Test e-bajku Trek Fuel E+ EX: Pod 20 kilo, dojezd přes 100 km, extrémně tichý motor. Splněný sen
Hlavní záložky
Na e-bajcích jsem začal jezdit po operaci aorty, kdy jsem se musel pořádně šetřit. Mít v hrudníku umělou trubku našitou na srdeční chlopeň (a tu navíc s plastikou), to není žádná velká legrace. Nejprve full-power Trek Rail s motorem Bosch CX, časem jsem přidal Trek Fuel EXe s lehkým motorem TQ HPR-50.
Jezdím i analogových kolech, mám ještě Trek Fuel Ex (13,5kg trailové kolo) a Supercalibera přestavěného na fitness-gravel-flatbar (10,5 kg). Aktuálně mě aorta příliš neomezuje, ale faktem je, že prostě už nemám tu výkonnost co dřív a hlavně mám na několik místech poškozené tepny (aortální oblouk, tříselná artérie a pravá krkavice), takže to prostě nepřeháním.
Nepřehlédněte:
- Trek Supercaliber: Celoodpružený XC bajk jako ideální fitness/gravel kolo. Lehké, rychlé, pohodlné
- Trek FuelEx: Trailové kolo, které mi skvěle slouží jako rychlé XC. Ale zvládne i náročný terén
Tak jako tak, objevil jsem krásu ježdění na e-bajcích, protože se neuvařím v kopcích a zbude síla na sjezdy a traily, které prostě miluju. Mám rád flow traily s boulemi a lavicemi, méně už rock gardeny a náročné kořenové sjezdy - ne, že bych neměl techniku, ale chybí tam rychlost flow trailu a jakmile zaprší nebo napadá podzimní listí, je to často „vo hubu“ a zábava je fuč.
Trek Rail mám s posledním Boschem Performance CX5, který je super - extrémně silné kolo s ultra dojezdem, ale jak dojde na skoky a traily, ta hmotnost okolo 24 kg je znát. Navíc mám stejně stáhnutý výkon a vypnuté turbo, protože prostě nemám rád ten pocit motorky pod zadkem. Odhadem využívám tak polovinu potenciálu toho kola a dnes jej mám v podstatě jen kvůli extrémnímu dojezdu.
Srovnání: Klasické kolo nebo elektrokolo? Na kterém si máknete víc a s kterým dojedete dále?
Fuel EXe: Můj první lehký e-bajk
Proto mám svoje hlavní kolo Trek Fuel EXe, které jsem si pořizoval na začátku loňského roku. Jde o lehké karbonové light eMTB - tedy lehký e-bajk, který má s XC výplety 18 kg vč. pedálů, když si dám těžší trailová kola, tak 18,6 kg. A to je krása, skáče se s tím daleko lépe a kolo nemusí mít takový výkon, aby jelo jako víno.
Nepřehlédněte test lehkého e-bajku Trek Fuel EXe:
Kolo je vybavené motorem TQ HPR-50 o max. výkonu 300 W a točáku 50 Nm, baterie má kapacitu 360 Wh (srovnej: Rail s Boschem nabídce 750 W, 100 Nm a 800 Wh baterii - to je etrémní síla). Já jej mám nastavené na tři stupně: 90/150/200 W, asistence 80/100/120 %. S tímto nastavením jsem v nenáročném terénu schopen dát 80 km a 1 000 m stoupání.
Tip: Starší test má dvě kapitoly a je velmi podrobný, pokud vás tento nový model zaujal, určitě si přečtěte nejprve původní text, v tomto se už tak dopodrobna nerozepisuju.
Na tomto motoru mě nejvíce baví naprosto přirozená podpora při šlapání, zejména na přechodu 25 km/h nic necuká, výkon nabíhá pěkně pomalu a naopak při překonávání této hranice ubírá hezky pozvolna. Bosch CX5 už je v tomto ohledu také lepší, ale tím, jak má hromadu výkonu, jeho ubrání nebo náběh je prostě znát.
Fuel E+: Nový rám, nový motor, nové možnosti
Rail s obří baterkou 800 Wh má samozřejmě výrazně větší dojezd než Fuel EXe s baterií méně než poloviční, rekord mám někde přes 2 000 m nahoru a okolo 100 km, a to v náročném terénu Moravského krasu a okolí. Proto jsem zbystřil, když Trek uvedl nový model Fuel E+ se motorem TQ HPR-60 a hlavně větší baterii, 580 Wh. Tu už nabídnul dříve v modelu Slash+, ale kombinovaný s původním slabším motorem. Posílen byl jak výkon - 350 W, tak točivý moment - 60 Nm.
Novinka je jen o pár gramů těžší než starší motor, má 1,9 kg, baterie pak váží 2,7 kg, zatímco 360Wh baterie má jen 1,8 kg. Jak je u Treku zvykem, baterie se dá z kola snadno vyjmout. Ne tak dobře jako u Railu, ale jde to - stačí povolit dva šrouby a baterii vytáhnout z rámovky spodem. Oproti Railu má Fuel E+ výhodu v tenčí rámové trubce, takže jej lze snad dát i do střešního nosiče Thule.
Trek výrazně změnil rám, pryč je klasický rámový trojúhelník, takže kolo působí jednodušeji (a také je). Jinak je uchycený tlumič, má dvě polohy - progresivní a standardní (a tím se mění i zdvih zadku), chybí ale mino-link, tedy možnost upravit geometrii rámu a tím i úhel vidlice do položenější nebo kolmější pozice. Nový rám také nabízí delší sedlovky, testovaná velikost L má 200 mm, zatímco dříve to bylo jen 170 mm.
Celkem jsou v prodeji tři konfigurace předku zdvihů, čímž se Trek mohl zbavit enduro modelu Slash+ a má tak místo Fuel EXe a Slash+ jen jednu řadu (Slash+ je ve výprodeji za zajímavé ceny). Vybírat můžete mezi:
- EX - 150/140 mm, 29" kola
- MX - 160/150 mm, 29/27,5" kola (mullet)
- LX - 170/160 mm, 29" kola, pružinový tlumič
EX je standardní trailové kolo, MX se hodí do náročnéhé terénu a LX? To je prostě enduro se vším všudy. Bohužel jen model EX se nabízí i v základním provedení, MX a LX jen v tom nejvyšším s cenovkou od 220 tisíc. A to je škoda, protože právě MX mě do budoucna nejvíce zajímá jako náhrada Railu.
Na pneu a výpletech záleží
Testované kolo je modelem s nejnižšími zdvihy, stejnými, jako má původní Fuel EXe (150/140 mm), ale současně nejuniverzálnějším. Poslouží dobře jako trailové či XC kolo, ale zvládne i náročné sjezdy. Pro XC využití ale bude nutné přezout pláště, Maxxis Minion DHF/DHR 2,5" fakt není obutí vhodné na běžné ježdění. Pláště jsou „lepivé“ (a také hodně hlučné), čili mají super trakci i v mokrém terénu, ale fakt nechutný valivý odpor.
Já na svém FEXe mám jako hlavní pláště vpředu Schwalbe Racing Ray 2,2" a vzadu Continental RaceKing 2,2" a to kolo valí na asfaltu a pevném terénu jako najaté. Čím těžší pláště a větší valivý odpor, tím samozřejmě vyšší spotřeba motoru a tím více se nadřete i vy. Já si na motoru nastavil 110/200/260 W s asistencí 90/115/135 % a cítil jsem, že to chtělo víc.
V aplikaci si můžete vše ladit i při jízdě, takže když vidíte, že to není ono, klidně si přidáte. Nebo uberete, podle toho, jak se vám jede. Je škoda, že appka Treku nemá možnost mít více profilů pro jedno kolo, mezi kterými bych si přepínal dle trati nebo použitých výpletů. Ladit to před každou jízdou (nebo během ní) se vám chtít nebude.
Luxusní dojezd
Každopádně na mé testovací trase jsem s tímto nastavením dal 1 500 m výškových a 105 km, z toho většina v terénu a na mokru, a dojel jsem jsem s 7 %, což není špatné. S Railem jsem na stejné trase měl ještě rezervu a méně jsem se nadřel. Stejně jako na Fuel EXe i zde si můžu dát 160Wh extender, a rázem mám jistotu, že ujedu v podstatě cokoliv - dohromady mám 740 Wh.
Motor HPR-60 by měl být o cca 20 % efektivnější než HPR-50, ale to nedokážu exaktně ověřit, protože na kole nemám stejné výplety jako na Fuel EXe a ani stejné pláště, navíc mám jinak nastavený výkon. Nicméně podobnou trasu jsem zajel se stejnou spotřebou jako se svým kolem, čili HPR-60 bude opravdu úspornější - měl jsem nastavený vyšší výkon o cca 20 %, takže to by odpovídalo.
Upgradovaný byl také displej. Na modelu Fuel EXe je černobílý a s nízkým rozlišením, nyní je barevný a ukazuje více dat - důležité pro mě je, že přímo u grafického ukazatele baterie (10 částí) je vidět i procento nabití. To je sice starším modelu také, ale třeba přepnout na jinou obrazovku. Displej ukazuje dojezd, odhad času, výkon váš a výkon motoru plus rychlost.
Možností připojení ke Garminu
Stejně jako starší motor i tento lze připojit k hodinkám či Edge, má totiž tři snímače ANT+: elektrokolo, výkon (vč. kadence) a rychlost. Snímač rychlosti je super vylepšením. Není tak třeba mít snímač rychlosti na kole (Garmin jej umísťuje na náboj), stačí využít ten z elektrokola. Díky tomu, že Garmin snímač umí automaticky kalibrovat skrz GPS, je i relativně přesný. Kolo samotné totiž rychlost kalibrovat neumí, má nastaveno nastavený obvod kola.
Nepřehlédněte: Elektrokolo s ANT+ a Garmin: Připojení, sledování dojezdu a baterie, měření výkonu a cyklistické metriky
Takže když si dáte jiné výplety, nebude rychlost sedět. A to samozřejmě ovlivňuje 25km/h limit nastavený Evropskou unií. Stačí mít o kousek menší průměr a pak bude limit třeba 24 km/h. A v případě, že z kola uděláte mullet, kdy má zadní kolo průměr 27,5", tak se rychlost může snížit už celkem významně. Ale pokud si vzadu nechám kolo 29", je to v pohodě, i s menším průměrem pneu.
Co je ale pro ještě zásadnější, je snímač výkonu. Nejenže svůj aktuální výkon vidíte na displeji kola, ale díky snímači mohou fungovat všechny metriky jako VO2max, přesnější měření zátěž, zhodnocení výkonu, průvodce PowerGuide při navigaci atd. Toto Bosch neumí - nemá žádné snímače, které by se daly připojit ke Garminu. A je to důvod, proč Rail půjde někdy v budoucnu z domu a bude pravděpodobně nahrazený právě za Fuel E+.
Tip: Cyklistický výkon a odvozené metriky: VO2max, FTP, faktor intenzity, normalizovaný výkon atd.
Odpružení: S high-end vidlicemi si moc nerozumím
Pokud jde o výbavu, tu nehodlám moc komentovat, testované kolo má vpředu i vzadu Fox v Kashimě, vpředu Factory 36, vzadu Factory Float X. Zatímco vzadu se mi podařilo tlumič nastavit tak, aby měl ideální odezvu (přidal jsem 20 psi oproti doporučení), vpředu jsem se s vidlicí pral a stejně ji nedokázal nastavit tak, aby chodila jako moje RockShoxy s tlumením Isolator RC (Psylo a Domain RC).
Je zbytečně komplexní, umí nastavovat rychlou i pomalou kompresi, stejně jako rychlý a pomalý odskok. Odskok byl v pohodě, ale vidlice byla příliš tvrdá, nežehlila drobné nerovnosti a nepamatuji se, že bych měl tak domlácené ruce z RockShoxu jako z této foxky. Zkoušel jsem různé úrovně tlaku (70-80 psi, Fox doporučuje 75 psi), různé nastavení komprese, ale prd z toho.
Osobně tyto high-end vidlice nemám pro jejich komplexnost rád, moc mi nesedí ani Pike Ultimate RC3, Lyrik Ultimate RC3 už je lepší (větší vzduchová komora než Pike), ale jak je tam moc možnosti nastavení, už se špatně hledá optimum. Oproti tomu základní Grip X, Motion Control nebo Isolator RC mi sedí víc, prostě nafoukám, nastavím odskok a je to. V jednoduchosti je síla.
Luxusní brzdy a elektrická hazka Shimano
Pochválit ale musím brzdy XT M8220, ty jsou skvělé, parádně dávkují, ale současně ostré, nevadnou. Také nová přehazka XT v elektrice je doslova boží. Ne, že by SRAM nebyl taky ok, ale mně vůbec nesedí jeho páčka, ta od Shimana mi vyhovuje daleko více. Má dvě samostatná tlačítka stejně jako mechanika, takže feeling je stejný a řadil jsem naprosto přirozeně.
Trek má přehazku napojenou na kolo, takže není třeba řešit baterii a dobíjení - jen zapnete kolo a řadí. I po vybití baterie je tu ještě šťáva pro 200 přehození. Je to praktické, protože na posledním zájezdu se stalo kamarádovi, že po přiblížení busem pod lanovku zjistil, že baterie do jeho SRAMu zůstaly v nabíječce. To se Fuel E+ nestane.
Jak je ale řazení skvělé, na svém kole chci výhradně mechaniku. Lépe se čistí, seřizuje, vyměňuje atd. Několikrát za sezonu mám klacek v přehazce a přehazka je pro mě stejný spotřebák jako třeba kazeta, ne klenot, o který se mám bát. A klasické řazení mi také sedí více, to je však o preferencích toho kterého jezdce.
Hustý kolo. Fakt
Nový Trek Fuel+ je parádní kolo, které přesně splňuje to, co od e-bajku chci: nízkou hmotnost, relativně slabý motor (silný nevyužiju), naprosto přirozenou podporu šlapání, velkou baterii a hlavně design, který nepřipomíná tank jako většina full-power modelů. Můj Rail vypadá fakt jako motorka - ale také sjede, projede a vyjede úplně všechno.
Kdybych si vybíral toto kolo pro sebe (a jednou mě to stejně čeká), vzal bych základní verzi 9.7, vyměnil vidlici za Psylo Gold, komplet řazení a brzdy za Shimano a bych bych maximálně spokojený. Tlumič Foxu chodí na pohodu, ten bych tam klidně nechal. Bohužel Trek na tomto modelu příliš protežuje Fox a SRAM, takže nemá kombinaci, co by mi seděla na první dobrou.
Testovaný model stojí 233 tisíc, zmiňovaný základ 9.7 v karbonu pak 155 tisíc. Úplně nejlevnější je hlína Fuel E+ EX 5 za 129 tisíc, ale tam už je řada kompromisů (např. tlumič X-Fusion Pro 2) a hlavně hliník je o dvě kila těžší. A to prostě nechceš, když si kupuješ kolo z kategorie light e-MTB. Tam je nízká hmotnost zásadním parametrem.
Stručné parametry
- Rám: Karbon OCLV
- Vidlice: Fox Factory 36, 150 mm
- Tlumič: Fox Factory Float X, 205×60 mm (145-160 mm)
- Výplety: Bontrager Line Comp 30, 29", ořech MicroSpline
- Pneu: Maxxis Minion DHF/DHR II, 2,5"
- Motor: TQ HPR-60, 350 W, 60 Nm
- Baterie: 580 Wh, 4A nabíječka
- Řazení: Shimano XT Di2 M8250
- Přehazovačka: Shimano XT Di2 M8260
- Kazeta: Shimano XT 10-51 zubů, 12 rychlostí
- Převodník a klika: 160 mm, E*Thirteen Helix 32z
- Sedlovka: 200 mm (velikost L)
- Brzdy: Shimano XT M8220, 4 pístky, kotouče 203 mm
- Hmotnost: 20,2 kg (L bez pedálů)
Kolo k testu zapůjčil prodejce Element Store
Diskuse k článku (0)










































Přidat komentář