Recenze cyklonavigace Edge 850: Parádní displej, ovládání dotykem i tlačítky, inovované prostředí (1.)

9.11.2025
Nástupce modelů s transreflexním displejem má výrazně lepší rozlišení a lépe se používá ve špatných světlených podmínkách. Má také lehce vylepšení prostředí a parádní doplněk pro počasí
Nová cyklonavigace Edge 850

Transmisivní displej sice zlepšuje čitelnost za horších světelných podmínek, v lese ale má displej stále dost odlesků


Na trh přišly cyklonavigace Edge 550 a 850 pouze v jediném provedení, protože nemají verzi se solárním dobíjením, což je celkem zásadní rozdíl oproti Edge 540 a 840. Základní a jediný model stojí 13 790 Kč, model bez dotyku Edge 550 pak 11 290 Kč. Stejně jako u Edge 1050 i zde se objevuje transmisivní displej, který svítí neustále a senzor jasu jen koriguje to, jak moc bude zářit. 

Když Garmin uvedl na trh Edge 1050 v létě loňského roku, musím přiznat, že mě to trochu zaskočilo. Fakt mě nenapadlo, že Garmin použije na obrazovce cyklonavigace tento typ displeje – který je sice hezký, ale na slunci potřebuje hodně silné podsvícení. Zvlášť, když je Edge určen primárně do hezkého a slunečného počasí – ruku na srdci, kdo jezdí v zimě stejně často jako v létě?

Cyklonavigaci Edge 850 k testu zapůjčil obchod Pulsmetry.cz

Původně jsem navíc nepředpokládal, že Edge 1050 bude nástupcem Edge 1040, ale jen rozšířením nabídky. Edge 1040 je sice stále v prodeji, ale Garmin už aktivně nabízí jen verzi Solar, model bez solárního dobíjení už skryl mezi výběhové modely. A to samé se stalo s Edge 540 a 840, čili ano, novinky Edge 550 a 850 starší modely nahrazují. Což je poněkud překvapivý krok.

Nepřehlédněte: Nové cyklonavigace Edge 550 a 850: Svítivý displej jako u Edge 1050, ale nižší výdrž

Velikost podobná, trochu vyšší hmotnost

Obě malé cyklonavigace vypadají v podstatě stejně – na první pohled od sebe Edge 550 a Edge 850 nerozeznáte. Zatímco dříve měla ovládací tlačítka jen verze 5x0, od modelu E840 se dá kompletně tlačítky i tato řada. A to je vlastně hlavní rozdíl mezi Edge 540 a Edge 840. První je čistě tlačítkový model, druhý kombinuje jak tlačítka, tak dotyk. A nejvyšší model Edge 1050 je pak čistě dotykový (což mě osobně trochu mrzí).

Zatímco Edge 1050 oproti Edge 1040 narostl ve všech ohledech, do délky, tloušťky a hlavně hmotnosti (35 gramů na víc), pro modely Edge 850 a 840 toto neplatí. Edge 850 je prakticky stejně velký jako Edge 840 (užší, ale trochu delší), pokud jde o tloušťku je dokonce tenčí – 16,8 mm oproti 19,6 mm. Hmotnost se však zvýšila, počítám, že za tím stojí baterie, a sice z 89 g na 113 g.

Nutné ale říct, v ruce působí tento model velmi kompaktně, když si vezmu Edge 1050, působí na mě vetší model doslova jako cihla. Edge 1040 je oproti němu výrazně lehčí, tenčí a dokonce jen o pár gramů těžší než Edge 850. Tam, kde Edge 1050 musím na řídítka dávat do držáku na dvou gumičkách, stačí Edge 850 jen jedna, a ještě k tomu může být i trochu na volno. 

Nepřehlédněte podrobnou recenzi Edge 1050:

Dotyk? Nedotyk

Faktem je, že nové uživatelské rozhraní, s kterým přišla poprvé navigace Edge 1040, je parádní. Jde o jakousi kombinaci mobilu a hodinek Garminu. A je vidět, že bylo navrženo primárně pro dotyk. Když jsem před léty testoval Edge 520, ovládání pomocí tlačítek mi naprosto vyhovovalo. Předtím jsem měl ještě Edge 705, který se navíc ovládal pomocí joysticku, a to bylo také na pohodu.

Jenže s Edge 540 přišel problém: Jak upravit dotykové uživatelské prostředí tak, aby se dalo ovládat i tlačítky? Odpověď zní: špatně. Když jsem loni tento model testoval, nemohl jsem si na ovládání Edge 540 úplně zvyknout, narážel jsem na nelogičnosti a nedomyšlenosti. Nejprve jsem si myslel, že je chyba ve mně a že se jen nedokážu přizpůsobit. Když si totiž člověk zvykne ovládat určité uživatelské prostředí dotykem a pak se musí stejné prostředí naučit ovládat tlačítky, je jasné, že to nebude snadné. 

Když jsem ale o podobných potížích s ovládáním četl i v testu DC Rainmakera, tak mi bylo jasné, že to není chyba ve mně, ale v ovládání. Špatně se například dostanete k sekundárním doplňkům při jízdě, které na dotykovém Edge jednoduše stáhnete gestem shora, problémy jsem měl s funkcí Průzkumník stoupání, neustále jsem řešil, zda je daná funkce dostupná krátkým stiskem či podržením tlačítka, několikrát jsem si omylem zastavil jízdu, když jsem se potřeboval prstem opřít o druhou stranu přístroje, abych vytvořil protitlak atd. 

Tip: Další detaily k ovládání tlačítky najdete v recenzi Edge 540

 

 

Ale Edge 840 a následně Edge 850 jsou v tomto ohledu naprosto boží. Jednak se dá ovládat kompletně dotykem jako Edge 1040/1050, jednak tlačítky jako Edge 540/550. Takže si můžete vybrat, kdy se vám hodí více tlačítka a kdy dotyk. Třeba při nastavování funkcí je dotyk parádní. Nebo při práci s mapou. Ale třeba pro přepínání obrazovek při jízdě se mohou více hodit tlačítka. Zkrátka jak mi Edge 540 vůbec nesedl, tak si s Edge 850 (a dříve 840) rozumím na první dobrou.

Pořádný reprák a externí baterie

Na zadní straně najdeme klasický držák na řídítka, který není stříbrný jako na Edge 1040 Solar, ale stejně jako na E1050 černý, a rovněž i vyměnitelný. Má napájecí piny, takže můžete mít buď aktivní držák s dobíjením, nebo máte možnost připojit externí baterii. Což je v případě tohoto modelu jistě užitečné, protože při velkém zatížení jde pouze o jednodenní navigaci a dva dny v terénu by už nemusel přístroj zvládnout.

Tip: Externí baterie pro cyklonavigaci Edge: Jak se připojuje, jak se dobíjí a co všechno umí?

Zadní strana je rovněž členitější, nově je tu výstup hlasitého reproduktoru, který umí přehrávat navigační instrukce a další zvuky, které jsou výrazně příjemnější než beeper (speaker) starších modelů. Zejména radar se konečně dá poslouchat a není to zvuk, kterým plašíte ptáky na poli. Zatímco na Edge 1040 mám zvuky při navigaci vypnuté, tady jsou celkem decentní a nevadí mi. 

Jinak je zde vše po staru, na levé straně najdete tlačítko pro zapnutí, dvě tlačítka pro pohyb nahoru a dolů, dole tlačítko pro start či ukončení jízdy a tlačítko pro nový okruh, vpravo tlačítko Ok a Zpět. Všechna jsou dost tuhá, musíte se fakt snažit, abyste je zmáčkli. A zejména v rukavicích to je problém, často se mi stalo, že jsem musel stisk opakovat a pak bylo rychlejší při jízdě přepínat obrazovky dotykem. 

Datový konektor USB-C je pak schován pod krytkou, aby zařízení mohlo plnit standard voděodolnosti IP7. Není problém Edge omýt pod vodou nebo nechat moknout hodinky na dešti. Když to shrnu, Edge 850 se mi líbí celkově více než Edge 1050, který na mě působí trochu jako tank. Je to takový „roztomilý mazlík“.

Jas a pořádné rozlišení

Samotná obrazovka má o desetinu palce větší úhlopříčku než Edge 840 – 2,7“ vs. 2,6“, a má navíc výrazně vyšší hustotu pixelů, a to 420 × 600 px oproti 246 × 322 px u staršího modelu. Nový displej tak nabízí 3× více bodů, což poznáte na první pohled. Ani ne tak při zobrazení dat při jízdě, ale zejména na mapě a také na základní obrazovce.

Displej totiž není transreflexní jako u starší generace, ale transmisivní (tedy stejný jako na Edge 1050), což znamená, že podsvícení je aktivní neustále a bez podsvícení prostě nic neuvidíte. Rozdíl je znát i při vypnuté navigaci; zatímco displej Edge 850 je neustále černý, Edge x40 při jakémkoliv náznaku okolního světla zjasní a stává se šedým – v podstatě začne tak trochu svítit. 

Maximální jas displeje Edge 850 je tisíc nitů, což je slušná porce světla – v podstatě se vyrovná běžným mobilním telefonům. Ale ani tisíc nitů nemá šanci na přímém slunci proti klasickému transreflexnímu displeji MIP. Je to pro takový displej (ať už transmisivní LCD nebo AMOLED) nejtěžší disciplína. Když srovnávám Edge 850/1050 a Edge 1040 za slunného poledne, má starší model displej o poznání jasnější. 

Jenže kdyby Garmin přidal na svítivosti jako u nových hodinek, už by šla spotřeba úplně do háje. Čili se musíte smířit s tím, že v létě je na tom displej E850 hůře než u Edge 840. Ale ve chvíli, kdy je v okolí světla méně, ať už za letního rána či odpoledne, na jaře, na podzim či v zimě, tak už se síly srovnávají a naopak, Edge 850 často vede. Zejména v těch podmínkách, kdy není ještě natolik šero, aby se na Edge 840 aktivovalo automatické podsvícení, ale současně už není dost světla, aby to transreflexnímu displeji stačilo. 

Ovšem ve chvíli, kdy se na Edge 840 zapne podsvícení, jsou síly vyrovnané, v lese, za šera či za tmy svítí starší model naprosto v pohodě. Celkově však musím říct, že Edge 850 (a 1050) je prostě během jízdy příjemnější a za většiny světelných podmínek je prostě vidět lepe. Jediné, co mu nedělá dobře, jsou jízdy přes den za jasného slunečného dne. Ale já v létě přes poledne jezdím málokdy. 

Inovované prostředí

Garmin využil toho, že má k dispozici tisíce barev oproti 64 barvám displeje MIP a tomu přizpůsobil i prostředí. To není zcela odlišné od Edge 840, ale jen graficky upravené. Něco se zde dělá trošku jinak než dříve, ale ve své podstatě se „nové“ prostředí ovládá stejně, jednotlivé položky jsou na stejném místě apod. Jen je to celé takové líbivější.  

Hlavní obrazovka je velmi podobná s tím, že zobrazený profil jízdy, mezi kterými si přepínáte standardně tažením vlevo nebo vpravo, má na pozadí obrázek, navíc se tu zobrazuje i počet kilometrů, které jste v daném profilu odjezdili. Následuje poslední jízda, poslední přidaná trasa a doporučený trénink pro aktuální den – opět si mezi nimi přepínáte dotykem vlevo nebo vpravo. 

 

 

A zatímco na starších Edge už se zobrazují rovnou doplňky, zde se ukážou tři tlačítka – první vstoupí do tréninků, druhé do navigace a třetí do menu. Teprve na další stránce (dole) jsou doplňky. Edge x40 to řeší tak, že tlačítko pro menu je zobrazeno standardně vpravo dole a je vidět neustále, což mi přijde praktičtější, a tlačítka pro vstup do navigace a tréninků chybí; tam se dostanete přes doplňky. 

To, že jsou poslední trasa, jízda a doporučené tréninky na jednom místě a musíte mezi nimi přepínat, prostě není uživatelsky přítulné a příliš to připomíná deník Connect, kde se mi to řešení také nelíbí. Jenže rolování do stran jen dnes bohužel moderní a Garmin tomu nedokázal odolat. Do seznamu doplňků si můžete dát to samé jako u Edge 840, jen mi přijde, že bylo zbytečné dávat doplňky do šedých rámečků, a tedy inverzního zobrazení, opět, přijde mi to méně přehledné. 

Horní kontextové menu

Kromě domovské obrazovky došlo také k úpravě kontextového menu, které si můžete v podstatě odkudkoliv stáhnout shora. Jde o řadu funkcí, mezi kterými rolujete gestem zleva doprava. Najdete zde základní nastavení, které můžete měnit během jízdy, notifikace, nastavení světel a radaru, vyhledávání stoupání v okolí, počasí atd. 

Pokud pominu novou grafiku, která je líbivější, je docela dobrou inovací možnost přepínat obrazovky ikonami na spodku displeje. Už tak nemusíte jen cyklicky rolovat doleva nebo doprava, ale můžete rovnou přeskakovat pomocí ikon. To je na jednu stranu praktické, ale ikony jsou přece jen maličké a trefit se do nich za jízdy není snadné, navíc s tím, jak jsou líbiví a grafické, tak máte často problém poznat, co je co. Ale i tak, za toto palec nahoru.

V tomto kontextovém menu jsou ale rozdíly oproti Edge 1050. Vyšší model má totiž větší obrazovku, a tak jsou zde prvky jinak poskládané a mají více prostoru. Třeba nastavení displeje má na E850 jen tlačítko s nápisem „Jas AUTO“, na Edge 1050 však vidíte navíc rovnou posuvník, který ukazuje aktuální úroveň jasu (a díky tomu je vidět, jak moc to Edge „pálí“).

Lepší počasí a meteo mapy

Velmi užitečnou novinkou je podstatně vylepšené počasí. To najdete jako doplněk přístupný nejen z hlavního seznamu, ale také ze sekundárních doplňku stahovaných shora (viz předchozí část), které jsou dostupné i v aktivitě. Kromě aktuálního počasí, síly větru, teploty a výhledu na pár hodin dopředu přidal Garmin řadu dalších funkcí.

Máme tu stejně jako hodinkách předpověď teploty a srážek v grafu na následujících 12 hodin, kvalitu vzduchu, předpověď na následující čtyři dny a také meteo mapu s několika vrstvami: teplota, vítr, srážky a pokrytí mraky. Toto už umí delší dobu hodinky, které navíc dokážou tyto vrstvy zobrazit přímo na mapě v aktivitě, nejen v doplňku. A to je megaužitečné – pří jízdě s mapou přímo vidíte, zda jedete do deště. 

Na Edge je to zatím jen jako doplněk, není možné mít meteo vrstvy přímo v mapě. Ale i tak je to velmi zajímavé vylepšení, k doplňku se velmi snadno dostanete stáhnutím shora. Tuto možnost zatím nemají starší modely x40 a asi ji ani nedostanou. Tady je zrátka vidět, že s nějakými zásadnějšími novinkami pro tuto řadu se už nepočítá.

V druhé kapitole se věnuji jízdě, datovým polím, mapě, hlasové navigaci, senzoru teploty a celkové výdrži 


Diskuse k článku (0)


Přidat komentář



Zpět na článek