Recenze cyklonavigace Edge 130 Plus: Prcek, co není o moc větší než hodinky

28.4.2021
Nástupce modelu Edge 130 umí díky vylepšenému hardwaru měřit bajkové metriky jako vytrvalost, obtížnost a skoky, stejně jako podporuje ClimbPro či pokročilé tréninky
Edge 130 Plus

Aktuálně nejmenší cyklonavigace Garminu na dodávaném držáku


Edge 130 Plus jsem si pořídil v podstatě jen ze zvědavosti, ne z nějaké reálné potřeby. Zkrátka mě zajímalo, co tak maličký přístroj s velikostí displeje jen o krapítek přesahující Fénix 6X umí. A není toho málo, když zvážíte cenovku 5 490 Kč. Ještě nedávno byly v nabídce modely Edge 20/25, které měly displej o velikosti 1,3" a uměly toho podstatě méně.

Nepřehlédněte: Recenze Edge 25: Základní cyklopočítač, který Garmin „zabil“ uvedením modelu Edge 130

Edge 130 Plus přitom zvládá spoustu funkcí a měření co nejvyšší model Edge 1030 Plus a dá se říct, že mu nic podstatné nechybí. Na maličkém displeji ukáže až osm datových polí, připojí všechny možné senzory, umí navigovat podle předem naplánované trasy (ale bez mapy) a vydrží přes deset hodin. Díky tomu, že je tak maličký, vypadá jako obyčejný cyklopočítač, a tak neláká kolemjdoucí ke krádeži, když si zrovna dáváte pivko na zahrádce u hospody.

K novinkám oproti Edge 130 patří následující:

  • hardwarový akcelerometr
  • detekce nehody díky novému akcelerometru
  • strukturované tréninky 
  • ClimbPro 
  • bajkové metriky plynulost, vytrvalost a skoky

Logika ovládání

Přiznám se, že nejprve jsem si musel zvyknout na úplně jiné ovládání než má Fénix 6 (potažmo Forerunner 935/945) a rovněž Edge 1030. Důvodem je jednak odlišné uspořádání menu a logika jeho ovládání, ale také jinak rozmístěná tlačítka než mají hodinky, ale i další nedotyková cyklonavigace Edge 530. Příklad budiž tlačítka nahoru a dolů, která jsou zde vpravo, zatímco u hodinek a E530 vlevo.

Celkem tu najdete pět tlačítek, vlevo je klávesa pro zapnutí a vypnutí, vpravo dvě pro pohyb nahoru a dolů, horní při podržení pak umožní vstup do menu. Dole jsou pak obligátní tlačítka pro start a konec jízdy a ukončení a začátek nového kola (lap). Edge 130 Plus nemá editovatelné profily pro různé aktivity (horská, uvnitř...), jen před jízdou si volíte typ aktivity - horská, silniční, uvnitř, ebike apod. 

To znamená, že datová pole si nastavíte jen jednou a jsou shodná pro různé aktivity s tím, že vnitřní jízda vám umožní spárování s válci nebo trenažérem, horská pak zaznamenává bajkové metriky. Další aktivity jsou pak určeny pro odlišné zařazení v rámci deníku Connect. Pokud zvolíte horské kolo, přidá se k datovým obrazovkám jedna navíc s bajkovými metrikami - obtížnost a plynulost, a to jak pro celou jízdu, tak pro aktuální kolo (lap).

Menu a nastavení

V základním pohledu nabízí E130 Plus tři obrazovky, jimiž můžete rolovat - Jízda, notifikace (po přijení k mobilu) a počasí (funguje jen s připojeným mobilem). Notifikace si můžete rozkliknout a přečíst, u počasí se můžete podívat na hodinový přehled. Je vidět aktuální teplota, denní maximum a minimum, rychlost a směr větru a pravděpodobnost srážek. Stejně jako u jiných modelů.

V hlavní nabídce pak máte stavovou lištu podobně jako na jiných modelech nebo na mobilním telefonu. Má dva řádky a zobrazuje se zde stav baterie, připojené senzory, telefon v dosahu, síla GPS signálu a čas. Pokud senzor není připojen, ikona bliká - standarní chování navigací Edge. 

Do nastavení se dostanete podržením horního pravého tlačítka. Zde si můžete editovat datová pole aktivity, přičemž kromě datových polí (až osm na jedné obrazovce) můžete mít zobrazenou slepou mapu, graf výšky, počasí, kompas (elektronický) a oznámení z mobilu. Je možné si také zapnout různé alarmy na čas, vzdálenost, srdeční tep aj. 

Funkce z pokročilejších modelů

Z novinek, které se objevily právě v tomto modelu, musím vyzdvihnout měření obtížnosti a plynulosti jízdy, stejně jako skoků - MTB dynamiky. Poprvé se tyto statistiky objevily v Edge 530 a 830, následně je dostala i navigace Edge 1030 v rámci updatu, nyní nechybí ani v hodinkách Fénix 6 (bez skoků) či právě Edge 130 Plus. A právě pro měření skoků bylo potřeba upravit hardware a přidat akcelerometr, bez nějž bychom si ani neškrtli. 

Nepřehlédněte: Obtížnost, plynulost a skoky: Jak navigace Edge a hodinky Fénix 6 měří MTB dynamiku jízdy

Důležitou funkcí je také ClimbPro. Opět se poprvé objevila v Edge 530 a 830 a následně se dostala do aktuálních modelů hodinek a cyklonavigací. O co jde? Tato funkce analyzuje naplánovanou trasu, kterou hodláte absolvovat, a vytáhne z ní všechny úseky, které se jeví jako náročnější stoupání. Jednotlivá stoupání pak ukáže na přehledném grafu nadmořské výšky.

Nepřehlédněte: Funkce ClimpPro přehledně ukazuje, kolik stoupání vás čeká a jaká budou

Senzory a příslušenství 

Díky podpoře ANT+ a Bluetooth je možné k Edge 130 Plus připojit nejrůznější externí čidla. Základním je samozřejmě hrudní pás pro sledování tepu, následuje čidlo rychlosti a čidlo kadence, nechybí ani wattmetry v pedálech. I když zde jsou určitá omezení, neukáže všechny údaje jako vyšší modely Edge. Přístroj podporuje také radary či světla Varia.

Pokud jde o vnitřní senzory, pak tu nechybí barometr pro přesnější určování výšky, zatímco kompas používá jen signál z GPS - když stojíte, směr se neukazuje. Chybí také vestavěné datové pole pro zobrazení teploty, i když teploměr přístroj má (je součástí barometru). Je to pro mne dost velké omezení, protože teplota je pro při jízdě mne naprosto zásadní. Ostatně důvody jsem podrobně zmiňoval v testu externího čidla Tempe.

Naštěstí lze doplnit datové pole s teplotou pomocí Connect IQ, bohužel z podstaty se zde teplota aktualizuje jen přibližně jednou za pět minut, což mi prostě nestačí. Absence ukazatele aktuální teploty je pro mne fakt zklamání. 

Jede jako po másle

Na srovnávací fotce s Edge 1030 na řídítkách je vidět, jak je Edge 130 Plus maličký. Ještě lépe to vynikne ve srovnání s Fénix 6X, které mají srovnatelnou velikost. Také zobrazí až osm datových polí, ale vzhledem ke kulatému displeji na to potřebují pět řádků, zatímco Edge 130 Plus jen čtyři, proto jsou údaje větší.

Poněkud mi vadí, že data nejsou vycentrována, ale nalepena na pravý okraj, což zhoršuje orientaci. A když pak máte jen jeden údaj na řádku, je většina prázdná a rozhodně to nezrychluje orientaci při zběžném shlédnutí. Edge 1030 a ostatní modely mají data pěkně ve středu datového pole. A když pak rolujete obrazovkami, zobrazí se na pravé straně rolovátko, které třetinu čísla zakryje. 

Naprosto úžasná je ale čitelnost a kontrast černobílého displeje, stejně jako minimum odlesků. Displej je umístěn hned pod krycím sklem, což napomáhá právě eliminaci odlesků. Ve srovnání s Edge 1030 je ten rozdíl enormní, ale i Fénix 6X Pro Solar nabídne displej s horší čitelností (tmavší) - transreflexní vrstva na Edge 130 Plus je zkrátka dokonalá. 

Jediné, co mi vadilo, je umístění ovládacích tlačítek. Protože za jízdy potřebujete přepínat jednotlivé obrazovky (potřebuji deset až dvanáct datových polí, dle typu jízdy), nevyhovují mi klávesy pro rolování na pravé straně, kdy musím trochu vytočit ruku, abych je ukazovákem stisknul. Edge 530 nebo F6X je mají vlevo a tak nějak přirozeně se ovládají palcem. Nehledě na to, že gumová tlačítka jsou poněkud tuhá a hůře se mačkají v dlouhých rukavicích.

Jinak je jízda s Edge 130 Plus bezproblémová, a pokud jste si zvykli jezdit s hodinkami s malými údaji na displeji, nebudete mít s Edge 130 problémy. Tedy až na jednu drobnost. Pokud si občas skočíte a chcete se podívat, jak dlouhý byl skok, uvidíte doslova velký kulový. Údaje o délce, rychlosti a době se ukážou na černém pozadí a velmi malým fontem, takže nemáte šanci přečíst vůbec nic. Ledaže byste zastavili. Na Edge 1030 je toto řešeno podstatně lépe. 

Není všecko zlato...

Trochu se ještě pozastavím na přesností snímačů, resp. barometru a teploměru. Ve srovnání s Edge 1030 i Fénix 6X při testovacích jízdách naměřil Edge 130 Plus vždy o kousek více nastoupaných metrů, řádově o deset procent: 731 m vs. 670 m či 505 m vs. 453 m. U „plochých“ jízd je to celkem jedno, ale pokud už máte nastoupáno přes 1000 m, pak už je rozdíl celkem znatelný.

