Zrodil se král: Jak probíhá navigace s top cyklonavigací Edge 1030
Hlavní záložky
Hned na začátku musím říct, že možnosti navigace jsou víceméně stejné jako u modelů Edge 820 a Fénix 5X, které jsem testoval nedávno. Navigaci s těmito přístroji jsem věnoval čtyři velmi podrobné články:
- Mapová a dotyková cyklonavigace Edge 820: Jak funguje navigace a trasování
- Mapy a navigace s Fénix 5X: Mapové podklady a volba cíle cesty (1.)
- Mapy a navigace s Fénix 5X: Průběh navigování a metody trasování, zkušenosti při jízdě na kole (2.)
- Mapy a navigace s Fénix 5X: Jak se ovládá mapa na nedotykovém displeji a možnosti nastavení map (3.)
Mega, mega displej
Oproti zmíněným modelům má navigace s Edge 1030 jednu obří výhodu – a tou je obří displej. Zatímco Fénix 5X má kruhový displej o velikosti 1,2“, Edge 820 obdélníkový s úhlopříčkou 2,3“, Edge 1030 nabízí neskutečných 3,5“. To je o půl palce více, než má Edge 1000 a je to srovnatelné s iPhonem 4S. I když se na první pohled zdá, že zvětšení o půl palce oproti Edge 1000 není mnoho, ve skutečnosti je rozdíl opravdu veliký. Nehledě na to, že bylo zvětšeno rozlišení displeje z 240×400 na 282 × 470 bodů.
Zobrazení je zkrátka detailní a plně se vyrovná mobilním telefonům. Mapa Topo Czech vypadá na displeji doslova božsky a je to poprvé, co při jízdě neznámým terénem nevytahuji z kapsy telefon, abych se podíval na Mapy.cz. Displej je samozřejmě transreflexní, pročež je skvěle čitelný na slunci, a má i čidlo jasu, takže v lese nebo za šera se automaticky aktivuje podsvícení. Displej je zkrátka největším trhákem tohoto modelu a vedle něj vám bude Edge 1000 připadat jako chudý příbuzný. Ostatně srovnání těchto modelů už mám v plánu také.
Topo Czech v balení
V základním balení, které stojí 15 990 Kč (tedy tolik, co Fénix 5 bez map), dostanete tři držáky na kolo, z toho jeden předsazený, mapu Evropy nahranou v interní paměti o velikosti 16 GB, a mapu Topo Czech na microSD kartě. Stejně jako Edge 1000 má i Edge 1030 slot, v čemž má výhodou oproti Edge 820 – tam musíte mapu stáhnout z internetu a není možné ji vložit na kartě. Karta má kapacitu 4 GB, mapa přitom obsadí ani ne čtvrtinu, takže s kartou máte ještě další místo pro uložení dalších map.
A hned tady musím napsat: díky bohu za Topo Czech. Mapa Cycle Europe 2017 není špatná a když budete jezdit za hranicemi, určitě si budete pochvalovat, ale na Topo Czech prostě nemá. „Naše“ mapa totiž zobrazuje řadu dalších podrobností, bodů zájmů, turistické značení, a hlavně vrstevnice a výškové kóty. Něco, bez čeho se prostě v lese nedokážu obejít. A teď pozor: navigace Edge 820 za 9 990 Kč nabízí jen mapu Evropy, stejně jako Fénix 5X! Čili s Edge 1030 ušetříte 2 790 Kč, co mapa Topo Czech stojí.
Tip: Srovnání: Mapa Topo Czech v3 Pro 2017 vs. Cycle Map Europe 2016
Jedeme!
Pokud je aktivní navigace, na mapě (samostatná datová obrazovka), se ukazuje jak naplánovaná trasa (ať už byla načtena z uložené trasy, nebo vytvořena přímo v navigaci), tak navigační instrukce v horní části obrazovky. V případě, že dorazíte k rozcestí, šipka vám ukáže směr a současně se zobrazí i navigační instrukce jako „Vlevo na lesní cestu“ apod. Také se ukazuje vzdálenost k následující odbočce.
