeno, toto je pravda a moc to nelze rozporovat. Nicméně podstata segmentů už existovala dávno před Stravou jako myšlenka soutěžit na konkrétním úseku, například při stoupání do kopce na čas, samozřejmě existovala již dříve (příkladem může být vrchařský dres na Tour de France).

Patenty se však nezaměřují pouze na samotné nápady, ale na jejich technickou implementaci. V tomto případě jde například o to, jak jsou určeny „brány“ k zahájení segmentu, jak jsou zpracovávány GPS body a podobně. Každopádně Garmin představil svou funkci Garmin Segments v rámci Connectu spolu s cyklopočítačem Edge 1000 v červnu 2014.

Následně ji během zbytku roku rozšířil i na další zařízení. Součástí Garmin Connect tehdy byla například i funkce žebříčků. jenže o o tuto novinku nebyl výrazný zájem – uživatelé chtěli především segmenty Strava. Proto dne 8. dubna 2015 obě společnosti podepsaly dohodu o implementaci funkce Strava Live Segments přímo do zařízení Garminu:

„Aby mohli uživatelé Garminu využívat segmenty v kvalitě odpovídající standardům Stravy, obě strany spolupracovaly a 8. dubna 2015 uzavřely dohodu MCA. Tato dohoda – podepsaná společnostmi Garmin, Ltd. a Strava – umožnila Garminu využívat definované ‘Strava Segments’ výhradně k implementaci uživatelského prostředí stanoveného v příloze A této smlouvy.“

Šlo o součást tzv. Master Cooperation Agreement (MCA), který obě společnosti uzavřely. Zajímavé je, že žaloba zmiňuje konkrétní ustanovení této dohody, jež zakazuje Garminu zobrazovat Strava Live Segments současně s Garmin Segments. Upřímně řečeno, to bylo pravděpodobně správné rozhodnutí, jinak by vznikl značný chaos.

Na základě této dohody se pak začala funkce Strava Live Segments šířit i do zařízení dalších výrobců, například do cyklopočítačů Wahoo a mnoha dalších. Všechna tato zařízení však pro fungování vyžadovala prémiové předplatné Strava - aby z toho Strava něco měla, logicky. 

Následující pasáž žaloby je však ještě zajímavější:

„Navzdory jasně stanoveným omezením dohody MCA Garmin rozšířil své aktivity daleko za rámec této smlouvy. Vytvořil, značil a plošně nasadil segmenty pod značkou Garmin mimo zkušenost vybudovanou Stravou a nabízel je i ne-Strava uživatelům; umožnil soutěžení v segmentech a žebříčky napříč Garmin Connect (web a mobilní aplikace) i na zařízeních; a zobrazoval výsledky segmentů nezávisle na omezeních stanovených v příloze A.“

Strava tím tvrdí, že Garmin měl přestat rozvíjet své vlastní Garmin Segments a využívat pouze Strava Segments. Podle Stravy dohoda MCA omezovala Garmin v tom, aby dále rozšiřoval své vlastní segmenty na další zařízení. Připomeňme, že k těmto událostem došlo před deseti lety a Strava se rozhodla bránit soudní cestou až nyní. Proč?

Ať už to však bylo jakkoli, je zřejmé, že segmenty v podání Garminu se za tu dobu rozhodně nestaly významně úspěšnou funkcí. Stejně tak se od roku 2015 v této oblasti v podstatě nic nezměnilo – Garmin nabízí možnost využívat segmenty na všech svých zařízeních, ať už jde o Strava Segments, nebo Garmin Segments. A Strava proti tomu po celé jedno desetiletí nic nenamítala.

Až teď: „Garmin získal od Stravy omezené oprávnění implementovat Strava Segments do svých zařízení; toto oprávnění však využil k tomu, aby funkce detailně prostudoval, důkladně zkopíroval a následně je vydal jako vlastní funkce Garmin. Garmin odmítl opakované pokusy Stravy řešit porušení práv neformální cestou, čímž Stravu donutil postavit se věci čelem a podat žalobu na ochranu svých patentovaných vynálezů.“

 

Zákaz prodeje a stažení funkcí

To všechno samozřejmě vyvolává mnoho otázek – jednak ohledně samotného případu, ale i vztahu mezi oběma firmami. Nejprve se však podívejme na to, co Strava uvádí ve svých podáních k soudu:

„Strava poskytla písemné oznámení o porušení a porušení smlouvy nejpozději 30. června 2025 a znovu v červenci 2025, přesto Garmin pokračoval ve svém jednání a způsobil Stravě další škody. Garmin si navíc musel být vědom díky spolupráci se Stravou a MCA z roku 2015, že alespoň technologie segmentů Stravy byla chráněna právy duševního vlastnictví Stravy. Přesto Garmin technologii Stravy dále využíval způsoby, které Strava nikdy nepovolila ani nelicencovala.“

Jinými slovy: V červnu 2025 Strava oficiálně upozornila Garmin, že se jí nelíbí služba Garmin Segments, a poté znovu 25. července 2025. 

