Recenze cyklonavigace Edge 850: Aktivity, data, mapa, hlasová navigace, výdrž (2.)
Hlavní záložky
Řada Edge 840/850 je jediná, kterou lze u Garminu ovládat jak pomocí dotyku, tak tlačítky. A to je paráda, můžete si vybrat, co preferujete. Já používám primárně dotyk, ale pro přepínání obrazovek během jízdy tlačítka. Je škoda, že toto neumí také Edge 1050, ale s tím se holt musíme smířit. Zas tolik mě absence tlačítek neomezuje. Dotyk je stále lepší než čistě tlačítko ovládání.
Hlavním rozdílem oproti staršímu modelu je displej, který už není trasnreflexní, ale trasnmisivní. To znamená, že svítí neustále. Má parádní kontrast, barvy i rozlišení, je však o něco hůře vidět na přímém slunci. V zimě, na podzim, ráno a večer a je však lepší než Edge 840. Větší rozlišení a lepší kontrast se projeví především na zobrazení mapy.
Nepřehlédněte první část recenze Edge 850
Jízdní profily a obrazovky
K funkcím navigace asi nemá cenu toho moc psát, vše jsem pokryl ve starších recenzích Edge 840 a 1050, novinka je v podstatě skloubeních těchto dvou modelů. Je úplně stejně vybavená jako Edge 1050, má také reproduktor pro hlasovou navigaci, Garmin Pay, paměť pro mapy o velikosti 64 GB atd. Rozdíl mezi těmito modely je opravdu jen ve velikosti displeje a tlačítkách.
Cyklonavigaci Edge 850 k testu zapůjčil obchod Pulsmetry.cz
Po vzoru Edge 1050 je tu také nové prostředí pro editaci jízdních profilů, a to v části úpravy datových obrazovek. Ty už nejsou vylistované textově na řádcích, ale jako obrazovky s náhledy, takže rovnou vidíte, jak jednotlivé obrazovky vypadají. Určitě změna k lepšímu a celkově se opět ovládání přiblížilo mobilnímu telefonu. Je to celkově přehlednější a pohodlnější než na Edge 840.
Jinak je vše při starém, možnosti nastavení datových obrazovek jsou totožné, máte zde hromadu funkcí a prvků, od běžných datových polí až po obrazovky jako kompas, mapa, nadmořská výška, Group Ride, elektrokolo, ClimbPro, segmenty atd. Jednotlivé obrazovky si můžete vypínat a zapínat, případně aktivovat jen v případě potřeby – když je aktivní ClimbPro, ukáže se, jinak je vypnuté apod.
Další detaily: Kompletní přehled ClimbPro: Při navigaci po trase, freerideové stoupáky. Hodinky a cyklonavigace
Chceme více dat
Vzhledem ke stejně velkému displeji jako má Edge 840 je i přehlednost dat při jízdě stejná, vyšší rozlišení zde nemá (kromě mapy) žádný význam. Je trošku škoda, že na datové obrazovce není možnost zobrazit více datových polí než 10, ale tady to není takový „průšvih“ jako na Edge 1050, který má výrazně větší displej. Vešlo by se sem jistě více, ale Garmin toto nechává na datových polích z Connect IQ.
Například datové pole Neon EDGE, které používám jako hlavní pohled při jízdě, vidím toto:
- Aktuální teplota
- Směr větru
- Předpověď počasí
- Hodiny
- Východ/západ slunce
- Tréninkový efekt
- Sílu GPS signálu
- Stav nabití radaru/světla
- Stav baterie
- Rychlost aktuální graficky (nebo výkon)
- Průměrná rychlost
- Vzdálenost
- VO2 max
- Tři volitelná datových polí, kde mám dojezd do cíle (při navigaci), tepovku a průměrnou tepovku.
Tedy pořádná porce informací. Ale oproti Edge 1050 tu chybí druhý řádek s volitelnými daty, kde na Edge 1040 a 1050 mám navíc nastoupané metry, nadmořskou výšku a sklon. Mimochodem, některá data nelze zobrazit v běžných polích, jako třeba síla a směr větru, takže pokud toto chcete vidět, jste stejně odkázaní na doplňky z Connect IQ nebo doplněk Počasí.
Mapa: To je ten rozdíl
Zatímco při zobrazení datových polí vyšší rozlišení a lepší kontrast fakt neoceníte, při zobrazení mapy už ano. Je to v podstatě jediné „místo“, kde se vyšší rozlišení hodí. Edge 850 lépe zobrazí rozdíly mezi barevnými plochami, čili lépe jsou odlišeny lesy a další plochami, které mi za určitých světlených podmínek na Edge 1040 trochu splývají.
