Názor: Garmin nikdy nebyl levný, novinky jsou stále dražší. Přesto lidé kupují jeho hodinky ve velkém. Proč?
Hlavní záložky
Nové hodinky Fenix 8 Pro microLED s cenovkou skoro 50 tisíc korun jsou prvním zařízením tohoto typu s mnoha kompromisy, a přesto mají šanci najít své zákazníky. Vždyť jsou pořád levnější než takové rolexky. Ať už se to zdá jakkoli nepravděpodobné, čísla mluví jasně – Garmin i přes vyšší ceny vykazuje rekordní zisky.
Nepřehlédněte: Displej microLED: Všichni se na něj těšili, ale výsledek je zklamání. Drahé a tlusté hodinky, nízká výdrž
Prodej a tržní podíl roste
Rok 2025 přitom nezačal pro značku růžově. Fanoušci si stěžovali na dražší modely, nové předplatné Connect+, problémy s bootloopem a hlavně na to, že firma omezila nové funkce pro ani ne dva roky staré Fenixy 7 Pro a Epixy Pro, aby více vynikl nový model. „Už si nikdy nekoupím Garmin!“ jsem tehdy běžně četl diskuzích – a konkurenti jako Coros nebo Polar se u toho jen usmívali pod vousy.
Realita však ukázala něco jiného. Garmin mezitím poskočil na páté místo mezi nejprodávanějšími značkami nositelných zařízení, a to s meziročním růstem téměř 30 procent. Buď ti, co tyto příspěvky píšou, sami svým slibům a prohlášením nevěřili, a pro nové hodinky do obchodu stejně vyrazili, nebo je jednoduše nahradili noví zákazníci.
Výnosy Garminu ukazují, že tato cenová strategie funguje. Ve druhé polovině roku 2024 pomohly modely Fenix 8 za 25-30 tisíc korun či Enduro 3 za 20 tisíc k růstu segmentu outdoorových hodinek o 230 milionů dolarů. Ve třetím čtvrtletí pak hodinky Forerunner 570 za necelých 14 tisíc a Forerunner 970 za takřka 18 tisíc přidaly dalších 177 milionů dolarů v kategorii fitness.
Garmin přitom přiznal investorům, že zdražuje kvůli clům a čekal spíše pokles prodeje. Nestalo se. Zákazníci raději přeskočili střední třídu a sáhli rovnou po vyšších modelech s maximálními funkcemi. Zjevně nechtěli hodinky s kompromisy. Když už si kupují novou generaci hodinek, tak rovnou to nejlepší.
Když Garmin, tak top model
Zatímco většina výrobců chytrých hodinek udržuje ceny stabilní a přidává nové funkce v rámci modelových inovací, Garmin jde jinou cestou. Novou generaci uvádí zhruba jednou za dva (max. tři) roky a každá nová funkce znamená vyšší cenu. Kvůli tomu se některé funkce nikdy nedostanou do levnějších řad.
Například Instincty 3 cílí na turisty, ale nemají topografické mapy, které konkurence nabízí i u levnějších modelů. Funkce Běžecká tolerance, která by pomohla hlavně začátečníkům, je také dostupná jen u dražších modelů a levnější běžecké hodinky FR 570 ji nemají. Stejně jako jim chybí svítilna LED. Takže i začínající běžec si rovnou půjde do obchodu pro top model.
Proč to tedy funguje? Jednoduše proto, že zákazníci platí. Garmin těží z dlouhodobě budované pověsti značky, která vyrábí odolné, kvalitní a relativně spolehlivé hodinky (i když...). Psychologicky funguje i cena – pokud je něco drahé, lidé mají pocit, že to musí být super.
Názory uživatelů: Reklamace se nevyhnou ani prémiovým hodinkám či Edge. Co potkalo mě a co vás?
Ano, Garmin je dražší než konkurence, která podobné funkce nabízí levněji. Ale pro mnoho zákazníků má kouzlo právě ta exkluzivita. Výsledkem tedy je, že Garmin může držet své „prémiové“ funkce mimo dostupnější modely a přesto prodávat víc než kdy dřív. Mít na ruce garminy je prostě něco jiného, než čínské Amazfity nebo konkurenční Corosy. Garmin si za ta léta získal určitý (společenský) status.
Jsou drahé, ale kupují se
Ať už je to opravdu skutečná potřeba mít všechny poslední funkce a metriky, nebo jen strach, že někomu něco uniká, tato strategie funguje. Hodinky jsou obecně velmi dobré, i když chyby a nedostatky se samozřejmě najdou. Zároveň jsou však pro spoustu lidí docela drahé. Kupují něco, co zdaleka nevyužijí v plném rozsahu. Přesto to udělají.
Také nevyužívám všecko, co mají top modely, může to být sotva polovina funkcí. Ale na levnějších modelech mi vždy něco chybí - mapy, některé metriky, větší displej atd. A přesně to je důvod, proč si lidé kupují top modely. A nejen to, mají i zajímavější a atraktivnější design. Proto si nejdou (např.) pro FR 570, ale FR 970, nebo rovnou Fénixy.
Zkrátka Garmin pomalu vyklízí pozice ze segmentu levnějších a středně drahých hodinek a soustředí se na ty dražší. A současně plíživě zvyšuje cenu. Zatímco dříve nejlépe vybavené Fénixy 6X Pro v titanu stály okolo 22 tisíc, dnes se Fénixy 8 Pro prodávají za třicet. Střední třída jako Forerunnery 255 stály při uvedení devět tisíc, dnes střední třída - FR 570 či Venu 4 - stojí 14 tisíc. Tak to prostě je...
Diskuse k článku (93)
Přidat komentář
Komentáře k článku
Zpět na článekMě Garmin v mnoha ohledech
Koupil bych si hodinky za 50K
Auto nebo kolo taky nekupuješ
Ja kupoval auta na pul roku
Chápu tě jak to myslíš, ale
Pokud das kolo na 10 let do
Auto je konicek, proto mam
Nejde o to zda na to člověk
Lidi co berou 50tis, si je
Stejně jako za rolexky. Když
Znam lidi co si nekupuji
Vidím to úplně stejně. Čekám,
S touhle filosofii - aby to
V létě za mnou na koupáku
Trochu se to zase zvrhlo. Já
Luxusni bych nerekl. Zjistili
Kdyby nepřišli Venu X1 tak
Na Venu X1, to bude asi od
Ja presel od Ulter k Venu X1
Protože jsou objektivně
To je humor?
Když může přijít 70 tisíc
Co jsem jen udělal špatně?
Hele, do minulého měsíce jsem
Kamo pletes jabka a hrusky.
Je to stejné jako u aut.
A pak jsou lidi, ktery maji
Třeba ženě jsem koupil novotu
Jo a jeste vlastne svetylko.
Tak zrovna svítilna je super
Garmin ale svetlo v hodinkách
Taky jsem se chtěl na
Ekosystém taky dělá svoje.
Už jsem to párkrát psal, ale
Tak tohle jsou fakt úplně
Nebo BlackBerry, tahle firma
AW válcují G hlavně ve
To neni strategie, to je
Nechci plevelit, nevideli
Když si koupím dva roky staré
Schválně jsem se podíval,
A ted mi teda rekni, co tak
Tento příspěvek svědčí jen o
Tak uz me nenapinej a prozrad
Stačí se zeptat Gemini.
Však si AW používejte, když
Já AW nemám, mám F7X, ale jen
Co si o tom mám vše myslet?
Tady je ale úplně jedno,
Jenže k čemu ti jsou funkce a
Stránky