Zlepšovák: Jak získávat kroky i při jízdě na kole

20.4.2021
Nechat si počítat kroky, i když jedete na kole, není tak těžké...
Kroky a kilometry současně

Během dlouhých cyklistických aktivit lze získat dost kroků, ale běhu se to zdaleka nevyrovná


Sportovní hodinky a náramky, ať už od Garminu nebo jiného výrobce, mají jednu základní funkci: měří počet kroků. A to díky vestavěnému akcelerometru, který z pohybu rukou pozná, že jdete nebo běžíte. Běžně se uvádí, že denně byste jich měli zvládnout okolo deseti tisíc, pokud chcete zůstat fit.

Když chodíte do práce aspoň kus pěšky, běháte nebo zkrátka děláte aktivního, většinou této mety dosáhnete. Jenže, pokud jezdíte primárně na kole jako já, běžně máte během dne třeba jen půlku. I mě se občas podaří dosáhnout cíle deset tisíc kroků, ale to už musím „běhat“ půl dne kolem baráku a pracovat na zahradě.

Holky na to přišly

Upřímě řečeno, nikdy jsem nějak kroky nesbíral a v zásadě mi to bylo jedno, kolik nachodí, důležité pro mne je kolo. Ale moje holky, které nedávno dostaly náramky Vívofit, začaly sbírat kroky. Ideální se pro tuto aktivitu jeví procházka či skákání na trampolíně. Bylo jim však líto, že kroky nesbírají, když se mnou vyrazí na kole. 

A tak vymyslely zlepšovák: náramek si přidělaly na kotník. Každé šlápnutí je tak krokem a během jedné jízdy nasbírají kolem deseti tisíc kroků (cca 20 km). Když pak skáčou na trampolíně a běhají kolem domu, není problém získat za den dvacet tisíc. Nejsou tak penalizováné za to, že hodinky na ruce při jízdě na kole nepoznají, že se hýbete. 

Stačí do zadní kapsy

Sám jsem si všiml, že hodinky počítají kroky, když si je při jízdě dám do zadní kapsy trikotu. Občas jsem to dělával ve chvíli, kdy jsem vyrážel s nedostatečně nabitou cyklonavigací a hodinky měl jako zálohu. A i tehdy hodinky počítaly kroky a patra při stoupání do kopce. Čili kromě ujetých kilometrů se v deníku Connect ukázaly i kroky.

Je to podvod? Z mého pohledu ne: hýbete nohama podobně jako při chůzi. Běžci se také počítači současně kilometry a kroky. Běžec má ovšem tu výhodu, že může mít hodinky při běhu na ruce, zatímco cyklista v kapse nebo na noze (a na noze je to přece jen efektivnější, jak jsem zjistil). A to znamená mít buď dvě zařízení, nebo nemít možnost se na hodinky během jízdy snadno podívat.

Snadno se tak můžete zapojovat jak do výzev cyklistických i krokových. Tuto potřebu sice nemám, ale jen tak na zkoušku jsem to teď v dubnu zkusil. Současně se mi podařilo nasbírat nějakých 505 mil (812,8 km) a 300 000 kroků, aniž bych běhal, a to již 19. dubna. (Po přepočtu by 300 tisíc kroků znamenalo ujít cca 210 km.) 

Nehodlám to praktikovat pořád, protože hodinky mám především proto, abych na ně při jízdě viděl, ne abych je vozil v kapse nebo dokonce na noze. A upřímně, kolik mám napočítáno kroků, už dávno nesleduji. Není to pro mne žádný zásadní ukazatel.