A díky většímu rozlišení pak mapa zobrazení i více detailů, čili při stejném měřítku – já používám 1:80/120 – toho na mapě vidíte výrazně více, ať už jde o detaily mapy nebo místní názvy. Neříkám, že je to pro jízdu zásadní, vám stačí sledovat při navigaci naplánovanou trasu, ale pokud jedete bez navigace a jen se potřebujete zorientovat, je detailnější mapa určitě lepší.
Lépe také vypadají cesty, které jsou tečkované a na starším modelu je okolo teček ještě bílá linka, která je příliš tlustá a cesta tak vypadá širší a významnější než silnice. Na Edge 850 je to výrazně lepší, linka je tenká a cesta tolik graficky neruší. Na mapě můžete mít až čtyři datová pole, ale pak už nezbude moc místa na mapu, zvlášť při aktivní navigaci.
Hlasitý reproduktor: Lepší než speaker
Jednou z hlavních novinek Edge 850 je již zmíněný hlasitý reproduktor, který výrazně zlepšuje přehrávání systémových zvuků jako upozornění na okruh či další alarmy, například připojeného radaru. Zvuk Edge 840 (či Edge 1040) je celkem protivný, a tak nějak vysoce uřvaný, že jsem si tóny zcela vypnul a mám je aktivní jen pro radar, kde to prostě potřebuji.
Zejména upozornění na odbočku při navigaci je extrémně otravné a v místech, kde často měníte směr, řve Edge 1040 jako najatý. To se ale změnilo s Edge 1050 a nyní Edge 840, kde reproduktor schopný přehrávat běžné zvuky prostě jen krásně zabublá a neobtěžuje, takže zvuky mám aktivitní pro všechny události (třeba „stopky zapnuty“). Navíc je tu funkce zvonku, který fakt zacinká, a to celkem hlasitě, takže chodci o vás budou vědět. Nedávno se navíc zlepšila aktivace zvonku, stačí dvakrát poklepat na displej a je to.
Navigace hlasem
Reproduktor využívá Edge 850 hlavně při navigaci. Tehdy uslyšíte stejná hlasová upozornění, na která jste zvyklí z auta nebo z mobilního telefonu. Můžete si zvolit ženský či mužský hlas, k dispozici je i čeština a slovenština. A funguje to vlastně úplně stejně, prostě na vás Edge během jízdy mluví. Hlasitost je třeba vytáhnout na maximum, zejména v terénu, na silnici stačí nějakých 90 %.
Velkým přítelem hlasové navigace není protivítr, ale v nějakých 90 % jsou hlasové povely slyšet v pohodě; je třeba si s tím trochu pohrát. Výstup reproduktoru je na spodní straně navigace, nikoliv nahoře, což má za následek také o něco horší slyšitelnost. Ale máte jistotu, že vám do něj nenaprší. Na mluvenou navigaci jsem si zvykl, dnes už mluví běžně i hodinky, a je to super vychytávka.
Jen v náročném terénu, kde je více odboček, je stále lepší podívat se na displej. Přece jen navigace není stoprocentní, někdy Edge 850 nenahlásí odbočení ve chvíli, kdy byste to nejvíc potřebovali, a naopak jej hlásí tehdy, když ani odbočit není kam – jedete jen do zatáčky. A někdy navigace dokonce hlásí, abych jel doleva, ale cesta vede doprava. To ale není problém jen Edge 850, ale Garminu obecně.
Tip: Hlasová navigace na Edge 1050: Hodně návyková funkce. Praktické zkušenosti
Když vypadává signál
Cyklonavigace Edge používám dlouhodobě v režimu automatického výběru satelitního signálu – SatIQ, tedy Auto Select. SatIQ by teoreticky mělo být přesnější než samotné GPS. Ve chvíli, kdy je slabý signál, zapne více systémů, a naopak, vypne je, když stačí GPS – kvůli šetření baterie.
Přesto jsem na Edge 1050 v poslední době míval problémy s navigací – přístroj mi často hlásil, že je mimo trasu a že ji přepočítá. Následně (cca do 10-20 sekund) se zase chytil a napsal „správná trasa“. A to mi dělal i v místech s parádním výhledem na oblohu, jako třeba odlesněné Alpy. Když se vám to pak stane dvacetkrát třicetkrát za jízdu, štvalo mě to. A současně vrtalo hlavou.
A světe div se, Edge 850 má ten samý problém. Což by ani nevadilo při běžné jízdě, protože šipka s pozici se stále drží trasy, ale problém nastal při testech a jízdě s Power Guide. Proč? Protože když vypadne navigace, nebo když jste mimo trasu, vypadne logicky i Power Guide – ten je vázaný na přesné sledování naplánované trasy. Takže mi plán výkonu neustále mizel a objevoval se. Nepříjemné.
Tip: Cyklistická strategie Power Guide: Garmin radí, jaký máte mít výkon v průběhu aktivity nebo závodu
Dlouho jsem nad tím spekuloval, proč se to děje, až jsem zkusil vypnout Auto Select a zapnul obyčejnou GPS. A světe div se, přestalo to. Čili Auto Select pravděpodobně při přepínání zdrojů signálů má chvilkové výpadky, které způsobují ztrátu pozice a tím i navigace. A ve výsledku také Power Guide.
Nastavil jsem tedy GPS i na Edge 1050 a je po problému. Ale i tak nechápu, že toto Garmin neodladil. Na Edge 540/840/1040 jsem s podobným problémem nesetkal, nebo si to aspoň nepamatuju. Pravdou ale je, že s Edge 1040 teď jezdím minimálně, je možné, že se tento problém objevuje i ve starší generaci.
Výdrž je nízká. To Garmin neokecá
Toto je asi největší slabina nového modelu. Garmin udává výdrž 12 hodin v náročném použití, tedy s připojenými snímači a navigací. No, skutečnost je ještě o kousek horší; ale nepředbíhejme. Během jízdy mám nejčastěji Edge 850 (a i další modely) nastavený takto:
- automatický jas
- automatická volba satelitních systémů SatIQ
- snímače: hrudní pás, snímač rychlosti a kadence, snímač výkonu, snímač elektrokola
- radar Varia RTL 515
- datové obrazovky: deset polí s daty, Neon EDGE, přehled výkonu, mapa, grafický průběh nadmořské výšky
- aktivní ClimbPro – ale bez samostatné obrazovky, tu mám vypnutou; stačí mi na začátku stoupání vědět, kolik mám nastoupat a jaký bude profil (což Edge ukáže i na da běžné datové obrazovce)
V testovacím cyklu jsem měl na řídítkách také Edge 1050. Moje jízdy vypadaly takto (Edge 1050 na druhém místě):
- 1. den – 100/100 %, aktivita 2:20 h, data, 2× senzor, 83/91 % (jeden den pauza bez aktivity)
- 2. den - 77/87 %, aktivita 3 h, navigace, mapa, 3× senzor + radar, 42/71 %
- 3. den - 37/68 %, aktivita 4:10 h, navigace, data, 3× senzor + radar, 2/51 %
Třetí aktivitu jsem raději absolvoval jen s daty na obrazovce, protože zobrazení mapy už by Edge 850 nemusely vydržet. Na druhou stranu jsem předpokládal, že navigace umře před koncem aktivity, nakonec však vydržela. Oba modely měly aktivní navigační hlasové instrukce, což nějaký vliv na výdrž určitě mělo. Když se Edge 850 vybil, Edge 1050 měl ještě polovinu baterie.
S daty a připojenými senzory (rychlost, kadence, hruďák, výkon, radar) má Edge 850 spotřebu okolo 10 % za hodinu, nejvíce záleží na jasu displeje a tedy okolním světle. Navigování jako takové už o moc víc nežere, pokud není aktivní mapa. S mapou je to cca 12 % za hodinu, reálně se může jednat o nějakých 8 hodin jízdy.
Hodně mě zaujala spotřeba v režimu spánku, kdy jak Edge 850, tak Edge 1050, přišly přes noc o nějaká ta procenta. Když jsem jel další nabíjecí cyklus a nabil Edge 850 do plna, za den a půl v režimu spánku měl jen 88 %, a to byl celou dobu vypnutý. Běžně si ale bere jen několik procent přes noc. Každopádně je dobré s tím počítat.
Skvělá je ale doba nabíjení, za hodinu byla z nuly na sto, přestože jsem nabíjel z počítače přes staré USB. Vzhledem ke kratší výdrži se to hodí. Edge 1050 se nabíjí podstatně déle, dvě až tři hodiny, záleží na tom, do čeho jej zapojím a jaký mám kabel. Někdy mi tam šťáva leze doslova jak s hnojem (ale to platí i pro Edge 850, asi nejvíce záleží na kabelu).
Vadné čidlo teploty?
Na závěr už jen jedno postesknutí. Všechny cyklonavigace Edge, které jsem testoval, nebo které mám, neukazují přesně venkovní teplotu. Zatímco u hodinek se jednotlivé modely liší v rámci jednoho stupně, Edge uskakují daleko více. Edge 1030 mi nejprve ukazoval teplotu o cca 3 stupně nižší než realita, po jednom updatu naopak o dva až tři stupně méně.
Edge 1040 a Edge 1050 ukazují oba o trošku více, a to v závislosti na teplotě venku – čím je venku méně, tím menší je rozdíl. Třeba u nuly je rozdíl okolo stupně, při 30 st. už klidně tři navíc. A Edge 850 je ještě horší než Edge 1050, když je venku 10 st., ukazuje zhruba plus 3 stupně navíc oproti realitě.
Mám ověřeno, že nejpřesnější jsou Instincty 2X, Instinct 3 a Fénixy 7X Pro – tedy hodinky staré školy. Forerunnery a Fénixy 8 ukazují krapítek víc, ale furt v rámci „normy“. Ale Edge 850 ustřeluje celkem zásadně a na senzor se fakt nedá spolehnout. A v zimě je rozdíl, jestli mám minus jeden nebo plus jeden – jestli vjedu do zmrzlého sněhu nebo břečky…
Skvělá cyklonavigace, ale ne pro každého
Zatímco na Edge 1040 Solar mám občas problémy s čitelností dat a mapy, zejména v lese, při západu a východu slunce či v době, kdy je pod mrakem, Edge 850 a 1050 jsou v tomto ohledu parádní. Displej Edge 850 je čitelný konzistentně za většiny podmínek, až na zmíněné polední slunce, především v létě. Na podzim a v zimě, kdy je slunce nízko, je to naprosto v pohodě.
Edge 850 má sice kratší výdrž, ale pokud nepotřebujete s navigací jezdit od rána do večera, měla by vám stačit. Jen musíte počítat s tím, že zejména na aktivní dovolené budete dobíjet denně. Kromě displeje je výhodou také hlasová navigace, kterou mimochodem nemá Edge 550 (podivné omezení).
Ostatně Edge 550 je hodně (ne)zajímavý model. Nemá dotyk, nemá Garmin Pay, chybí možnost zadávat adresy při navigaci, paměť byla snížena na 32 GB (ale lepší než 16 GB u Edge 540), není tu zmíněná hlasová navigace a také zvonek. Pro mě osobně naprosto zbytečný model, to už je lepší zůstat u Edge 540 a mít aspoň delší výdrž.
Edge 850 je naopak povedená cyklonavigace, a to zejména pro ty, pro koho je Edge 1050 příliš velký a těžký model. Já bych si s Edge 850 také vystačil, ale v řadě situacích zobrazí méně dat a informací, a to zejména tehdy, když je na obrazovce mapa. Může to být zajímavý upgrade pro ty, co mají ještě Edge 830, ale majitelům Edge 840 bych asi doporučil, ať zůstanou u svého…
Stručné parametry Edge 850
- Rozměry: 54,6 × 92,2 × 16,8 mm
- Hmotnost: 113 g
- Úhlopříčka displeje: 2,7"
- Rozlišení displeje: 420 × 600 px
- Typ displeje: dotykový, snímač okolního jasu
- Senzory: barometr, akcelerometr, gyroskop, magnetometr (kompas)
- Satelitní přijímač: vícefrekvenční GPS/GNSS, Glonass, Galileo
- Voděodolnost: IP x7 (ponoření na 30 minut do hloubky 1 metr)
- Výdrž: až 12 hodin při náročném použití, až 36 hodin v úsporném režimu
- Mapy: Cyklo mapa Evropy a USA, Topo Czech V5 (kupon)
- Vnitřní paměť: 64 GB
- Smart notifikace: ano
- Wi-Fi: ano
- Garmin Pay: ano
- Hlasitý reproduktor (navigace, zvonek, tréninky)
- Balení: Kabel USB-C, dva držáky na gumičku, jeden pevný představený
- Cena: 12 990 Kč (koncová 13 790 Kč)
Plusy
- parádně čitelný a kontrastní displej
- možnost duálního ovládání
- hlasová navigace
- nové počasí
Minusy
- nízká výdrž
- vyšší hmotnost oproti Edge 840
Diskuse k článku (0)







































Přidat komentář