Také teploměr měří o cca stupeň více než je reálná hodnota. Nejvěrnější je Fénix 6X Pro Solar, Edge 130 Plus naměří o stupeň víc, naopak Edge 1030 o tři stupně méně. Rozdíl mezi Edge 1030 a Edge 130 Plus jsou tak 4–4,5 stupně, a to je sakra hodně. Na nepřesné čidlo E1030 jsem si už stěžoval vícekrát a s novými firmwary se to stále nezlepšilo.

Plus minus 10 hodin

Tak, a teď přijde to zásadní: výdrž. Garmin udává 12 hodin (bez připojených senzorů) a bohužel, není to údaj podhodnocený. Reálně mi Edge 130 Plus nevydržel déle, plus minus si bral 9–10 za hodinu při občasném přepnutí obrazovky, připojeném snímači tepu a rychlosti, případně kadence na jednom z kol, a to při vypnutém podsvícení. S ním by výdrž šla dolů ještě rychleji, naštěstí test probíhal v době, když už slunce je na obloze dlouho.

Když to srovnám se stejně velkými hodinkami Fénix 6X (cca 60 hodin), fakt to není mnoho. Čekal jsem, že s moderním čipsetem od Sony, který v novějších hodinkách ukázal svoje kvality co se týče spotřeby baterie, to bude o něco lepší. Nutno říct, že třikrát větší Edge 1030 také nemá nějak extra výdrž (cca 20 hodin), ale ten má také větší a barevný displej a zobrazuje mapu, která je velkým žroutem výdrže. A Edge 1030 Plus umí až 48 hodin bez připojených senzorů. 

Zkrátka, Edge 130 Plus je třeba nabíjet po cca každé třetí jízdě, záleží na tom, jak dlouhá byla. A to je přece jen poněkud nepohodlné, u mě to znamená nabíjení každý druhý nebo třetí den. Zatímco s F6X můžu bez problému vyrazit, i když mám jen 10 % baterie (3-4 hodiny jízdy), na Edge 130 Plus to znamená, že mám jen hodinu jízdy. Fakt málo. 

Roztomilý, ale s omezeními

Edge 130 Plus mě zaujal jednak svými možnostmi, jednak svou cenou. Je to aktuálně nejlevnější cyklopočítač/cyklonavigace Garminu, má kompaktní rozměry a hlavně nabídne skoro všechny zásadní funkce pro jízdu a trénink. Není to turistická cyklonavigace, je to opravdu tréninkový cyklopočítač - hodí se tehdy, pokud sledujete tep, kadenci, případně watty na pedálech. Pak nevadí malý a černobílý displej.

Pokud chcete spíše mapu a orientovat se v neznámém terénu, můžete si připlatit jen několik stovek navíc a získáte Edge Explore s velkým a barevným 3" displejem, který sice nemaá barometr, nepřipojí tolik příslušenství a výdrž je plus minus obdobná, umožní vám jezdit podle podrobné mapy podobně jako Edge 830 nebo 1030 Plus. 

Základní model, který má jen gumičkový držák (2×) na představec/řídítka, koupíte již za 5 490 Kč. Bundle Premium s hrudním pásem stojí 6 490 kč a verze bundle MTB s představným držákem a dálkovým ovládáním přijde na 7 490 Kč na totéž. V prodeji bohužel není verze, co obsahuje vše. POkud ale již držák a hrudní pás máte, nebude to problém. 

Plusy

  • skvěle čitelný displej
  • řada pokročilých funkcí
  • kompaktní rozměry

Minusy

  • nízká výdrž
  • chybí profily pro aktivity/různá kola

Základní parametry

  • Rozměry: 41 × 63 × 16 mm
  • Hmotnost: 33 g
  • Rozlišení displeje: 303 × 230 px.
  • Úhlopříčka displeje: 1,8"
  • Typ displeje: nedotykový, čb.
  • Kompas: ne (jen elektronický z GPS)
  • Barometr: ano 
  • Mapy: nemapová navigace
  • Slot pro paměťovou kartu: ne
  • Vestavěná paměť: až 100 hodin aktivit
  • Smart notifikace: ano
  • Wi-Fi: ne
  • Satelitní signál: GPS, Glonass, Galileo
  • Voděodolnost: IP x7 (ponoření na 30 minut do hloubky 1 metr)
  • Baterie: výdrž až 12 hodin
  • Držák na kolo: 2× základní na gumičku 
  • Cena: 5 490 Kč

Kompatibilita

  • Bluetooth a ANT+ snímače (např. srdeční tep HR, kadence, watty atd.)
  • Produkty Varia (světa, radar)
  • Varia Vision (zobraz. zařízení na brýle)
  • Snímač kadence otáček pedálů
  • Snímač rychlosti
  • Snímač srdeční frekvence
  • Snímač výkonu wattmetr Vector (ale nezobrazí všechna data jako Edge 520 a vyšší, například vyvážení výkonu nebo normalizovaný výkon)


Tagy: