Velká recenze navigace Edge 1030: Tréninky, výdrž, propojení s mobilem, závěrečné zhodnocení (4.)

16.12.2017
Top model navigace nabízí kromě velkého displeje a mapy také pokročilé tréninky včetně segmentů Stravy. Oproti předchozímu modelu Edge 1000 má také o dost zlepšenou výdrž
Edge 1030 v předsazeném držáku

Díky předsazenému držáku se navigace lépe dostává do vašeho zorného pole


Letos uvedený nejvyšší model cyklistické navigace Edge 1030 vás uchvátí svým displejem. V porovnání s tři roky starým Edge 1000 jde sice jen o evoluci, ovšem o evoluci velmi povedenou.

Další kapitoly článku:

Trénujeme se segmenty Strava

Stejně jako s pokročilými hodinkami i s Edge 820 můžete trénovat a zlepšovat se. Prvkem, který se objevil poprvé v Edge 520, jsou segmenty Stravy. Stačí mít účet Premium na Stravě, označit svoje oblíbené segmenty hvězdičkou a synchronizovat je s deníkem Connect. Při následujícím připojení se pak stáhnou do navigace a můžete závodit s nejlepšími časy. 

Jakmile navigace zjistí, že jste blízko začátku segmentu a jede v potřebném směru, oznámí vám to na obrazovce. Ve chvíli, kdy jste na startu, spustí se stopky a současně vidíte čas nejlepšího a současně navigace ukazuje, o kolik jste v aktuální chvíli lepší než váš dosavadní nejlepší čas, nebo jakou máte ztrátu. Víte, zda máte zabrat, nebo zda můžete ještě šetřit síly na konec segmentu. Po dojetí se ukáže čas segmentu a současně se dozvíte, zda jste novým držitelem KOM, či nikoliv. Segmenty si můžete zobrazit v menu Trénink/Segmenty.

Nepřehlédněte: Trénink se segmenty Strava 

Novinkou jsou pak tzv. Live segmenty Strava, kdy ani nemusíte stahovat oblíbené úseky do navigace. Stačí, když se objevíte v místě, kde se nějaký segment nachází a je to – navigace na něj sama upozorní, stahují se totiž automaticky, pokud je k dispozici připojení k internetu. Resp. tak nějak by to mělo fungovat, osobně jsem to z nedostatku času neověřoval. (A také proto, že Stravu jsem přestal aktivně používat.)

Další možnosti tréninku

V menu Tréninky najdete také další tréninkové funkce. K nim patří zejména Intervaly, kdy si nastavíte vzdálenost, jakou chcete ujet, než si odpočinete, a kolikrát se tento interval má opakovat. Může to být třeba 4×1 km a mezitím minutový odpočinek. Je také možnost doplnit zahřívání a uklidnění – dle libosti. V deníku Connect si také můžete vytvořit pokročilejší trénink, který si pak z navigace spustíte.

Zajímavou možností je nastavit si cíl: například chcete ujet nějakou vzdálenost v libovolném čase, nebo vzdálenost za určitý čas či nějakou vzdálenost nastavenou průměrkou. Když pak spustíte trénink, vidíte, jak moc musíte zabrat, abyste si svůj cíl splnili – jde o jakéhosi virtuálního tréninkového partnera, s kterým závodíte. Závodit ale můžete i sami se sebou, resp. s nějakou již uskutečněnou aktivitou. Máte třeba svoje oblíbené kolečko, které chcete příště zajet rychleji. S touto funkcí tak máte na displeji před sebou sebe sama a valíte.

Při tréninku, ale při běžné jízdě si můžete nastavit i hlasové alarmy v deníku Connect. Prvním je alarm pro okruhy – když běžíte a máte nastaven automatický okruh třeba po jednom kilometru, nemusíte se dívat, jak dobře jste běželi. Hlas vám do sluchátek řekne, kolikátý okruh to byl a jaký jste na něm měli čas. Podobně se můžete nechat upozornit na aktuální nebo průměrný výkon, pokud máte v pedálech snímač. Stejně tak je tu signalizace rychlosti, například průměrná rychlost, aktuální rychlost, rychlost okruhu – a to třeba každé tři minuty. A to samé pro srdeční tep.

Vaše statistiky

S jízdou i s tréninkem souvisí položka Moje statistiky v hlavním menu. Tam se dozvíte, jak dlouho má být po tréninku regenerace, jakou máte maximální VO2 (tu ale lze změřit jen se senzorem výkonu v pedálech), jakou máte hodnotu FTP, což je v podstatě maximální průměrný výkon, jakého jste dosáhnout během hodinové jízdy. Výpočet FTP můžete spustit manuálně, nebo si jej necháte změřit automaticky během aktivity. Opět ale platí, že potřebujete pedály s wattmeterem.

Dále je tu skóre stresu, kdy navigace měří pomocí aktuálního tepu, v jakém stresovém stavu se nachází vaše srdce. Čím je skóre nižší, tím lepší máte předpoklady pro trénink. Měření probíhá v klidovém stavu a trvá zhruba tři minuty. V položce Rekordy si můžete prohlédnout, jakou nejdelší jízdu jste absolvovali, jakých nejrychlejších jste měli 40 km, kolik nejvíce jste nastoupali, a pokud máte senzor výkonu, jaký nejvyšší výkon jste měli během 20 minut.

Pak už si jenom nastavíte svoje hodnoty jako výška nebo hmotnost, či srdeční zóny – maximum tepu a od něj odvozené jednotlivé zóny či laktátový práh. Nastavení zón nechávám na původních hodnotách a maximum tepu se měří samo z vašich jízd – také zde nemusíte nic nastavovat.

Připojení k mobilu

Stejně jako sportovní hodinky Garminu i Edge 1030 lze spojit s mobilem přes Bluetooth. Zvyšuje to pohodlí při jízdě, protože si na navigaci můžete nechat zobrazovat příchozí notifikace, víte, kdo vám volá, když je mobil v kapse, kdy dostanete důležitý mail nebo zprávu. Navigace také ukazuje varování, že výrazně poklesl stav nabití telefonu. Bohužel, ve firmwaru 3.50 se mi mobil při jízdě odpojoval – hlášku „telefon odpojen“ jsem viděl až příliš často. Proto jsem také přicházel o část notifikací.

Připojení k Bluetooth také znamená okamžité uložení jízdy po jejím ukončení – nemusíte navigaci připojovat k počítači přes microUSB kabel a čekat, až se stáhne do počítače. Jízda se uloží zpravidla dříve, než si stihnete uklidit kolo a vy se pak můžete okamžitě podívat na její průběh a data. Stáhnout aktivity lze i přes Wi-Fi, pokud nechcete připojovat navigaci k mobilu.

Díky připojení k mobilu také fungují dvě další funkce, které se poprvé objevily v Edge 820 – a posléze je získal i Edge 1000 a Fénix 5X. Jde o sledování pozice v rámci skupiny. Všichni jezdci, kteří mají kompatibilní navigaci, si mohou zapnout sledování polohy. Ta se pak přes mobil a internet sdílí s datovým serverem Garminu a vy se můžete dívat, kde kdo je, stejně jako ostatní mohou sledovat vás. To se hodí, když jedete jako skupina a náhodou se někdo ztratí, opozdí, případně když jedete závod, tak se podíváte, kde jsou ostatní – pokud vám to samozřejmě povolí. 

Zajímavou novinkou, kterou doufejme nebudete nikdy potřebovat, je upozornění na předem zadané číslo v případě, že budete mít nehodu. V případě, že náhle zastavíte, prudce změníte směr či uděláte něco, co by mohlo znamenat, že jste měli nehodu, odešle se na uvedené číslo zpráva, že se vám něco stalo včetně vaší pozice. Máte zhruba půl minuty na to, abyste odeslání zrušili – to v případě, že by šlo o planý poplach. Edge bude také hlasitě zvučet a ozve se i mobil – aby vás v lese (nebo kde budete ležet v bezvědomí) našli. Pro simulaci stačí několikrát pořádně navigací zatřepat, až dostane „závrať“.

Drobnosti na závěr

Kromě zmíněného dostal cyklopočítač také několik dalších vylepšení. Patří mezi ně například funkce Trendline, která dokáže navrhovat cyklistické trasy na základě četnosti a popularity jednotlivých komunikací mezi body, k nimž se chcete navigovat. Funkce k výpočtu využívá historická data tréninkového serveru Garmin Connect, který osahuje milióny kilometrů tréninkových tras.

V případě propojení cyklopočítače s chytrým telefonem máte nově k dispozici možnost komunikovat mezi sebou prostřednictvím displeje cyklopočítače. Edge 1030 umí samozřejmě zobrazovat notifikace z mobilního telefonu, včetně příchozích volání a SMS. Poprvé je na příchozí zprávy možné z displeje cyklopočítače také odpovídat pomocí rychlých, předdefinovaných sms zpráv. Tato možnost ale funguje jen s Androidem, alespoň u mne s iPhonem se možnost odpovědět na zprávu nezobrazila. 

Vydrží opravdu 20 hodin?

Nemůžu bohužel nabídnout nějaké exaktní měření, ale spíše jen postřehy ze několika desítek jízd, které jsem s Edge 1030 absolvoval. Vzhledem k tomu, že jsem navigaci z různých důvodů připojoval neustále k počítači, neudělal jsem ani jeden kompletní vybíjecí cyklus.

Stejně by se mi nepodařilo testovat všechny jízdy za stejných podmínek. Někdy mám na sobě hrudní pás, jindy zase kolo se snímačem rychlosti a kadence, při další jízdě jsem testoval navigaci atd. Zkrátka žádná jízda nebyla stejná jako ty předchozí. Kromě toho stačilo vjet do lesa a zapnulo se podscvícení, které má samozřejmě na výdrž negativní vliv.

Když tedy zprůměruji výdrže z různých jízd, vychází mi, že za jednu hodinu ubude cca 6–7 procent baterie. To znamená, by navigace vydržela zhruba 15 hodin jízdy. Udávaná výdrž je ovšem 20 hodin - kde je ten rozdíl? Odpověď je prostá - navigace je při jízdě neustále připojena k mobilu, většinu času je připojen více než jen ANT+ snímač, často bylo zapnuté podsvícení.

Když jsem testoval Edge 820, který má udávanou výdrž 15 hodin, zprůměrováním mi vycházela výdrž jen o něco vyšší než 10 hodin. Čili také jsem se nikdy nedostal na hodnoty udávané výrobcem. Nehledě na to, že Edge 1030 má oproti Edge 820 doslova obří displej s výrazně vyšším rozlišením. 

Neplánovaně se mi také podařilo otestovat úsporný režim. Zapomněl jsem dobít navigaci a vyrazil na cestu s 12 %. Když procento nabití spadlo na 10 %, navigace se zeptala, zda chci zapnout úsporu baterie. Když tento režim aktivujete, navigace vypíná displej. Ten se pak následně aktivuje jen na dotek nebo když ukazuje notifikaci či navigační instrukci. A poté se zase vypne. 

V tomto režimu mi za dvě hodiny jízdy ubylo jen 7 procent baterie, takže jsem stihnul jízdu dokončit, než se navigace zcela vybila. Přepočítáno na hodiny je to cca 28 hodin práce - a vzhledem k tomu, že si úsporný režim můžete zapnout trvale, je to rozhodně dobrá zpráva.

Externí baterie: velká novinka pro Edge 1030

Pokud se vám tato výdrž bude zdát přece jen nízká, pak určitě kvitujete možnost připojit k navigaci externí baterii. Ta přidává podle výrobce dalších 24 hodin provozu k základním 20, dohromady jde tedy o 44 hodin. A to už je opravdu pořádná výdrž.

V současné době je externí baterie kompatibilní jen s Edge 1030 a vzhledem k tomu, jak se připojuje, nepočítám s rozšířením podpory na starší modely. Pro ně si můžete pořídit obyčejnou powerbanku, kterou navigaci dobijete přes USB konektor. Už se to ale bude hůře dělat za jízdy, nehledě na to, že externí baterie pro Edge 1030 je voděodolná a při jízdě je připevněná přímo k navigaci. Nemusíte tak nic řešit. Edge 1030 je totiž vybaven na spodní straně konektorem, k němuž se baterie připojuje – a to přes držák, který je dodáván v balení. 

Baterie má kapacitu 3 300 mAh, což není úplně moc – na trhu jsou powerbanky, které nabídnou výrazně vyšší kapacitu. Kromě výrazného konektoru pro připojení k navigaci najdete na baterii také indikátor nabití – jde ovšem jen o jednoduché diody LED. Bohužel, není tu možnost, jak si zobrazit stav nabití baterie přímo v navigaci – tak jak to umí třeba dobíjecí pouzdra pro iPhone. Pod krytkou pak najdete klasický microUSB konektor, pomocí něhož se baterie dobíjí, a také obyčejné USB pro dobíjení jiných zařízení, třeba telefonu nebo hodinek.

A teď ta špatná zpráva: Externí baterie se prodává zvlášť a stojí 3 490 Kč. Asi budete být moc velcí fandové do ježdění na kole, abyste si ji pořídili. 

Ten velký displej jednoduše a prostě chcete

Musím přiznat, že mne navigace Edge 1030 nadchla. Jak jsem byl trochu rozpačitý z modelu Edge 820, který má na mapovou navigaci přece jen malý displej, vyšší model je v tomto ohledu naprosto dokonalý. Tři a půl palce a solidní rozlišení v kombinaci s kvalitním a skvěle čitelným displejem jsou dostatečnou plochou pro mapové podklady, zvlášť, když na rozdíl od Edge 820 máte v základu skvělou maou Topo Czech.

Navigace dokáže připojit veškeré příslušenství, které má Garmin v nabídce, nově umí i Bluetooth zařízení dalších výrobců. Má všechny myslitelné tréninkové funkce, takřka dokonalou navigaci, trasy můžete plánovat přimo v zařízení i v počítači, během jízdy se zobrazují desítky datových polí, zkrátka není tu nic, co by mi chybělo. Jedinou připomínkou, kterou mám, je kapacitní displej. Je jasné, že je to technologie, která má svá omezení a Garmin za to nemůže, ale povzdechnout si musím. Částečným řešením je dálkové ovládání, kterým lze přepínat obrazovky při jízdě. Pro všechno ostatní je vhodné si zastavit a sundat rukavice.

Na druhou stranu řada lidí nejezdí v zimě, takže problém s rukavicemi se jich netýká. Já ovšem trávím na kole celoročně téměř každý den, a proto je toto pro mne zásadní otázka. Pravdou je, že při jízdě vám zpravidla stačí jedna datová obrazovka, případně mapa – a na jejich přepínání postačí dálkový ovladač. Ale jak píšu, vše ostatní je prostě pecka. 

Základní parametry

  • Rozměry: 58 × 114 × 19 mm
  • Hmotnost: 123 g
  • Rozlišení displeje: 282 × 470 px.
  • Úhlopříčka displeje: 3,5"
  • Typ displeje: dotykový, kapacitní, senzor jasu
  • Držák na kolo: 2× obyčejný, jeden představený
  • Kompas: elektronický ze signálu GPS/Glonass (funguje jen při pohybu)
  • Voděodolnost: IP x7 (ponoření na 30 minut do hloubky 1 metr)
  • Baterie: výdrž až 20 hodin
  • Mapy: Cyklo mapa Evropy, Topo Czech v3 (na SD kartě)
  • Slot pro paměťovou kartu: ano
  • Vestavěná paměť: 16 GB
  • Smart notifikace: ano
  • Wi-Fi: ano

Kompatibilita

  • ANT+ snímače (např. srdečního tepu HR, kadence, teploty atd.)
  • Bluetooth Smart snímače
  • Elektronické řazení Shimano Di2
  • Produkty Varia (světa, radar)
  • Varia Vision (zobraz. zařízení na brýle)
  • Snímač kadence otáček pedálů: v dodávce Bundle 
  • Snímač rychlosti: v dodávce Bundle 
  • Snímač srdeční frekvence: v dodávce Bundle 
  • Snímač teploty integrovaný (není kompatibilní s čidlem Tempe)
  • Snímač výkonu wattmetr Vector

Plusy 

  • Velký a skvěle čitelný displej
  • Výdrž až 20 hodin
  • Možnost připojení externí baterie
  • Maximální kompatibilita s příslušenstvím vč. Bluetooth
  • Mapa Evropy a Topo Czech Pro v ceně
  • Pokročilé tréninkové funkce
  • Pohodlná navigace díky velkém displeji

Minusy

  • Stále nižší citlivost displeje na rukavice

Diskuse k článku (0)
Tagy: