Trek FuelEx: Trailové kolo, které mi skvěle slouží jako rychlé XC. Ale zvládne i náročný terén
Hlavní záložky
Přiznám se, že toto kolo jsem nekupoval proto, že bych ho potřeboval. Když jsem ho viděl na Cyklobazaru někdy na konci prázdnin roku 2021, tak jsem se do tohoto barevného provedení provedení prostě zamiloval. Kolo bylo staré půl roku, jeté tedy jednu sezónu, navíc za slušnou cenu a s lakem Project One, který sám o sobě stojí třicet tisíc. (První majitel šel do kola s vyššími zdvihy, Trek Slash.)
V té době jsem měl jako XC kolo Supercalibera, kolo na silnice a rozbité cesty Procalibera a do náročného terénu Remedy - všechno od Treku. Fuel Ex tak byl najednou tak trochu navíc, nicméně bral jsem to i jako investici. V té době nová kola v podstatě nebyla k sehnání, a když, tak s dlouhými čekacími dobami nebo za vysoké ceny.
Nepřehlédněte: Trek Supercaliber: Celoodpružený XC bajk jako ideální fitness/gravel kolo
Prvotní vylepšení
Nakonec jsem si ale kolo nechal a místo investice je to aktuálně moje kolo do lehkého terénu - i když zvládne i náročnější. Ale k tomu se dostanu. Každopádně hned na začátku jsem si na něj nechal dát XC obutí, a sice pneu Bontrager XR2 v rozměru 2,35" o hmotnosti okolo 730 g. Vzorek této pneu je vhodný jen do běžného terénu a nehodí se do bláta.
Nicméně mi to úplně nesedlo, zejména na asfaltu se mi kolo zdálo pomalé. A tak jsem si našel na webu Treku parametry továrních karbonových výpletů Bontrager Line Elite 30, kterými bylo toto kolo vybaveno. A když jsem viděl tu hmotnost, která se blížila dvěma kilogramů, bylo jasno. Musely pryč, prodal jsem je za slušný peníz. Řada Line je určená do náročného terénu; na Remedy mám karbonové výpety Line Pro 40 a a tam mají smysl.
Místo nich jsem si na kolo dal svoje výplety, které v té době byly na SuperCaliberu s mými oblíbenými náboji DT Swiss 350 (na Supercalibera jsem posunul výplety Bontrager Kovee Elite 23, co byly v té době na Procaliberu). Jejich karbonový ráfek má sice vnitřní šířku jen 24 mm oproti 29 mm u Line Elite, ale u 2,35" pneu je to stále ještě v pohodě. Hmotnost však dosahuje jen 1 550 g, což jsem na jízdě okamžitě poznal - ráfky mají 440 g, minimálně o 50 g méně než na Line Elite 30 plus lehčí dráty i lehčí náboje.
Nejprve drobné změny...
Takto jsem kolo nechal zhruba rok, vše v továrním provedení. Tj. vidlice Fox Performance 36 140 mm, tlumič Fox Float se třemi polohami 130 mm, komplet pohon Shimano XT, čtyřpístkové brzdy Shimano SLX BR-M7120, sedlovka Bontrager Line 150 mm a sedlo Bontrager Verso 145 mm. Původní kotouče XT jsem nahradil za Hope, které jsou vyladěné do barvy kola - předek červená a zadek modrá.
Také jsem si postupně dal lehká karbonová řídítka RaceFace 740 mm (ta originální v délce 820 mm jsem poslal dál) a pěnové gripy ESI. Rovněž jsem zkrátil představec (35 mm), kolo má velikost M/L na mě bylo přece jen trošku delší. I přes jeho velikost se do rámu bohužel vejde jen láhev jen do velikosti 700 ml, takže na delší trasy to chce Camelbak.
Co je super, je krytka pod držákem pití, která umožňuje vstup do rámové trubky. Tam výrobce schoval praktické pouzdro, do něhož si můžete dát nářadí, svačinu, větrovku, prostě cokoliv - místa je dost.
...a pak zcela zásadní
Časem ve mně začala hlodat myšlenka, že Supercalibera přestavím na fitness/gravel kolo - chtěl jsem něco pohodlnějšího než Procaliber. Díky tomu se mi uvolnily výše uvedené custom výplety, které jsem si dal elektrického Raila a na Fuel Ex jsem posunul karbonová kola Kovee Elite 23 (ráfky 23 mm, 425 g). Na Supercalibera jsem nasadil svoje custom výplety s náboji DT Swiss 350 a ráfky ZTR Crest (380 g), které byly na Procaliberu - a ten šel posléze do světa.
Trochu rošáda, ale funkční. Na výpletech Kovee Elite 23, co se přestěhovaly na Fuel Ex, byly pláště Continental Race King Protection 2,2", čili užší než Bontragery XR2, ale zase výrazně lehčí - 600 g, a rychlejší. Aktuálně jde o jedny z nejrychlejších XC plášťů podle měření webu Bicycle Rolling Resistance. A protože Fuel Ex mám fakt jen na lehký terén a flow traily, tak mi to ani nevadilo, neměl jsem pocit, že bych přišel o trakci. Ale byl jsem sakra rychlejší na silnici a také ve výšlapech.
Souběžně s tím přišlo i na jinou vidlici. Přiznávám, že jsem přiznivce Rock Shoxu (mimochodem i na Procaliberu jsem továrního Foxe 32 Performance vyměnil za SID SL Ultimate), a tak jak vyšel nový Pike Ultimate Charger 3, šup s ním na bajk. Jednak nevypadá tak mohutně jako Fox 36, jednak mi přijde, že má lepší vlastnosti a lépe jde do zdvihu při stejném tlaku a nastavení. V této aktuálně finální konfiguraci váží 12,6 kg bez pedálů.
Čili nyní mám kolo, co se nebojí běžného terénu, ale současně je rychlé i na asfaltu a cyklostezkách. Ke stejnému účelu jsem měl předtím Supercalibera, ale teď mám navíc více zdvihu a teleskopickou sedlovku. A hlavně toto kolo není tuctové, jeho barva je v ČR jedinečná. Pokud si nějaké kolo budu nechávat fakt dlouho, tak toto je horký kandidát.
Diskuse k článku (0)