Cyklonavigace Edge 850: Jaká je skutečná výdrž? Stačí pro delší, nebo dokonce celodenní aktivity?

24.10.2025
Je malá, je hezká, je kladná. Má parádní displej. Ale oproti Edge 840 se výrazně zkrátila výdrž. Na běžné ježdění postačí, ale delší aktivity s navigací už mohou být problém. Srovnání s Edge 1050
Edge 850 vs. Edge 1050

Rozdíl ve velikosti obrazovky, ale i ve výdrži, je opravdu zásadní


Uvedením cyklonavigací Edge 550 a 850 v září letošního roku Garmin nepřekvapil. Oba menší modely přišly rok po Edge 1050. Stejný scénář nastal u modelů Edge 540 a 840, které rovněž přišly rok po nástupu Edge 1040. Měl jsem však jisté pochybnosti ohledně výdrže, protože Edge 1050 už je pro mé použití trošku na hraně.

Další detaily: Nové cyklonavigace Edge 550 a 850: Svítivý displej jako u Edge 1050, ale nižší výdrž

Edge 1050: Parádní displej, parádní jízda

Edge 1050 se oproti Edge 1040 liší především parádním displejem, který má lepší kontrast, barvy a rozlišení. Má totiž transmisivní displej LCD, zatímco Edge 1040 transreflexní LCD, které svítí jen tehdy, když je šero nebo tma. Jinak si vystačí s odrazem okolního světla. Navíc je doplněný solárem, což v létě může pomoct.

Daní za krásný displej Edge 1050 je zhruba dvakrát horší výdrž, a to přes větší baterii a vyšší hmotnost. Stále to ale na celodenní navigaci s mapou, připojeným radarem apod. bohatě stačí - Edge 1050 zvládne v tomto režimu cca 15 hodin, čili i dva by měla přežít bez dobíjení. Edge 1040 umí s navigací až 40, možná i 50 hodin, záleží na solárním dobíjení a množství okolního světla.

TIp: Kolik vydrží cyklonavigace Edge 1050? A jak dopadlo srovnání s Edge 1040? Postřehy a dojmy z testu

Edge 850: Malý displej, méně dat

Garmin u Edge 850 udává výdrž 12 hodin v náročném použití, pod čím si představuji právě navigaci s mapou a připojené senzory. Při první jízdě si dvouhodinová aktivita bez navigace vzala 30 % baterie, nad čímž mi doslova spadla brada. Po aktualizaci systému na nejnovější betu už to bylo o něco lepší. Ale popořadě.

Edge 850 jsem během čtyř dnů měl puštěnou souběžně s Edge 1050. Absolvoval jsem tři jízdy, z toho dvě s navigací, jednu bez navigace. Nastavení stejné, automatický výběr GPS, automatický jas displeje. Počasí bylo spíš podmračené a víceméně nikdy neběžel displej na maximum jasu. Což mimochodem umí ukázat jen Edge 1050, ale Edge 850 kvůli malému displeji nikoliv - nemá v doplňcích tolik prostoru pro podrobná data.

Obecně mi Edge 850 moc nevyhovuje, jeho malý displej mě omezuje v mnoha situacích, asi nejvíce je to citelné při navigaci s mapou, kdy na mapu nezbývá ani polovina již tak malého displeje. Na datovém poli My Edge 2 (resp. Edge Neon) od Stanislava Bureše, co používám jako hlavní datovou obrazovku, mám jen tři datová pole místo šesti. Další omezení jsou v doplňcích atd.

Tip: Datové pole My EDGE 2 nově se sílou a směrem větru a indikací solárního dobíjení

 

Srovnání výdrže s Edge 1050

Jezdím minimálně se dvěma senzory. Na jednom kole mám jen hrudní pás a senzor rychlosti (terén), na dalším používám navíc radar a na třetím pak ještě snímač výkonu. Maximálně mám tedy připojené čtyři kousky. Takto vypadaly moje jízdy:

  • 1. den - 100/100 %, aktivita 2:20 h, data, 2× senzor, 83/91 % (jeden den pauza bez aktivity)
  • 2. den - 77/87 %, aktivita 3 h, navigace, mapa, 3× senzor + radar, 42/71 %
  • 3. den - 37/68 %, aktivita 4:10 h, navigace, data, 3× senzor + radar, 2/51 %

Třetí aktivitu jsem raději absolvoval jen s daty na obrazovce, protože zobrazení mapy už by Edge 850 nemusely vydržet. Na druhou stranu jsem předpokládal, že navigace umře před koncem aktivity, nakonec však vydržela. Oba modely měly aktivní navigační hlasové instrukce, což nějaký vliv na výdrž určitě mělo.

Hodně mě zaujala spotřeba v režimu spánku, kdy jak Edge 850, tak Edge 1050, přišly přes noc o nějaká ta procenta. Když jsem jel další nabíjecí cyklus a nabil Edge 850 do plna, za den a půl měla jen 88 %, a to byla celou dobu vypnutá. Běžně si ale bere jen několik procent přes noc. Každopádně je dobré s tím počítat. 

Skvělá je ale doba nabíjení, za hodinu byla z nuly na sto, přestože jsem nabíjel z počítače přes staré USB. Vzhledem ke kratší výdrži se to hodí. Edge 1050 se nabíjí podstatně déle, dvě až tři hodiny, záleží na tom, do čeho ji zapojím. Někdy mi tam šťáva leze doslova jak s hnojem.

Jak dlouho budete jezdit?

S daty a připojenými senzory (rychlost, kadence, hruďák, výkon, radar) má Edge 840 spotřebuj okolo 10 % za hodinu, nejvíce záleží na jasu displeje a tedy okolním světle. Navigování jako takové už o moc víc nežere, pokud není aktivní mapa. S mapou je to cca 12 % za hodinu, reálně se může jednat o nějakých 8 hodin jízdy.

Pokud nebudete mít tolik senzorů a radar, můžete se dostat i na těch 12 hodin, co uvádí Garmin. Výdrž může prodloužit nastavení čistě GPS, naopak když zapnete všechno vč. dual bandu, může to naopak být naopak méně. Jen připomínám, že test probíhal na podzim s podmračenou oblohou a hodně času v lese, v létě by displej zářil na maximum, což by výdrž ještě zkrátilo. V zimě zase budou mít určitý vliv nízké teploty.

Každopádně celodenní aktivitu s navigaci Edge 850 zvládne, pokud si ji přes oběd necháte usnout, aby se zbytečně nevybíjela. V kontrastu s tím je pak cyklonavigace Edge 840, která mi přes léto brala 2-3 % za hodinu s daty, a s navigací a mapou cca 5 % za hodinu. V zimě by byla spotřeba vyšší, protože se aktivuje podsvícení (ráno, les, šero...) - odhadem 3-4 % za hodinu bez navigace.

Nepřehlédněte: Recenze cyklonavigace Edge 840: Tlačítka i dotyk dohromady. Ideální kombinace mezi Edge 540 a 1040?

Stále ale Edge 840, navíc v létě s podporou soláru, zvládne dvakrát až třikrát tolik co Edge 850. Bohužel, Garmin už jde jen cestou krásných displejů, co žerou, doba transreflexních modelů je, zdá se, pryč. K Edge 850 se ještě vrátím v klasické recenzi, ale v podstatě se jen dozvíte, že je to menší Edge 1050 s tlačítky. V podstatě stejný scénář jako u modelů Edge 840/1040.


Diskuse k článku (12)