Zážitky s Garminem: Nahoru a dolů přes vrcholky Alp centrálního Štýrska

24.7.2017
Během testu turistické navigace eTrex 35 Touch jsem pár dní projížděl alpské stezky poblíž Leobenu v centrálním Štýrsku. Nádherné výhledy jsem si nemohl nechat pro sebe
Pohled z LN8

Z louky u cyklostezky LN8 je krásný výhled směr severozápad na masiv Goseck (vlevo) a dále údolím říčky Gosbach

Leoben je druhým největším městem Štýrska a nachází se na řece Mur, které pokračuje směrem na jih do Slovinska. Zdejší alpské vrcholky rozhodně nepatří mezi nejvyšší a spíše připomínají Malou či Velkou fatru, případně Krkonoše. V okolí Leobenu se nacházejí spíše nižší a zalesněné hory s výškou přes 1 600 m, kousek na sever od blízkého města Trofaiach pak skalnaté vrcholky lehce přesahují 2 000 m.

Okolí bohužel není příliš přátelské pro ježdění na kole, řada lesních cest je soukromých a je na ně zakázán vjezd na kole. Něco jako singletraily tu vůbec neznají a nejbližší bikepark je kousek od Semmeringu. I přesto tu lze najít hezké lesní a horské cesty, které nabídnou krásné výhledy. Oficiálních cyklostezek je zde v okolí desítka a jsou značeny LN1 až LN10, další cesty už musíte znát od místních - průvodci na ně neupozorňují. A u některých cest holt musíte riskovat to, že vjedete do zákazu.

Některé cesty jsou určeny jen pro pěší (Wanderweg), ale jsou sjízdné často i na kolech. Jen musíte počítat s tím, že vás může nachytat lesák - a ten prý může i zabavit kolo. Za trochu rizika to ale stojí a hřebenovek s výhledy je tu dostatek.

• Tollinggraben

Ze stezky LN 7 jsou krásné výhledy směrem na západ. Nachází se tu řada stavení a soukromých lesů a luk, většina je oplocených

Další pohled ze stezky LN 7

• Niederungweg

Z asfaltové cesty Niederungweg se nabízejí krásné výhledy směrem k masivu Eisenerzer Reichenstein a Goseck

• Jezero Trabochersee

Odsud lze začít řadu méně náročných cest a výšlapů. V zimě zamrzá a lze tu bruslit

• Leoben

Výhled ze stezky Gossmuhle směrem na sever k vrcholu Hochturn

Výhled ze stezky Gossmuhle přes selské stavené směrem na vrchol Seckauer Zinken

• Ranní pohled z výšlapu na Mugel

Z vrcholu hory Mugel se takový výhled bohužel nenaskytne, jsou tam totiž stromy. Toto je z místa, které se nachází o cca 300 m níže jde pohled směrem na Leoben a masivy dále za ním

I když je stezka na Mugel otevřena až od devíti hodin, vyplatí se vyrazit hned ráno, kdy jsou výhledy lehce zamlžené

• Na vrcholu

Konečně na vrcholu hory Mugel. Jde o jeden z nejnáročnějších výšlapu v okolí Leobenu a výšlap trvá okolo hodiny a půl. Převýšení 1 100 m z Niklasdorfu

• Na vrcholu Mugel

Horská chata na Mugelu. Dá se zde i přespat, to když plánujete delší výlet přes hory

• Z Mugelu směr Bruck

Ranní výhled z Mugelu směr Bruck. Pohled východním směrem dostává zajímavý nádech díky protislunci

• Sjezd z Mugelu

Pokud se odvážíte sjet z Mugelu po jiné stezce i přes zákaz vjezdu kol, nabídnou se vám krásné výhledy směrem na západ

• eTrex 35 Touch

Navigace je vybavena Topo mapou Evropy, která není špatná. Chybí ale vrstevnice a detaily, které nabídne Topo Czech