Strava dále uvádí: „Porušování ze strany žalovaných bylo a nadále je úmyslné. Navzdory znalosti patentu ’053 a vědomí jeho porušování nejméně od 25. července 2025 žalovaní úmyslně nebo bezohledně pokračovali v porušujících činech, čímž činí tento případ výjimečným a odůvodňují zvýšené odškodnění a přiznání přiměřených nákladů na právní zastoupení podle 35 U.S.C. §§ 284–285.“

A od tohoto bodu Strava žádá soud, aby Garminu zakázal prodávat jakákoliv zařízení s funkcemi Segmentů či heatmap (což v praxi znamená prakticky všechna fitness zařízení):

„Strava má proto nárok na trvalý soudní zákaz, který žalovaným zakáže vyrábět, používat, nabízet k prodeji, prodávat nebo dovážet napadené implementace (a jakékoli jejich barevně zaměnitelné varianty) patentované technologie.“

„Samotné peněžní odškodnění je nedostatečné. Pokračující porušování patentu ’922 ze strany Garminu způsobuje Stravě nenapravitelné škody, včetně ztráty síťových efektů, oslabení odlišení platformy a dobrého jména, a oslabení loajality ke značce, které nelze plně změřit ani kompenzovat penězi. Existuje příčinná souvislost mezi napadenými funkcemi identifikace, párování a hodnocení segmentů a poptávkou spotřebitelů po zařízeních a službách Garminu. Strava má proto nárok na trvalý soudní zákaz, který zakáže Garminu vyrábět, používat, nabízet k prodeji, prodávat nebo dovážet napadené implementace (a jakékoli jejich barevně zaměnitelné varianty) patentované technologie, a Strava nemá k dispozici žádný jiný přiměřený právní prostředek; rovnováha újmy a veřejný zájem upřednostňují vydání soudního zákazu.“ 

Co to znamená pro nás?

Strava tímto žádá soud (a tedy Garmin), aby zastavil veškeré funkce týkající se segmentů a heatmap a aby stáhl všechna dotčená zařízení z trhu. DC Rainmaker proto vznesl dotaz na Garmin i Stravu, co by to znamenalo pro uživatele: „Přestanou fungovat propojení, funkce, synchronizace aktivit, tras atd.?“

Zatím odopověděla jen Strava: „Naše žaloba se našich dvou společností; nemáme v úmyslu podnikat žádné kroky, které by narušily možnost uživatelů Garminu synchronizovat svá data se Stravou, a doufáme, že Garmin ocení naše společné uživatele stejně jako my.“

Jinými slovy: Strava doufá, že Garmin neodpoví protiútokem. A to je docela pravděpodobné, protože Garmin obvykle nerad rozvířuje vody. Naopak – obvykle spor vyhraje (téměř pokaždé) tiše u soudu. Je tedy opravdu rozumné „šťourat do medvěda“? Před rokem Strava zvládla rozhádat API partnery a tentokrát útočí na svého nejdůležitějšího partnera – Garmin. A to kvůli něčemu dost malichernému.

Někdo by mohl namítnout, že nejdůležitějším partnerem Stravy je Apple. Jenže vztahy mezi Stravou a Applem nikdy nebyly tak úzké jako s Garminem. Strava se sice snažila v posledním roce tyto vztahy zlepšit, ale myšlenka, že žalobou na Garmin si „koupí kredit“ u Applu, je dost odvážná.

Rizika pro Stravu

Strava útočí na partnera, který prakticky nikdy neprohrává patentové spory. A navíc kvůli patentům, které možná budou zneplatněny, a kvůli věci staré 10 let. Riskují, že Garmin jednoduše odpojí API propojení Garmin ↔ Strava. A to by okamžitě znamenalo masivní odliv platících uživatelů Stravy. Proč? Kvůli jakési malichernosti. 

A nezapomínejme, že Strava má zhruba jen 26 patentů. A Garmin? Pravděpodobně tisíce. Je téměř jisté, že Strava sama porušuje některé z Garminových patentů, které by Garmin mohl použít k protižalobě. Posledních 12–14 let Garmin sice zastával postoj „na nikoho nežalujeme“, ale to se tady může změnit. Celá tahle situace zkrátka působí jako naprosto bizarní krok, který má téměř jistě šanci skončit fiaskem pro Stravu. 


Diskuse k článku (4)
Zdroj: 
DC Rainmaker


Přidat komentář



Komentáře k článku

Zpět na článek

Zlaty Apple watch, ty nikda po cloveku nic nechteli. Leda dobit :D
Vaše jméno, přezdívka: 
Tomas

Ač tedy evidentně není Connect+ žádný trhák .. možná to bude právě ten důvod a obava Stravy z budoucnosti
Vaše jméno, přezdívka: 
Radek

Garmin je sice nenazrany, ale Strava este viac. Sportujem pre zabavu, nejdem sa s nikym porovnavat, takze mi stacia Garmin statistiky, ich heatmapy a odporucane trasy ... a to vsetko v cene hardwareu, Za 50€/rok (a zjavne s tou zalobou je jej malo) sa moze Strava strcit :)
Vaše jméno, přezdívka: 
Haas

Ze Stravy jsem odešel tak před pěti lety, segmenty jsem přestal řešit (jo, pár KOMů jsem získal), ale prostě mi vadilo to prndání a porovnávání pindíků ve streamu, kolik kdo najel a kdo je větší borec. Navíc koukat na dvě platformy, zbytečný. Mám jen Garmin a naprosto happy. A udělal jsem dobře, jak vidím.
Vaše jméno, přezdívka: 
Sedan
Zpět na článek