Triatlon Czechman 2017: Když se plave, jede na kole a běží s hodinkami Garmin

20.6.2017
Hodinky Fénix 3, Fénix 5, Forerunner 735 XT či Forerunner 935 mají jako jednu z aktivit triatlon. Vyzkoušeli jsme, jak se chová a kolik vydrží model FR935 během závodu Czechman 2017
Czechman 2017

Celkem 117 km a skoro sedm hodin - tolik času zabere amatérskému závodníkovi polovina železného muže

(Autorem textu je Mirek Procházka) S triatlonem na dlouhých tratích jsem začal vloni v červnu na Czechman Triatlon - 1,9/90/21,1 km. Předtím jsme si s kamarády třikrát střihli štafetovou variantu Moraviaman, což je plná destinace dlouhého triatlonu, jinými slovy „železňák“ –3,8/180/42,2 km. Jenže nás nebavily prodlevy mezi předáváním štafetového kolíku (rozuměj měřícího čipu), tak jsme se přihlásili každý zvlášť na půlku „železného muže“. 

Až do letošního Czechmana jsem na sport používal hodinky Timex Ironman GPS Global Trainer. Jenže hodinkám už pomalu začaly růst vousy a jejich výdrž byla velice závislá na okolních podmínkách. Přes zimu, když jsem jel do práce na kole (cca 7 km), mě na konci této „velmi dlouhé“ cesty začaly upozorňovat, že dochází baterie. Něco podobného nastalo, když jsem plaval v chladnější vodě. Proto jsem se začal obávat, zda hodinky vydrží letošního Czechmana.

Pak Garmin na začátku letošního roku představil novou řadu Fénix 5 a následně Forerunner 935. Původně jsem si chtěl některý z těchto modelů pořídit ke čtyřicátinám příští rok, ale strach, že moje Timexy už dlouho nevydrží, rozhodnutí o koupi nakonec urychlil. A tak jsem si udělal radost dříve a pořídil si FR935 v TRI Bundle edici. Kromě hodinek se žlutým páskem je v balení ještě jeden černý, nářadí na výměnu pásků (nejde o Quick Band jako Fénix 5), hrudní pásy HRM-TRI a HRM-SWIM a držák na kolo a ruku Quick Release Kit. Hodinky dorazily jen 4 dny před závodem, a tak jsem měl co dělat, abych se s nimi dostatečně seznámil.

A jde se na to!

Triatlonové hodinky jako je FR935 umí kromě jednoduchých aktivit vytvořit multiaktivitu – tedy aktivitu, která se skládá z několika sportů jdoucích po sobě, typicky právě triatlon. Ten je zde přednastaven a jde o plavání v otevřené vodě, cyklistika a běh. Lze si ale nadefinovat jakoukoliv multiaktivitu, třeba duatlon, kvadratlon apod. Vyberete si sporty a seřadíte je do patřičného pořadí. Mezi sporty probíhají tzv. depa, kdy se převlékáte a chystáte na další aktivitu. O depu se říká, že je to čtvrtá disciplína triatlonu, takže pro budoucí zlepšování je vhodné je sledovat.

Když spustíte aktivitu Triatlon, spustí se rovnou Plavání v otevřené vodě. V podstatě je to stejné, jako byste si zvolili místo triatlonu plavání. Jsou vidět všechny obrazovky pro tuto disciplínu. Rozdíl nastává, když se vynoříte z vody a vbíháte do depa. Tam je snad vždy měřen mezičas, a to je okamžik, kdy byste měli stisknout tlačítko Back na hodinkách. Tím se ukončí plavání a naskočí obrazovka Transition 1, čili přechod. Tím je na mysli změna z plavce na cyklistu. 

Jakmile jste připraveni na jízdu na kole a utíkáte s kolem mimo depo, resp. přeběhli jste další mezičas označující konec depa, je načase stisknout tlačítko Back znovu. Tím naskočí opět první obrazovka následující aktivity a to Cyklistika. Zde platí opět to samé jako pro plavání, tj. vidíte všechny vámi nadefinované obrazovky pro jízdu na kole.

Když dokončujete cyklistickou část a přijíždíte k hranici druhého depa, hned po seskoku z kola opět stisknete Back a dostanete se do druhého přechodu, čili Transition 2. Odložíte kolo, vyměníte cyklistické tretry za maratonky, přilbu za kšiltovku a vyrážíte ven z depa. Na označení konce depa opět stisknete Back a přejdete do vámi definovaných obrazovek pro Běh. 

Jakmile proběhnete cílem, nastane drobná změna oproti jednotlivým aktivitám, které ukončujete tlačítkem Start/Stop. U triatlonu musíte zmáčknout opět tlačítko Back. Odměnou za to vám bude veselá melodie a informace, že jste dokončili triatlon.

Poznámka pod čarou: Měl jsem poněkud obavu, jak se vysoukám z neoprenu s hodinkami na ruce. Kamarád mi ale poradil, že on nikam nespěchá, normálně si je sundá, přetáhne rukáv neoprenu a hodinky si zase připevní. Navíc na kolo je lepší, když máte hodinky na spodní straně zápěstí. Je na ně mnohem lépe vidět v případě, že jste zalehnutí v hrazdě, takže to můžete rovnou provést v tomto kroku.

Vyhodnocení naměřených hodnot

Na co jsem byl zvědav bylo uložení a vyhodnocení aktivit. Staré Timexy vyexportovaly celý triatlon jako jednu aktivitu, takže nešel udělat rozumný rozbor. Garmin to řeší jinak: v Garmin Connect vidíte typ aktivity Multi-sport, ale uvnitř jsou zobrazeny jednotlivé části, které můžete otevřít a zanalyzovat jednotlivé disciplíny, a to včetně obou zastávek v depu.

Celý závod jsem absolvoval s hrudním pásem HRM-TRI, takže mám přehled jak o dynamice plavání a tepové frekvenci (stejně jako u HRM-SWIM je nutno aktivitu spustit před zanořením pod vodu), tak o tepové frekvenci a kadenci šlapání při cyklistice, stejně jako o všech možných analýzách v běžecké části, které odpovídají hrudnímu pásu HRM-RUN.

Jak je vidět z přiložených grafů, hodinky neukazují nadmořskou výšku při plavání. Podle mě by stačilo si zapamatovat hodnotu nadmořské výšky před či po ukončení aktivity a tu tam nechat po celou dobu aktivity. Z kopce nebo do kopce se totiž moc často neplave... Také mne zarazilo, že si hodinky špatně fixovaly nadmořskou výšku. Lázně Bohdaneč leží ve výšce 200 m.n.m., zatímco hodinky ukazují okolo 50 m.n.m. 

Poznámka editora: Špatná fixace výšky je celkem běžná, např. hodinky FR935, které mám v testu, při prvním použití fixovaly výšku 310 m.n.m., zatímco skutečná byla 200 m.n.m. Nepomohla ani kalibrace z GPS, ani spuštění aktivity, nakonec došlo k manuální kalibraci. A od té doby je to v pohodě. 

A co výdrž?

Hodinky mají podle Garminu vydržet 24 hodin na GPS, což by mělo na jeden triatlon bohatě stačit. Nabíjel jsem v pátek, den před závodem, a to na rovných 100 %. Druhý den, těsně před startem závodu, ukazovaly hodinky stav nabití 95 %. Při závodu jsem používal pás HRM-TRI a senzor rychlosti a kadence šlapání. GPS byla zapnuta v normálním režimu, tedy bez GLONASS nebo Ultratac. Nahrávání dat bylo nastaveno na úsporné, nikoliv po sekundě. 

Po proběhnutím cíle po téměř sedmi hodinách a po nezbytném občerstvení, hodinky ukazovaly cca 66 % baterie. To je podle mě krásná hodnota a mohl bych si dát tento triatlon ještě 2×, ale to bych už asi nenapsal tento článek, protože bych si válel šunky na jednotce intenzivní péče. Samozřejmě lepší výdrže by se docílilo, kdybych neměl spárovaný senzor rychlosti a kadence. Pokud tedy dobře počítám, výdrž by dosáhla 20 až 21 hodin, což je v souladu se zjištěním v tomto článku.

Na závěr už jen drobné postesknutí: Ani nové hodinky, navíc za tyto peníze, vám nezaručí, že váš výsledek bude mnohem lepší než v předchozích letech. Prostě trénink, strava a hlava je důležitější pro výkon než jakékoliv super hodinky, co vám změří a zanalyzují úplně vše. Zkrátka hodinky tentokrát zvládly triatlon mnohonásobně lépe než jejich majitel.