Satelitní komunikace s hodinkami Fénix 8 Pro: Co umí a jak to funguje v praxi. Omezení a nevýhody
Hlavní záložky
Kromě LTE a tedy klasickou mobilní datovou síť podporují nové hodinky Fénix 8 Pro satelitní komunikaci. Možnosti jsou podobné tomu, co nabízí komunikátory inReach, jedná se o tří základní funkce:
- zasílání zpráv (základní textové zprávy)
- kontrola polohy/umístění
- nouzové SOS (prostřednictvím služby Garmin Response)
V případně Garminu jsou možnosti satelitního připojení lepší než v případě hodinek Google Pixel Watch 4, které podporují pouze nouzové volání SOS (mimochodem právě přes centrum Garmin Response).
Ačkoliv mají Fénixy 8 Pro větší možnosti než Google, nedosahují úrovně velkého komunikátoru inReach. Neumí totiž nepřetržité sledovat polohu, resp. nelze přes satelit zasílat průběžně zprávy o poloze. Proč? Protože při odesílání je nutné držet ruku v určité poloze, aby hodinky byly nasměrované na patřičný satelit.
Nepřehlédněte: Jak funguje volání a posílání zpráv přes LTE z hodinek. Mobil můžete nechat doma (ale ne v Česku)
Hodinky a komunikátory se liší
Fénixy totiž mají jednak menší anténu, jednak se připojují na satelit na geostacionární dráze (GEO), který se nachází nad určitým místem povrchu Země. Oproti tomu zařízení řady inReach mají jednak výrazně větší anténu, jednak používají jinou satelitní síť. Hodinky F8 Pro tak musíte nastavit do určité polohy, jinak se zpráva neodešle. Komunikátory inReach oproti tomu odešlou zprávu v podstatě v jakékoliv poloze.
Tip: Satelitní a LTE komunikace s Fénixy 8 Pro: Ceny, plány, (omezené) pokrytí a (ne)dostupnost
Tradiční zařízení inReach používají síť satelitů Iridium na nízké oběžné dráze (LEO), kterých je přibližně 66 a pohybují se blíže k Zemi. GEO satelity oproti tomu pokrývají jen vymezené oblasti – každý satelit je zaměřen na konkrétní část Země, takže má i omezené pokrytí. Proto jsou signálem pokryté v podstatě jen kontinentální USA a Kanada (+ asi 50 mil od pobřeží) a převážná většina Evropy. Fénixy oproti tomu používají satelitní síť Skylo.
Pokrytí satelitním signálem na webu Garminu
Vyhledání satelitu
Dejme tomu, že už máte službu inReach, v rámci níž funguje i komunikace přes LTE, aktivovanou. LTE se používá jako primární síť, teprve když není k dispozici, posílají se zprávy přes satelit. V takovém případě budete při pokusu odeslat zprávu vyzvání k k přepnutí do satelitního režimu. Na displeji hodinek se ukáže kompas, který použijete k nasměrování na správnou polohu satelitu.
Následně se ukáže speciální rozhraní, pomocí nějž nasměrujete hodinky na satelit. Připomíná to hru na chytání kuličky do důlku a to trvá i několik desítek sekund. Jakmile je satelit zafixovaný, zpráva se zpravidla odešle do několika sekund, načež dorazí potvrzení, že zpráva byla odeslaná v pořádku. Takto můžete odeslat jak běžnou zprávu, tak zprávu s udáním polohy, třeba svému partnerovi.
V případě nouze
A konečně je tu funkce Garmin SOS, která využívá centrum Garmin Response pro nouzové situace. Po její aktivaci máte deset sekund na zrušení, pokud k tomu dojde omylem. Je to podobné jako odeslání zprávy na přednastavený kontakt o nehodě. Stejně jako u ostatních funkcí se hodinky nejprve pokusí o připojení přes LTE, poté přes satelit. Jen zatím nevím, jak se dozvíte, že je pomoc na cestě. Asi musíte čekat s hodinkami nasměrovanými na satelit, aby mohla dojít příchozí zpráva s potvrzením pomoci.
Jak jsem už psal dříve několikrát, komunikační služby jsou zpoplatněné. Měsíční předplatné stojí 9,99 eur měsíčně a zahrnuje jak LTE, tak satelitní inReach. Pro uživatele, kteří si kvůli tomu musí koupit nové hodinky za min. 30 tisíc, to není příliš dobrá zpráva. Koneckonců Apple a Google poskytují satelitní SOS služby na svých zařízeních zdarma. Nechápu, proč Garmin nemohl následovat podobný model, kdy by nouzové služby poskytoval zdarma a účtoval by si pouze služby, které nejsou nouzové.
Tarify LTE a satelitní komunikace na webu Garminu
Jen jedno zařízení
Mimochodem, je tu jedno zásadní omezení. V současné době můžete mít ke svému účtu přiřazeno pouze jedno zařízení inReach. To znamená, že pokud již máte samostatné zařízení inReach, nemůžete současně používat hodinky i zařízení – jedno z nich se deaktivuje. Garmin tvrdí, že do konce roku bude tento problém vyřešen. Pokud tak chcete z hodinek volat přes LTE a mít satelitní služby na komunikátoru, není to zatím možné.
Tak jako tak, satelitní služby i jejich pokrytí jsou na hodinkách velmi omezené, čili daleko větší logiku mi stále dávají levnější hodinky a k nimi samostatný komunikátor. Ten má jednak lepší pokrytí, jednak jeho služby je možné využívat kontinuálně, bez nutnosti vyhledávat satelit na GEO. Pokud ale opravdu nechcete sebou tahat ani mobil, ani inReach, pak mohou být hodinky F8 Pro řešením. I když kompromisní.
Diskuse k článku (2)