Před každou odbočkou nebo navigační instrukcí se ozve celkem hlasitý zvuk, který vás upozorní na blížící se změnu trasy. To se hodí v případě, že jste zabraní do svých myšlenek nebo se příliš kocháte okolím. Můžete si také dokonce zapnout hlasové pokyny do sluchátek, které jsou připojeny k mobilnímu telefonu. To nastavujete přímo v deníku Connect. Nemusíte se pak vůbec dívat za displej a příjemný ženský hlas vám česky oznámí, za jak dlouho máte odbočit apod.
Pokud není zapnutá mapa, ale jiná datová obrazovky, zobrazí se navigační instrukce se šipkou směru jen ve chvíli, kdy se blížíte k odbočce. Klepnutím na displej hlášku zrušíte, aby nepřekážela. Nebudete-li dodržovat doporučenou trasu a sjedete z ní, bude se vás navigace chvíli snažit otočit, ale když pochopí, že opravdu chcete jet jinudy, trasu přepočítá. Oproti Edge 820 se navigace vzpamatuje celkem rychle a výpočet nové trasy rychlejší.
K přepočtu samozřejmě dojde jen tehdy, pokud to máte povoleno v aktuálním profilu, jinak se navigace bude držet původní trasy. V takovém případě se vás bude snažit vrátit na trasu, což může být celkem otravné. Pokud jste si trasu do navigace nahráli z počítače, uhnete z ní a dojde k přepočtu kurzu, na mapě se zobrazí jak trasa nově vypočtená (světle fialová), tak stará (tmavě fialová). Krásně tak vidíte, kudy jste měli jet a kudy ve skutečnosti jedete.
Při aktivní navigaci je vhodné mít nastavené automatické měřítko mapy, kdy se přiblížení mapy upravuje dle aktuální situace. Pevné měřítko se pak hodí při jízdě bez navigace, kdy si přiblížení ovládáte dle potřeby. Toto nastavení je odlišné pro každý profil, a proto se mění tam – nenajdete ho v globálním nastavení. Stejně tak si zde upravíte, zda se má mapa zobrazit severem nahoře, či se má otáčet ve směru jízdy.
Co mi ale chybí oproti Fénix 5X je profil převýšení naplánované trasy, kde byste viděli, kolik jste už vystoupali, a kolik vám ještě zbývá. (Nebo jsem to alespoň nikde nenašel.) Také automatické datové obrazovky s předpokládaným dojezdem do cíle či časem, kdy budete v cíli, chybí. Vše si musíte nastavit jako datová pole – ideálně v obrazovce, kterou zapnete jen při navigaci; jinak jsou tyhle údaje totiž zbytečné a navigační obrazovka by jen překážela.
Kam pojedeme?
Navigaci můžete zapnout kdykoliv při jízdě, nebo před jejím začátkem (tlačítko Navigovat). V druhém případě je vhodné také současně spustit stopky, aby se zaznamenávala trasa, přístroj to za vás neudělá (pokud nemáte nastaven autostart při pohybu). Pokud se necháte navigovat podle uložené trasy, pak je možné nastavit, aby se stopky spustily tehdy, když dosáhnete začátku trasy. Navigace vás také může na začátek trasy navést, pokud tam již nejste. Všechny navigační funkce najdete v hlavní nabídce Navigovat.
Navigovat se tedy můžete nechat podle uložené trasy, ať už jste ji do přístroje nahráli přes BaseCamp, webový deník Connect nebo přímo do složky NewFiles. Trasu si také můžete vytvořit přímo v navigaci, a to podobně jako třeba v mobilní aplikaci Mapy.cz na telefonu: pomocí mapy, navigačních bodů, uložených bodů atd. Možnosti jsou široké a díky dotykovému displeji je to i celkem pohodlné. Pokud nevíte, kudy kam, je možné si nechat poradit – necháte si vytvořit okružní trasu o stanovené délce a stanoveném počátečním směru. Na výběr pak máte ze tří možností, před jízdou si lze prohlédnout navrhovanou trasu na mapě.
Nepřehlédněte:
- Garmin konečně přidal možnost importu tras v GPX do webového plánovače v deníku Connect
- Jak importovat vlastní trasy do navigace nebo hodinek pomocí programu BaseCamp
Nechybí body zájmu jako jsou restaurace nebo obchody – ty vybíráte z kategorií s tím, že se seřadí od nejbližších a stejně jako u měst vidíte vzdálenost k nim vzdušnou čarou. A konečně se můžete nechat navigovat na konkrétní adresu. Nejprve zvolíte zemi (u cyklomapy Evropy), následně už jen klasicky zadáte město nebo PSČ, ulici a číslo popisné. Nyní se zobrazí se mapa s cílem, v horní části mapy se ukáže vzdušná vzdálenost a dole tlačítko „Jet“. Jakmile spustíte navigaci, začnou se vyhledávat satelity, následně se spočítá trasa, což může trvat déle, a pak můžete vyrazit.
Tip: Možnosti zadávání cílů navigace jsem podrobně probíral u recenze Fénix 5X.
Tohle prostě chcete!
Navigace s Edge 1030 je luxusní záležitost. Zatímco na Fénix 5X bojujete s maličkou mapou, na Edge 820 navigační instrukce a datová pole zabírají polovinu displeje a na mapu moc místa nezbývá, Edge 1030 má pro zobrazení mapy a navigačních informací místa nadbytek. A i když si zapnete dole dvě datová pole a nahoře se zobrazují navigační instrukce, stále zůstává velký prostor pro zobrazení podrobné mapy. K tomu přidejte slušnou výdrž a je jasno, co bude dárek pod stromeček.
Zatímco Edge 820 mne jako přístroj poněkud zklamal, a to celkem špatnou čitelností dodávané mapy Cycle Europe, horší odezvou dotykového displeje či tím, že v dodávce chybí Topo Czech, tak mne Edge 1030 nadchnul. Displej je zkrátka hlavním tahákem tohoto přístroje a pokud si spočítáte, že za Edge 820 a Topo Czech dáte skoro třináct tisíc, tak se cena 15 990 Kč za Edge 1030 nezdá až tak vysoká.
Srovnání s Fénix 5X dopadá ještě lépe. Za tyto hodinky dáte skoro dvacet tisíc, a ještě si musíte dokoupit Topo Czech, stejně jako u Edge 820. Jasně, srovnání pokulhává, protože Fénix 5X jsou ultimátní hodinky s mnoha sportovnímu profily a Edge 1030 je pouze jednoúčelová cyklonavigace, ale pokud chcete jezdit na kole a tu a tam se proběhnout či si zalyžovat, je lepší uvažovat o kombu Edge 1030 s pořádnou mapou a levnými běžeckými hodinkami jako jsou třeba Forerunner 35 nebo Vívoactive HR. A vyjde vás to celkově nastejno, nebo dokonce levněji.
Základní parametry
- Rozměry: 58 × 114 × 19 mm
- Hmotnost: 123 g
- Rozlišení displeje: 282 × 470 px.
- Úhlopříčka displeje: 3,5"
- Typ displeje: dotykový, kapacitní, senzor jasu
- Držák na kolo: 2× obyčejný, jeden představený
- Kompas: elektronický ze signálu GPS/Glonass (funguje jen při pohybu)
- Voděodolnost: IP x7 (ponoření na 30 minut do hloubky 1 metr)
- Baterie: výdrž až 20 hodin
- Mapy: Cyklo mapa Evropy, Topo Czech v3 (na SD kartě)
- Slot pro paměťovou kartu: ano
- Vestavěná paměť: 16 GB
- Smart notifikace: ano
- Wi-Fi: ano
Kompatibilita
- ANT+ snímače (např. srdečního tepu HR, kadence, teploty atd.)
- Bluetooth Smart snímače
- Elektronické řazení Shimano Di2
- Produkty Varia (světa, radar)
- Varia Vision (zobraz. zařízení na brýle)
- Snímač kadence otáček pedálů: v dodávce Bundle
- Snímač rychlosti: v dodávce Bundle
- Snímač srdeční frekvence: v dodávce Bundle
- Snímač teploty integrovaný (není kompatibilní s čidlem Tempe)
- Snímač výkonu wattmetr Vector
Diskuse k článku (0)
Přidat komentář